با این نتیجه مرد موبلوند و همواره متشنج چند سال اخیرواشنگتن، اولین رئیسجمهور آمریکا در بیش از دو دهه اخیر خواهد بود که نتوانست برای دور دوم انتخاب شود؛ و به این ترتیب به قول حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در انگلیس عمرسیاسی مردی که فقط نفرت میپراکند با حسرتهای زیادی از جمله حسرت یک تماس تلفنی از سوی ایران پایان یافت.
ترامپ به عنوان نماینده جمهوری خواهان در حالی روزهای پایانی سیاست را سپری میکند که شاید موج فشارهای بی سابقه او بر بسیاری از کشورها ازجمله ایران این تصور را ایجاد و گسترش داد که انتخاب فردی از حزب مقابل او گشایش و رفاه در تناسبات باایران به دنبال خواهد داشت، همین سناریو جرقه واکاوی عملکرد مسندداران جدید کاخ سفید یعنی دموکراتها را زد تا بدانیم براساس عملکرد تاریخی آیا اساسا دموکراتها روی خوشتری به نظام جمهوری اسلامی نشان داده اند؟
بر این اساس اولین دولت دموکرات درآمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت جیمی کارتربود، این دولت دموکرات در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۱ آبان ۵۸) با اعلامیه شماره ۴۷۰۲ با عنوان «واردات نفت و فرآوردههای نفتی از ایران» برای اولین بار واردات نفت از ایران را تحریم کرد.
تنها دوروز بعد یعنی در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۵۸) دستور اجرایی ۱۲۱۷۰ با عنوان «بلوکه کردن داراییهای دولت ایران» نیز به تصویب رسید. محتوای تحریمی این دستور بعد از قرارداد الجزایر لغو و مجدداً در سالهای به بهانههای دیگر مجدداً اعمال میشود.
۷ آوریل ۱۹۸۰ (۱۸ فروردین ۵۹) دوباره دستور اجرایی ۱۲۲۰۵ با عنوان «ممنوعیت معاملات (تراکنشهای) مشخص با ایران» در دولت منصب به دموکراتها و با ریاست جیمی کارتر علیه کشورمان تصویب میشود. براساس این دستور مسیر انتقال کالا و مواد غذایی در کشور هدف قرار میگیرد.
رئیس جمهور دموکرات بعدی در آمریکا دولت بیل کلینتون است که از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ سکاندار کاخ سفیدمی شود، او نیزدر مجموع ۶ دور تحریم علیه ایران تصویب کرد و کلید تحریمها در حوزه انرزی در زمان کیلنتون دموکرات زده میشود. «داماتو»، مهمترین تحریم آمریکا در دولت او بود که در ۵ آگوست ۱۹۹۶ (۱۵ مرداد ۷۵) تصویب شد. براساس این هرگونه سرمایهگذاری بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران توسط هر شرکتی در دنیا ممنوع است؛ که بعد از برجام معلق شد، ولی دوباره در اواخر دولت اوبامای اتفاقا دموکرات این تحریمها با نام لایحه تحریم ایران یا آیسا (ISA) بازگشت.
نکته اینجاست که ایران در دولت اوباما مجموعاً ۱۵ بار از سوی دولت یا کنگره این کشور تحریم شد که حتی در مقایسه با دولت ترامپ هم بیسابقه بوده است و نهایتاً قانون تحریمها علیه ایران در دولت اوباما به این شرح است:
۱. دستور اجرایی ۱۳۵۵۳
مسدود کردن اموال برخی افراد در مورد حقوق بشر دولت ایران (۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰- ۶ مهر ۱۳۸۹) بنابر این دستور تعداد زیادی از بانکها، افراد و نهادهای ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.
۲. دستور اجرایی ۱۳۵۷۴
طبق اختیارات رئیسجمهور اجرای تحریمهای مندرج در قانون تحریمهای ایران ۱۹۹۶ (ISA) دوباره علیه ایران اعمال شد. (۲۳ می ۲۰۱۱-اول خرداد سال ۱۳۹۰)
۳ دستور اجرایی ۱۳۵۹۰
اختیارات اعمال تحریم مربوط به ارائه محصولات، خدمات، فناوری یا حمایت از بخشهای انرژی و صنایع پتروشیمی ایران که طبق برجام لغو شده بود دوباره بازگشت..
براساس این لایحه همه داراییهای مؤسسات مالی ایرانی و تراکنش در داراییها و سود حاصل از آن بلوکه میشد. (۳۱ دسامبر ۲۰۱۱-۱۰ دی ۱۳۹۰) به این معنی که ممنوعیت انجام تراکنش برای خرید نفت توسط بانکهای مرکزی کشورها و مؤسسات مالی وابسته به آنها جز در صورت کاهش خرید نفت از ایران انجام م شد.
۵. دستور اجرایی ۱۳۵۹۹
اجرای بلوکه کردن اموال داراییهای ایران، بانک مرکزی ایران و همچنین مؤسسات مالی ایرانی طبق قانون NDAA (فوریه ۲۰۱۲-۱۲ بهمن ۱۳۹۰) البته این دستور در برجام متوقف شد، اما ممنوعیتهای آن در خود آمریکا پابرجا ماند.
مسدود کردن اموال و جلوگیری از ورود افراد خاص به ایالات متحده در رابطه با نقض حقوق بشر توسط دولتهای ایران و سوریه (۲۲ آوریل ۲۰۱۲-۳ اردیبهشت ۱۳۹۱)
۷. دستور اجرایی ۱۳۶۰۸
ممنوعیت تراکنش موسسات مالی با دورزنندگان تحریمهای ایران و سوریه. ((۱ می ۲۰۱۲-۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱)
۸. دستور اجرایی ۱۳۶۲۲
محدودیت در تراکنشهای موسسات مالی دنیا با شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش و اجرای قانون NDAA و محدودیت در تراکنشهای مربوط به بخش پتروشیمی که البته طبق برجام لغو شده است. (۳۰ جولای ۲۰۱۲-۱۰ تیر ۱۳۹۱)
۹. توسعه محدودیتهای قانون NDAA و محدود کردن تسویه پول نفت. (۱۰ آگوست ۲۰۱۲-۲۰ مرداد ۱۳۹۱)
۱۰. دستور اجرایی ۱۳۶۲۸
اختیارات اجرای قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه (ITRSA- (۹ اکتبر ۲۰۱۲-۱۸ مهر ۱۳۹۱)
۱۱. قانون آزادی و مبارزه با سلاح کشتارجمعی ایران (IFCA)
ممنوعیت انجام تراکنشهای بانکی توسط موسسات مالی بینالمللی با افراد قرار گرفته در لیست تحریم به واسطه ایران و توسعه تحریمهای مربوط به بخش حملونقل، صنعت نفت، سپاه پاسداران و صداوسیمای ایران. (۲ ژانویه ۲۰۱۳-۱۳ دی ۱۳۹۱)
۱۲. دستور اجرایی ۱۳۶۴۵
اختیارات اجرای قانون ایفکا و تحریمهای اضافی از جمله تراکنشهای بانکی برای صنعت خودرو در ایران که براساس برجام لغو شده بود، اما دوباره علیه ایران از سر گرفته شد. (۳ ژوئن ۲۰۱۳-۱۳ خرداد ۱۳۹۲)
۱۳. قانون ویزا
نیاز به اخذ ویزای مجدد آمریکا برای کسانی که در پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۵ به ایران سفر کردهاند. (۱۸ دسامبر ۲۰۱۵-۲۷ آذر ۱۳۹۴).۱۴ قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم کاتسا (CAATSA)
اعمال تحریمهای مشابه گروههای تروریستی بر سپاه پاسداران و افزایش لیست تحریمی ایران. (۲ آگوست ۲۰۱۷-۱۱ مرداد ۱۳۹۶)
*تحریم به عنوان یکی از اصلیترین و مهمترین ادوات جنگ دموکراتها با ایران
آمار فوق به روشنی حکایت از میزان استفاده دموکراتها از ابزار تحریم به عنوان یکی از اصلیترین و مهمترین ادوات جنگ با ایران دارد، حتی اگر این تحریمها در سایه لبخند و دعوت به مذاکره باشد؛ نکته مهمتر در عملکرد اوبامای دموکرات نیز برآمده از این است که اساسا نقض توافق بین المللی برجام نه در زمان ترامپ و خروج او از برجام بلکه در زمان دولت پایه گذار آن در آمریکا یعنی اوبای دموکرات صورت گرفت آن هم با تمدید مجدد تحریمهای حوزه انرژی موسوم به "آیسا".
اساسا نقض توافق بین المللی برجام نه در زمان ترامپ و خروج او از برجام بلکه در زمان دولت پایه گذار آن در آمریکا یعنی اوبا صورت گرفت آن هم با تمدید مجدد تحریمهای حوزه انرژی موسوم به "آیسا".
اما سیاست دموکراتها این بود که به جای خروج رسمی و علنی از برجام آن را ظاهرا حفظ و تبدیل به ابزار قدرت علیه ایران کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، در خصوص مقایسه عملکرد دموکراتها و جمهوری خواهان در قبال ایران "فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا البته معتقد است: دموکراتها همواره به دنبال فشارکاربردی بر ایران بودند آنها هیچ گاه نگفتند؛ خروج ترامپ از برجام غیراخلاقی بوده است به اعتقاد انها ترامپ با خروج از برجام نه تنها امتیاز جدیدی از ایران نگرفت بلکه امتیازاتی که دمکراتها در قالب همین توافقنامه گرفته بودند را نیز از دست داد.
ایزدی معتقد است: نگاه خوشبینی که در داخل نسبت به روی کار آمدن تیم دموکرات وجود دارد در گذشته همواره یکی از عوامل اصلی و مهم ضربه به منافع ملی بوده ودر صورت استمرار و تکرار این نگاه در آینده نیز ضربات مهلکی به منافع ملی وارد خواهد شد.
*پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی میدانم و به صهیونیست بودن خود افتخار میکنم
اما بایدن دموکرات؛ او در حالی به عنوان چهل وششمین رئیس جمهور ایالات متحده راهی کاخ سفید میشود که به نسبت هم حزبی خود در سال ۲۰۱۶ یعنی هیلاری کلینتون حمایت بیشتری در بین یهودیان داشته است و براساس نظر سنجیها انجام شده در آمریکا میزان یهودیانی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رأی دادهاند ۷۷ درصد است در حالیکه این رقم درسال ۲۰۱۶ و برای کلینتون۴۵ درصد بوده است، مسالهای که چندانی پیش هم "بایدن گ در حمایت از صهیونست ها بر ان صحه گذاشته بود و گفته بود: کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی میدانم و به صهیونیست بودن خود افتخار میکنم.