در نامه دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان زنجان به وزارت نیرو عنوان شد
دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان زنجان در نامه ای به وزارت نیرو خواستار تخصیص آب به 1500 هکتار از اراضی شیبدار طارم شد.
کد خبر: ۹۲۸۸۶۱۱
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان زنجان در نامه ای به وزارت نیرو خواستار تخصیص آب به 1500 هکتار از اراضی شیبدار طارم شد.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو

 

سرکار خانم دکتر صدیقه ترابی

 

سلام علیکم؛

 

باصلوات بر محمد و آل محمد(ص)، همان گونه که اطلاع دارید رودخانه قزل اوزن به دلیل پرآبی، زیبایی و طولانی بودن مسیر یکی از رودخانه های مهم کشور می باشد که پس از خروج از شهرستان خلخال در دلتای طارم استان زنجان باگذر از باغات زیتون و شالیزار های برنج به سد منجیل در استان گیلان رسیده و سرانجام به دریای خزر می ریزد و سهم به سزایی در ایجاد اشتغال مردم استان زنجان دارد.

 

متاسفانه پروانه بهره برداری صادر شده 1500 هکتار از زمین های آماده کشت در اراضی شیب دار شهرستان طارم استان زنجان پس از کاشت نهال، طراحی سیستم های آبیاری قطره ای، احداث جاده و... به دلیل نبود منابع آبی باطل گردید و این در شرایطی است که برای پروژه در طرح اولیه بهره برداری آب تا 12 میلیون مترمکعب دیده شده است و طبق نظر کارشناسان مربوطه، این پروژه با مقدار 7 میلیون متر مکعب آب سالانه، قابل بهره برداری است.

 

این موضوع در سفر جناب آقای دکتر نیکزاد نائب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به زنجان و در حضور شما بررسی گردید که در صورت حل شدن، منجر به رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی، گردشگری، اشتغال زایی و... در منطقه خواهد شد و صورتجلسه ای نیز متناسب با این مسئله تنظیم و مقرر شد تا جنابعالی به عنوان متولی ماجرا، نسبت به تخصیص این حق آبه به منطقه اقدامات لازم را ظرف 40 روز انجام دهید.

 

پس از پیگیری های صورت گرفته مطلع شدیم جنابعالی نیز با تخصیص این مقدار حق آبه موافقت کردید؛ لکن شرط آن را کاسته شدن این مقدار از سایر منابع آبی استان عنوان کرده اید که اقدامی عجیب، غیر منطقی و ظلم بزرگی به مردم منطقه است.

 

نیک مستحضرید که مسئله عدم اختصاص دقیق بر مبنای ظرفیت های موجود، ممکن است منجر به تنش آبی شدید و خشک شدن درختان چندین ساله زیتون طارم و سایر درختان باغی شود. بر طبق آمار، 36 درصد رودخانه قزل اوزن در زنجان بوده؛ ولی میزان بهره مندی و حق آبه در نظر گرفته شده برای زنجان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت منابع آب سال 94 پیرامون قزل اوزن، بسیار کمتر از میزان عادلانه و در حدودا 14 درصد به تصویب رسیده است.

 

این در حالی است که برای استان گیلان که درصد بسیار کمتری را در بر می گیرد، 44 درصد از منابع را تخصیص داده اید و از طرفی سهم آب استان نیمه خشک را گرفته و برای استان پرآب در نظر گرفته اید که این خلاف اصول مدیریت منابع آب است. همچنین بدنیست بدانید که این مساله منجر به تنش هایی میان مردم و برخی مسئولان دو استان مجاور گردیده است و ضروری است تا هرچه سریعتر و با توجه حیطه مسئولیت خود موضوع را منطقی مدیریت کرده و سهم واقعی استان زنجان از رود قزل اوزن بپردازید.

 

مهدی حاتمی

 

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان زنجان

 

    رونوشت:

    جناب اقای دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو جهت استحضار

    جناب آقای دکتر نیکزاد نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

    جناب آقای دکتر حقیقی استاندار محترم زنجان جهت استحضار و پیگیری

    حضرت آیت الله خاتمی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه زنجان جهت استحضار

    جناب آقای دکتر مصطفی طاهری نماینده مردم شریف زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

    حجت الاسلام باقری نماینده مردم شریف زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

ارسال نظرات