کارشناس مسائل امریکا در گفت‌وگو با «بسیج»:

وفای به عهد در سیاست دولتمردان ایالات متحده نیست

رضاخواه گفت: آمریکا کشوری است که اعتبار خود را از زور و قدرت سخت می‌گیرد لذا انتظار وفای به عهد و اخلاق در سیاست خارجی دولتمردان این کشور اصلا جایی ندارد.
کد خبر: ۹۲۹۰۸۳۲
|
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
علیرضا رضاخواه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ضمن مقایسه انقلاب اسلامی با نظام سیاسی حاکم بر آمریکا اظهار کرد: به فرمود: ه امام راحل (ره) رابطه این دو به مانند رابطه گرگ و میش است؛ ایران و آمریکا از منظر هویتی و ایدئولوژیک دچار تعرض بنیادین بوده و هیچ وقت با یکدیگر جمع نمی‌شوند.

وی افزود: البته این موضوع یک مساله کاملا طبیعیست چرا که آمریکایی‌ها سال‌ها منافع خیلی جدی را در سرزمین ما داشتند، قبل از انقلاب شاه در خدمت آمریکا بوده و ایران در کنار شوروی سابق برای این‌ها اهمیت خیلی کلان داشته؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تمام منافع خود را از دست دادند و طبیعتا تمام تلاش آن‌ها بر این است که دوباره این نفوذ را برگردانند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا کشوری است که اعتبار خود را از زور و قدرت سخت می‌گیرد لذا انتظار وفای به عهد و اخلاق در سیاست خارجی این کشور اصلا جایی ندارد.

رضاخواه در ادامه ضمن بازخوانی موارد متعدد بدعهدی‌های آمریکا عنوان کرد: ایالت متحده قبل از انقلاب تعهداتی به ایران داشته که باید بر اساس قوانین بین الملل به تعهدات خود عمل می‌کرد، اما به واسطه انقلاب زیر این تعهدات زد و پول‌های ایران را بلوکه کرد؛ این تعهدات نه در قبال ما بلکه در قبال ساختار‌ها و قوانین بین المللی بود.

استثناگرایی مولفه تمدنی هویتی آمریکا!

وی با اشاره به بحث استثناگرایی به عنوان مولفه هویتی آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها خود را تافته جدا بافته و برتر از دنیا می‌دانند؛ این مساله آنقدر جدی است که یکی از برنامه‌های اصلی ترامپ برای انتخابات، آموزش استثناگرایی در حوزه مدارس است؛ استثناگرایی مولفه تمدنی هویتی آمریکاست.

کارشناس مسائل آمریکا توضیح داد: استثناگرایی یعنی اینکه لازم نیست آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند باشند، بلکه این دیگران هستند که باید به تعهدات خود در برابر آمریکا پایبندی نشان دهند؛ برای مثال تمام کشور‌ها عضو دادگاه لاهه می‌شوند، اما آمریکا هیچ نظام حقوقی را برتر از خود قبول نداشته و وارد هیچ دادگاه بین المللی نمی‌شود.

رضاخواه ابراز کرد: البته آمریکا در مواضعی وارد فضا‌های ساختار‌های بین المللی می‌شود که دست خودش بالاست؛ مثلا شورای امنیت زمانی معنا دارد که بتواند منافع آمریکا را تامین کند، از آن لحظه‌ای که شورای امنیت منافع آمریکا را تامین نکند، آمریکا آنجا حضور نخواهد داشت.

پارادایم بالاتر از منافع ملی ما، اعتقادات و باور‌های دینی است

وی تاکید کرد: این اخلاق حاکم بر سیاست آمریکا کاملا برعکس رفتاری است که ما در حوزه سیاست خارجی خود داریم؛ برای ما یک پارادایم بالاتری از منافع ملی وجود دارد و آن اعتقادات و باور‌های دینی است و نگاهی است که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بحث حرام بودن استفاده، نگهداری و حتی تلاش برای رسیدن به بمب هسته‌ای از نظر مقام معظم رهبری تبیین کرد: وقتی بمب هسته‌ای در جنگی مورد استفاده قرار گیرد باعث یک قتل عام می‌شود؛ طبق آیات قرآن کشتن یک انسان بی گناه برابر است با کشتن همه دنیا، بنابراین نگاه دینی ما این است که اینطور جنگیدن حرام است و هیچ گاه به سمت آن نمی‌رویم.

آمریکایی‌ها حتی به خودشان هم رحم نمی‌کنند

رضاخواه افزود:، اما در مقابل آمریکا در جنگ با ژاپن برای تسلیم طرف مقابل از بمب هیدروژنی و اتمی استفاده می‌کند؛ حتی برای تهدید کره هم از عبارت استفاده از بمب اتمی یاد می‌کنند.

وی در ادامه با ارائه مثال‌هایی از بدعهدی آمریکا با کشور‌های همسو و ... مسوی این نظام تصریح کرد: نقض قرارداد اقتصادی با کشور‌های آمریکای شمالی، نقض قرارداد پاریس، وضعیت رابطه با لیبی، ناتو، صدام حسین و دیگر افراد و کشور‌ها نشان از این است که آمریکا به هیچ قرارداد و تعهدی وفادار نیست.

کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که آمریکایی‌ها حتی به خودشان هم رحم نمی‌کنند؛ آن نظم آمریکایی که این‌ها بعد از جنگ جهانی دوم شکل دادند در برخی موارد به ضرر خودشان بود، بنابراین به راحتی از این نظم خارج شدند و برخلاف تعهداتشان عمل کردند؛ بنابراین اخلاق در سیاست خارجه آمریکا جایی ندارد و ما نباید از این نظام انتظار خوش قولی و تعهد داشته باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها