بسیج گزارش می‌دهد:

حافظان سلامت محله در شاهرود وارد گود شدند/ رهگیری کرونا محله به محله

نخستین قرارگاه محله‌ای بسیج استان سمنان در شاهرود راه‌اندازی شده و در قالب طرح «حافظان سلامت محله»، کرونا محله به محله رهگیری و با آن مقابله می‌شود.
کد خبر: ۹۲۹۲۷۸۵
|
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
حافظان سلامت محله در شاهرود وارد گود شدند/ رهگیری کرونا محله به محلهبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، با توجه به انتشار گسترده ویروس کرونا در شهرستان شاهرود و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس و همچنین فوت‌شدگان ناشی از این بیماری، ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت و کنترل بحران توسط مدیران و سازمان‌های متولی بیشتر حس می‌شود.
با بررسی نحوه همه‌گیری ویروس کرونا مشخص شده که قطع ارتباطات انسانی در جامعه مهم‌ترین راه مقابله با آن است.
در همین راستا و بر اساس تجارب گذشته، اصول مدیریت بحران، جامعه‌شناسی مردم ایران و همچنین کاهش حساسیت مردم در ماه‌های گذشته، مدیریت محله‌ای برای نظارت و اطمینان از کاهش ارتباطات مستقیم در جامعه به‌عنوان طرح «حافظان سلامت محله» با محوریت و نقش‌آفرینی پایگاه‌های مقاومت بسیج و با همکاری شبکه بهداشت در شهرستان شاهرود برای نخستین بار در استان سمنان کلید خورد.
رهگیری مبتلایان به کرونا در شاهرود
قرارگاه حافظان سلامت محله با مأموریت‌های تعریف‌شده به‌صورت پایلوت در شهرک بهارستان شاهرود راه‌اندازی شد تا بتواند در مرحله نخست با همکاری مراکز بهداشت و پایگاه‌های سلامت با پایش و رصد مبتلایان به کرونا و غربال‌گری افراد ساکن در شهرک، ارتباط‌گیری با مبتلایان و رهگیری آن‌ها را به‌منظور عدم خروج آن‌ها از منزل انجام دهد.
در مرحله دوم سامانه همیار سلامت، جهت شناسایی نیاز‌های افراد مبتلا به کرونا و تأمین آن‌ها با هدف کاهش تردد افراد مشکوک در سطح جامعه، راه‌اندازی سامانه پیامکی یا مجازی ارتباطی با بیماران، احصای نیاز‌ها به‌صورت روزانه، شناسایی اماکن تهیه نیاز‌ها با حداقل هزینه و بهترین کیفیت و لزوم انجام هماهنگی با بسیج اصناف به‌منظور تعامل با برخی صنوف اولویت‌دار مانند نانوایی‌ها، میوه و تره‌بار و سایر اقلام ضروری انجام می‌شود.
طراحی شبکه شناسایی خیران
همچنین طراحی شبکه توزیع اقلام و شناسایی خیران برای تأمین معیشت بیماران نیازمند و در مرحله سوم، اجرای رزمایش دفاع زیستی محلی با هدف ایجاد حساس‌سازی و آگاه‌سازی در محله، مجهز شدن جهادگران سلامت به لباس رفع آلودگی یا گان‌های پزشکی و حضور سازمان‌دهی‌شده و ملموس در اماکن مورد تجمع مردم مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و ... مدنظر است.
در مرحله پایانی نیز اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با ارسال پیامک‌های هدفمند به اهالی شهرک از طرف پایگاه سلامت، راه‌اندازی سیستم‌های سیار صوت و سیستم صوتی مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج و تولید پیام‌های اثرگذار و انتشار آن در بستر فضای مجازی و رسانه‌ای مانند مصاحبه با برخی از افراد آسیب‌دیده از بیماری و ... انجام می‌شود.
در همین راستا، نخستین قرارگاه محله‌ای دفاع زیستی استان سمنان در شهرک بهارستان شاهرود با نام «امام علی (ع)» و با حضور فرماندهان پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج خواهران صدیقه کبری (س)، بسیج مساجد و محلات علی بن ابیطالب (ع) و نمایندگان سپاه استان در نقاهتگاه شاهرود در پایگاه امام علی (ع) شهرک بهارستان تشکیل شد.
شب‌نشینی‌ها را کنار بگذارید
مسؤول پایگاه سلامت بهار منطقه بهارستان شاهرود با ارائه گزارشی از وضع بهداشتی این منطقه اظهار کرد: با توجه به جمعیت ۱۸ هزار نفری این منطقه، قریب به ۵۰۰ بیمار کرونایی شناسایی شده که بیشترین بیمار کرونایی شهر در این منطقه حضور دارند.
فاطمه برزگر دلایل این امر را وجود مجتمع‌های مسکونی نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف شهرستان شاهرود و تحصیلات بالای مردم عنوان کرد و افزود: مراجعه به پایگاه سلامت بسیار زیاد است و اکثراً نیز خواهان انجام تست هستند و این خود سبب بیماریابی فعال شده است.
وی ادامه داد: همچنین شرکت در مجالس، استفاده نادرست از ماسک یا عدم استفاده از ماسک، استفاده از کافه‌های منطقه به‌ویژه حضور جوانان در این اماکن و رعایت نشدن اصول بهداشتی و انتقال به سالمندان از دلایل افزایش آمار در این منطقه است.
مسؤول پایگاه سلامت بهار منطقه بهارستان بیان کرد: رفت و آمد خانوادگی و شب‌نشینی‌ها سبب شده تا اکثر بیماران به‌صورت خانوادگی و فامیلی باشند و باید پیشگیری لازم صورت گیرد.
برزگر ادامه داد: افراد مبتلاشده به کرونا تحت مدیریت هستند و بالای ۹۰ درصد در شهر تردد ندارند و قرنطینه هستند؛ اما شاغلان در تماس با این افراد بیمار تردد می‌کنند و کودکان و بانوانی که بیرون می‌آیند، باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند.
وی با تأکید بر اینکه ویروس کرونا قوی شده و درصد ابتلای افراد بالا رفته و علائم متفاوتی از حالت تهوع تا ... از خود نشان می‌دهد، گفت: باید به خانواده‌ها آموزش داد و اطلاع‌رسانی شود که برای علایم خفیف از منزل بیرون نیایند و خود را قرنطینه کنند.
مسؤول پایگاه سلامت بهار منطقه بهارستان شاهرود افزود: اگر علایم بیماری شدید شد، بیماران به مراکز درمانی مراجعه و استرس خود را کنترل کنند و باید بدانند اگر یک سرماخوردگی ساده هم دارند، کرونا است و باید دو هفته در منزل بمانند.
محله به محله ویروس را کنترل می‌کنیم
معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان نیز با تأکید بر اینکه حفظ سلامت مردم وظیفه اصلی ماست؛ مانند دوران دفاع مقدس که حفظ امنیت مردم وظیفه اصلی بود، افزود: در این خط مقدم، وحدت فرماندهی مهم است که مجموعه بهداشت و درمان فرماندهی را برعهده دارد.
مصطفی خانی با بیان اینکه انجام کار قرارگاهی تجربه جدیدی در این راستاست و با نام علی‌بن‌ابیطالب (ع) این کار آغاز می‌شود، افزود: در این قرارگاه چند پایگاه برای تحقق یک هدف با هم هماهنگ می‌شوند و طبق اصول و چارتی که کادر درمانی تعریف می‌کند، وارد میدان عمل می‌شوند.
نماینده سپاه استان سمنان در نقاهتگاه شاهرود خاطرنشان کرد: در این قرارگاه وارد فضای چندبعدی و چندوجهی می‌شویم که همه قالب‌های کمک مؤمنانه را شامل می‌شود و یک تعامل سازنده با دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و باید به این فضا‌ها توجه کرد و طبق اصول پیش رفت.
خانی تصریح کرد: کاهش حساسیت مردم نسبت به کرونا خط قرمز سلامت را هدف قرار داده است و باید هوشمندانه این حساسیت بالا برود که هم مردم از خانه بیرون نیایند و هم نترسند؛ حضور بسیج در صحنه سبب دلگرمی مردم می‌شود و آن‌ها باید بدانند که بسیج وارد میدان شده تا به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه برای کنترل ویروس کرونا همه نقش دارند، افزود: حلقه انتشار ویروس زمانی قطع می‌شود که محله به محله ویروس را کنترل کنیم و اگر در این محله کنترل شود، می‌توان این اقدام را به محلات دیگر هم تعمیم داد و پیش‌بینی می‌شود با انجام این اقدام این ویروس کنترل شود.
قرارگاه محله‌ای دفاع زیستی در راه است
نماینده نقاهتگاه شاهرود نیز با اشاره به وضع بحرانی شهرستان شاهرود از نظر شیوع کرونا و حجم بالای مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی، مقرر شد قرارگاه محله‌ای دفاع زیستی در هر محله‌ای ایجاد شود و به‌عنوان پایلوت در منطقه بهارستان نخستین قرارگاه تشکیل شد تا به‌عنوان یاوران مدافعان سلامت در جهت کمک به مراکز بهداشت و محوریت پایگاه سلامت همکاری لازم انجام شود.
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر ضرورت حضور بسیج در کمک به جهادگران سلامت افزود: شهرک‌های شهید همت، بهارستان، فجر، رجا، ذوالفقار و پردیس در قالب قرارگاه با فعالیت پایگاه‌های هفتگانه بسیج خواهران و برادران تشکیل شده است و بسیجیان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این عرصه وارد می‌شوند.
وی با اشاره به شناسایی افراد مبتلا به کرونا در محله که توسط پایگاه سلامت انجام می‌شود و ارتباط دادن به پایگاه بسیج و ضدعفونی کردن هدفمند محله، فعال کردن گروه‌های جهادی در محله برای رفع نیاز خانواده‌های مبتلا به کرونا و کمک به آن‌ها برای عدم حضور در اجتماع با کمک قرارگاه گفت: ایجاد سامانه پیامکی همیار خدمت برای دریافت نیازمندی‌های اهالی محله به‌ویژه بیماران کرونایی و محدوده‌بندی برای پایگاه‌ها برای مدیریت محدوده منطقه استحفاظی در راستای قطع زنجیره کرونا مورد دقت و توجه است.
معاون اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با بیان اینکه قرارگاه باید فرماندهی محوری محله باشد و همه کار‌ها در این قرارگاه پیگیری و اجرا شود اظهار کرد: در قالب این قرارگاه فرهنگ‌سازی عمومی بسیار مهم است و باید مدیریت جمعیتی این منطقه انجام و غربالگری کامل اهالی انجام پذیرد تا انتقال بیماری با حضور بیماران در شهر بیشتر نشود و زنجیره شیوع کرونا قطع گردد.
اقدام نخست؛ آمارگیری محلات
ناصر بیاری، فرمانده بسیج مساجد و محلات علی بن ابیطالب (ع) شاهرود نیز گفت: این قرارگاه در چهار مرحله فعالیت انجام می‌دهد که اقدام نخست آمارگیری محلات و شناسایی بیماران کرونایی با همکاری مرکز بهداشت است.
او افزود: اقدام دوم، انجام کار قرارگاهی و تشکیل اتاق فکر با حضور فرماندهان پایگاه‌ها و فرماندهان حوزه‌ها است؛ اقدام بعدی انجام کار میدانی و اجرایی است که پایگاه‌ها پیگیری کنند و در پایان مراحل، نتیجه کار این قرارگاه است که باید کنترل و مهار کرونا باشد.
کنترل بیماری کرونا؛ نیازمند عزمی همگانی
به هر حال، در راستای مقابله هدفمند و اثرگذار با ویروس کرونا در محلات، نخستین قرارگاه محله‌ای دفاع زیستی استان سمنان در شهرک بهارستان شاهرود راه‌اندازی شده است.
در این طرح، یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی و برقراری تعامل‌پذیری بین آن‌ها، زمینه را برای تصمیم‌گیری، کنترل، هدایت مؤثر و به‌هنگام از سوی فرمانده بحران و سایر عناصر دارای نقش در مدیریت بحران فراهم می‌آورد.
امیدواریم اقدامات این قرارگاه بتواند به‌عنوان یک نمونه در شهرستان شاهرود، استان سمنان و کشور عملیاتی و اجرا شود تا شاهد کاهش، مهار و کنترل بیماری کرونا با همکاری آحاد جامعه تا ریشه‌کنی آن باشیم.
گزارش: علی عامری
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار