رزمنده دفاع مقدس

حضور مشتاقانه و خودجوش دانش آموزان برای اعزام به جبهه/پوتین های مردانه و لبخندهای کودکانه

اخلاقی گفت: به یاد ندارم در مدرسه تبلیغات و یا اجباری در خصوص اعزام دانش‌آموزان انجام شده باشد و اعزام دانش آموزان به جبهه مشتاقانه و خودجوش بود.
کد خبر: ۹۲۸۹۸۲۲
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، در هفته بسیج دانش آموزی یاد رزمندگانی می افتیم که عاشقانه به ندای « هل من ناصر ینصرنی» رهبرشان لبیک گفتند.

دانش‌‌آموزان‌ به‌ عنوان‌ نسل‌ جوان‌ و پویای‌ جامعه ‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سال‌های‌ دفاع‌مقدس‌ نقش‌ مهم‌ و سازنده‌ داشتند‌ چنانچه که شهادت‌ بیش‌ از ۳۶هزار‌دانش‌آموز‌ بسیجی‌ و انقلابی‌ در دوران‌ دفاع‌مقدس‌ و خاطره‌ فراموش‌ نشدنی‌شهیدانی‌ همچون‌ محمد‌حسین‌ فهمیده‌، بهنام‌محمدی‌، هست.

در این میان قرار مصاحبه را با معلم رزمنده ای گذاشتیم که سادگی درکلام، ، و بی ریایی در رفتارش موج میزند. گواه‌ این‌ادعااست که ‌مشام‌ و جان‌ میلیون‌ها‌ دانش‌آموز‌ را عطر‌آگین‌ میکند.

محمدرضا اخلاقی با اشاره به تجربه تدریس در دوران دفاع مقدس گفت: من در اوایل خدمت که سال ۶۱ و همزمان با جنگ بود مقطع راهنمایی مشغول بودم و کم و بیش در مدرسه تدریس داشتم، به خاطر دارم دانش آموزان از مقطع راهنمایی و در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی شوق و ذوق رفتن به جبهه را داشتند اما سن آن‌ها اقتضا نمی‌کرد.

وی ادامه داد: دانش آموزان در سن ۱۵ سالگی و درصورت امضای مدیر مدرسه اجازه اعزام داشتند، دانش آموزی به نام احمدی داشتم که ۱۴ ساله بود و به جبهه رفت، او نسبت به سایر دانش‌آموزان هم سن و سال خود جثه بزرگتری داشت و با رفت و آمدهای فراوان و حضور پدرش مدرسه را برای رضایت مجاب کرد و چند وقت دیگر در گروه غواص‌ها شهید شد.

این معلم اظهار کرد: هنگامی که در دبیرستان تدریس داشتم با حضور در کلاس شاهد جای خالی و دانش آموزان غایب بودم و وقتی علت را جویا می‌شدم اطلاع پیدا می‌کردم که به جبهه اعزام شده‌اند.

وی افزود: آن زمان بیشتر در دبیرستان پاسداران بودم که بیشترین شهید دانش آموز نیز برای همین دبیرستان است، گاهی پس از پایان عملیات، دانش آموزان به کلاس بازمی‌گشتند و گاهی نیز خبر شهادت و یا اسارتشان را می‌شنیدیم.

اخلاقی با تاکید بر علاقه قلبی و خودجوش دانش آموزان برای حضور در جبهه ابراز کرد: به یاد ندارم در مدرسه تبلیغات و یا اجباری در خصوص اعزام دانش‌آموزان انجام شده باشد و فضای کلی کشور و تشییع شهدا در روزهای پنجشنبه در معراج شهدا در دانش آموزان نسبت به حضور در جبهه و پرکردن جای شهدا شوق ایجاد کرده و مشتاقانه برای اعزام ثبت نام می‌کردند.

حضور مشتاقانه و خودجوش دانش آموزان برای اعزام به جبهه

مذهبی بودن ویژگی بارز دانش آموزان و نسل زمان انقلاب بود

این معلم گفت: زمانی که در جبهه عملیات نبود، دانش آموزان از موقعیت استفاده کرده و از حضور معلمان رشته‌ها و درس‌های مختلف مانند ریاضی، شیمی یا دروس عمومی در آن فضا بهره برده و کلاس درس تشکیل می‌دادند و امتحانات نیز برگزار می‌شد و درس و بحث ادامه داشت و وقت‌های فراغت به بطالت و بیهودگی نمی‌گذشت.

وی افزود: معلمان حاضر در جبهه اگر دانش‌آموزی هم نبود آموزش‌های دیگری داشتند، دانش آموزان و رزمندگانی هم که به دلیل گذراندن دوره‌های تخصصی امکان تحصیل در جبهه نداشتند پس از بازگشت به شهر برای ادامه تحصیل خود به مدرسه‌ ایثارگران که برای آن‌ها ایجاد شده بود مراجعه می‌کردند.

اخلاقی عنوان کرد: سال ۵۷ ما اول دبیرستان بودیم و به علت شعار علیه شاه مدارس تعطیل شد و پس از پیروزی انقلاب، از اسفند ماه مدارس مجدد بازگشایی شد.

این معلم افزود: دو سال بعد و با آغاز جنگ تحمیلی برای مدارس برنامه بازدید از جبهه برگزار می‌شد و دانش آموزان با چند اتوبوس در آنجا حاضر می‌شدند و دیدن صحنه‌های جنگ از نزدیک آن‌ها را برای دفاع از کشور مشتاق می‌کرد.

وی ابراز کرد: آن زمان فضای مذهبی حاکم بود و دانش آموزان خودجوش در برنامه‌های مذهبی مدارس و مساجد و مراسماتی همچون دعای کمیل که در سطح شهر و امامزاده حسین با جمعیت بالایی برگزار می‌شد، شرکت می‌کردند.

اخلاقی تاکید کرد: جوانانی که در نسل ما بودند به سلسله اسلام، مذهب و ارزش‌های دینی اهمیت می‌دادند و ویژگی بارز آن زمان مذهبی بودن جوانان بود و فضای انقلاب، جنگ و استمرار آن در این وضعیت تاثیرگذار بود.

ضرورت ارتباط نزدیک با نسل جدید و داشتن طرح و برنامه برای آن‌ها

حضور مشتاقانه و خودجوش دانش آموزان برای اعزام به جبهه

وی ادامه داد: در ادامه باید عواملی که باعث جلب نظر جوان به دین می‌شد را ایجاد می‌کردیم که ما در این راستا کوتاهی کردیم و سرگذشت و ویژگی‌های شهدا آنطور که باید برای دانش آموزان بازگو نمی‌شود، به عنوان مثال باید مسئولین همین مدرسه پاسداران که دارای شهدای متعددی است در حد کوتاه و ۱۰ دقیقه هم که شده ویژگی‌هایی را از شهدا برای دانش آموزان بیان کنند.

این معلم عنوان کرد: بازگویی سرگذشت دانش آموزانی که در شرایط سخت


از خانواده دور بودند برای نسل جدید که پس از دو هفته اردوی تفریحی دلتنگ می‌شوند دارای اهمیت است، شهید بندرچی که شاگرد اول مدرسه و حافظ چند جزء قرآن بود اگر می‌ماند قطعاً از دانشگاه سر درمی‌آورد و مهندس یا پزشک قابلی می‌شد، معرفی چنین شخصیتی با تمام استعدادهایش برای نسل جدید و ادامه راه آن دارای اهمیت است.

وی اظهار کرد: ذهن نسل امروز خالی از چنین مفاهیمی است و ما باید اینها را پر کنیم، با عدم انتقال مواردی که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم به نسل امروز، فضا برای دروغ گفتن بعضی‌ها باز است و هر چیزی که خودشان می‌خواهند برای آنان بیان می‌کنند.

اخلاقی درباره علت گرایش به دفاع مقدس گفت: در مسئله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یقیناً موثرترین عامل حضرت امام(ره) بود و هنگامی که ایشان سخنی می‌گفت مردم با تمام وجود به فرمایشاتش عمل می‌کردند، زیرا اسلام و عشق به اسلام در وجود وی نمایان بود.

وی افزود: لازم است مسئولین سپاه و بسیج ارتباطشان را با جوانان بسیار نزدیک کنند و در شرایطی قرار داریم که حتی ارتباط چهره به چهره با آنان نیاز است و باید مورد توجه قرار گیرد.

اخلاقی در پایان گفت: شاید خود ما با جوانانی که چهره غیرمذهبی دارند کمتر معاشرت داشته یا آن‌ها را قبول نداریم، درصورتی که باید بر عکس این عمل کنیم؛ چرا که ارتباط نزدیک با نسل جدید بسیار مهم است و باید برای آن‌ها طرح و برنامه داشته باشیم تا آنان را به ارزش‌های اسلامی جذب کنیم./قلم سرخ

۱۰۱۰/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار