گفتگو با نویسنده وفعال قرآنی؛

تبیین ساده و روان مفاهیم قرآنی موجب جذب وعمل جوانان به این کتاب آسمانی می شود

نویسنده وفعال قرآنی گفت: تبیین ساده و روان مفاهیم قرآنی موجب جذب وعمل جوانان به این کتاب آسمانی می شود.
کد خبر: ۹۲۸۹۵۳۲
|
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرنگار بسیج از زنجان؛«واژه شناسی نفاق در قرآن کریم»نام کتابی است که به تازگی از انتشارات مجد اسلام منتشر شده ومبحث نفاق را از منظر قرآن کریم بررسی کرده است. این کتاب با توجه به اینکه اولین اثر منتشر شده نویسنده ومحقق ، جعفر شهبازی می باشد، از قدرت علمی بالایی برخوردار است.به همین بهانه گفت وگویی با وی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

-در ابتدا کمی از خودتان بگویید.

 

اینجانب جعفر شهبازی درسال  1359 در زنجان متولد شدم.بعد از کسب دیپلم در سال 81 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته الهیات شروع به تحصیل نموده وبعد از اتمام این دوره در مقطع دکترای رشته علوم وقرآن حدیث مشغول به تحصیل شدم و اکنون مشغول به نوشتن رساله دکتری هستم.

 

همچنین بنده از دوران کودکی به عنوان بسیجی در مسجد غریبیه پایین زنجان فعالیت داشته وپس از تشکیل هیات قرآنی محمد رسول الله(ص)در محضر حجت الاسلام محمدی اصل از عالمان برجسته وقرآنی استان به یادگیری قرآن پرداختم.

 

-«واژه شناسی نفاق در قرآن کریم»عنوان اولین کتاب شماست،نویسندگی را از چه زمانی آغاز کردید وتالیف وآماده سازی این کتاب چه مدت به طول انجامید؟

 

برخی مطالب و پژوهش های قرآنی بنده قبلا در برخی نشریات کانون های فرهنگی و هنری مساجد به چاپ رسیده بود وهمین موضوع جرقه نویسندگی وتالیف کتاب را در ذهن من ایجاد نمود و با وجود برخی مشکلات از سال 93نویسندگی کتاب«واژه شناسی نفاق در قرآن کریم»را آغاز نمودم وپس از وقفه،تکمیل این کتاب در سال 98به سرانجام رسیده وپس از کسب مجوز در تابستان سال 99 توسط انتشارات مجد اسلام قم به چاپ رسید.

 

-چه عاملی سبب انتخاب موضوع نفاق در اولین تجربه نویسندگی شما بود؟

 

با توجه به رشته تحصیلی ومطالعات بنده در زمینه مفاهیم قرآنی ،دشمن شناسی وانعکاس مفهوم نفاق در بین نسل جوان و در راستای جمع آوری آیات قرآن کریم درباره نفاق در یک کتاب درصدد نوشتن کتاب مذکور برآمدم.

 

فتنه های مختلفی که از صدر اسلام تا به امروز اتفاق افتاده است به دلیل نفاق بوده وبه جرات می توان گفت که ضربه نفاق تاثیرگذارتر از ضربه کفار و مستکبرین بوده است بطور مثال ترور وشهادت شهید مرتضی مطهری توسط افراد به ظاهر مذهبی ومقبول  اما دارای چهره منافق اتفاق افتاد.

 

همچنین اهمیت بحث نفاق به اندازه ای است که میبایست به نسل جوان جامعه تبیین شده وانعکاس پیدا کند تا از این طریق بتوانیم دشمن شناسی کرده وبصیرت در جامعه را افزایش دهیم.

 

-چه پیشنهاد وراهکارهایی برای اثربخشی هرچه بیشتر چنین کتاب هایی بخصوص در بین نسل جوان دارید؟

 

اگرعالمان دینی ما بتوانند مباحث دینی وقرآنی را با علم روز وبا مفهومی روان وساده در جامعه تبیین کنند مطمئنا میتوانیم در زمینه های فرهنگی،اجتماعی واقتصادی نیز پیشرفت کرده وهمین موضوع سبب گرایش جوانان به خواندن وعمل به این کتاب آسمانی می شود.

 

-با توجه به شرایط کنونی جامعه وظیفه دولت ومردم برای جلوگیری از نفاق چیست؟

 

طبق فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی)که هتک حرمت حرام بوده اما انتقاد مانعی ندارد، اگر بتوانیم جوانان را به سمت مطالبه گری  وانتقاد سازنده در جامعه با سلاح علم سوق دهیم، پویایی ونشاط در جامعه افزایش می یابد وآثار وبرکات آن را در تمامی مسائل اقتصادی،فرهنگی واجتماعی خواهیم دید.

 

-در پایان اگر پیشنهاد وصحبت خاصی دارید،بفرمایید.

 

پیشنهاد بنده این است که نهادهای انقلابی وفعال در زمینه قرآنی نظیر کانون های فرهنگی مساجد،اداره کل تبلیغات اسلامی،اوقاف وامور خیریه،دارالقرآن وسپاه با اعلام فراخوان وتشکیل مجمع برای جوانان علاقمند برای تحقیق وپژوهش در این حوزه به نتایج بهتر ومطلوبتری رسیده ومیتوانیم در بحث مطالبه گری پیشرفت های قابل توجه وچشمگیری داشته باشیم.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار