خبرهای داغ:
کبری خانم مادربزرگ نمونه ای که در روزگار جوانی مادری موفق و آگاه به دانسته های دینی و عامل به آنها بوده است و اینک ثمره مادری کردن های مؤمنانه اش و خانواده ای موفق
کد خبر: ۹۲۹۴۶۷۳
|
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج

«خانواده، هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق و سنت‏ها و عواطف به نسلی پس از نسل دیگر است. در میان اعضای خانواده بیشترین سهم تأثیرگذاری بر فرزند از آن مادران است؛ به ویژه در خانواده‏ هایی که شیوه‏ای زیست‏طبیعی، و مطابق با الگوها و سنت‏اسلامی دارند؛ که براساس آن شیر مادر بهترین غذای کودک و آغوش مادر بهترین جایگاه برای تربیت و پرورش کودکان شناخته می‏شود. بر پای‏ بست همین نگرش، بارزترین و والاترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن، برای زنان ترسیم و مورد ستایش قرار گرفته شده نقش مادری و عهده‏ داری تربیت فرزندان از سوی آنان است.زنان به حکم طبیعت و دستگاه آفرینش در سه نقش طبیعی ابراز وجود می‏کنند: نقش دختری، نقش همسری و نقش مادری. از میان این هر سه نقش آن چه جایگاه و منزلت ویژه و شایسته تعظیم و تکریم به زن می‏دهد، منزلت و جایگاه مادری است. در دو سوره به خصوص بر روی واژه مادر جداگانه تکیه شده و زحمت‏ها، رنج‏ها و بیداری‏هایی که برای پرورش، تربیت و سلامت فرزند خود در هنگام بارداری، شیردهی، متحمل گشته است، یادآور شده و به همین دلیل  منزلت مادری را ارج بیشتر از پدربودن نهاده و حقوق بیشتر او بر فرزندان را گوشزد کرده است.رهبر انقلاب می فرماید”بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبّت او پرورش پیدا کند» مقام معظم رهبری ۷۵/۱۲/۲۰
در همین راستا معرفی و تجلیل از مادران نمونه و موفق یکی از مهم ترین اقدامات فرهنگی - تربیتی است که می تواند الگوی بومی و مناسبی برای سایر بانوان در تحقق اهداف تربیتی و افزایش جمعیت ایران اسلامی باشد. خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس اصفهان این روزها به سراغ یکی از همین مادران نمونه و موفق رفته و گفت وگویی با او انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
حاج خانم کبری قاسمی، مادر بزرگی شیرین و خوش صحبت است که ۷۳ ساله پیش در شهرستان لنجان استان اصفهان به دنیا آمده و اکنون نیز ساکن شهر زاینده رود محله بیستجان است. همان ابتدای کلام نسخه همه ی سؤالات ما پیچید و خود را اینگونه معرفی کرد: «من کبری قاسمی هستم؛ فرزند عزیز آقا و همسر مرحوم شیخ قربانعلی موذنی، سواد آنچنانی ندارم! تا کلاس پنج نهضت خوندم شما اگه علم می خواهید بلعم باعورا خیلی علم داشت. عبادت میخواهید شیطان خیلی عبادت کرده، مال بخواهید قارون خیلی مال داشت ولی هیچکدام بدردشون نخورد. این معرفته که آدم را بجایی می رسونه. آدم را بالا می بره. پیامبر (ص) معرفت داشت که از ملائکه بالاتر رفت.»
در ۱۴ سالگی ازدواج کردم و در۱۷ سالگی بچه دار شدم؛ تا ۴۰ سالگی ده فرزند بدنیا آوردم! سه تا از بچه هام در اثر سانحه فوت کردند؛ یکی شان روحانی بود که چند سال پیش در بازگشت از سفر زیارتی سوریه در اثر تصادف اتوبوس از دنیا رفت. الان هفت فرزند دارم؛ چهارتا پسر که یکی شان پاسدارباز نشسته است. وقتی جنگ شد رفت جبهه و یکبار هم زخمی شد و بعد از جنگ رفت سپاه. الان هم دو تا بچه دارد یکی طلبه است و دیگری مشغول تحصیل طلبگی. فرزند دیگرم طلبه است و ساکن قم که با همسر و فرزند شون مشغول فعالیت در زمینه نهج البلاغه می باشند.
پسر دیگرم تا مقطع دکتری درس خوانده است و الان هم معلم و مشغول تدریس و عضو شورای شهر است. او هم شب های جمعه هر هفته کلاس نهج البلاغه تو مسجد برگزار می کرد که الان با شرایط کرونا در فضای مجازی ادامه می دهد. چهارمین پسرم که الان در خانه او ساکن هستم، دانشگاه زرین شهر فعالیت می کند . حافظ کل قرآن است، او موفق شد که در دوران خدمتش قرآن را حفظ کند. سه تا دختر هم دارم که یکی از آنها معلم باز نشسته است و دو تای دیگر خونه دارند.
از کبری خانم در مورد همسرش می پرسم و اینکه آیا او نیز در تربیت فرزندانی تحصیل کرده و قرآنی کمک حال او بوده است؟
همسرم "شیخ قربانعلی موذنی" خدا بیامرز، مرد خیلی فعالی بود علاوه بر اینکه در ذوب آهن کار می کرد بنایی هم بلد بود؛ وقتی خانه بود و کسی بنایی داشت می رفت. برای کارکنان ذوب آهن کلاس تفسیر قرآن می گذاشت. یکی از مهندسین ذوب آهن بهش گفته بود من تعجب می کنم که من با این سطح سواد هنوزصحبت کردن توی جمع یا پشت میکروفون برایم سخت است ولی شما با اینکه سواد آنچنانی نداری انقدر راحت و خوب پشت میکروفون صحبت می کنید.
همسرم تا کلاس پنجم درس خوانده بود ولی خیلی اهل مطالعه بود. همیشه مسیر رفت و برگشت از سرکار را فقط مطالعه می کرد. یک کتابخانه بزرگ داشت . هرکس کتابی می خواست تو محل می امد از ایشون می گرفت. هر حرفی رو بدون سند و منبع قبول نمی کرد. روی کتاب خواندن و نماز خواندن بچه ها خیلی تکیه و تاکید داشت.
حاج خانم، حتما چنین فردی با این میزان مطالعه نباید از فعالیت ها اجتماعی به ویژه حرکت های مردمی نظیر مبارزات مردم علیه رژیم شاهنشاهی دور باشد، همسر شما در آن دوران مبارزاتی چه فعالیت هایی داشتند؟
قبل از انقلاب شب های شنبه هرهفته همسرم خانه یکی از اهالی محل، کلاس قرآن برگزار می کرد. بعد از انقلاب هم که می دانید، بلافاصله جنگ شد. من خودم آن وقت دختر شیرخواره داشتم که بغلش می کردم و می رفتم بسیج در ستادهای پشتیبانی جبهه فعالیت می کردم مثلا برای رزمنده ها نان می پختیم ، خیاطی می کردیم... همان زمان در کلاس های نهضت سوادآموزی هم شرکت می کردم و دستی هم بر قالی بافی داشتم.
با خنده ادامه می دهد: من هم فعالیت های زیاد داشتم اما خب با وجود بچه ها نشد که بجایی برسم!.
خانم قاسمی، در این روزگاری که اکثر مادران جوان اقدام به فرزندآوری نمی کنند ، بهانه شان هم نگرانی از تربیت و آینده آنها با توجه به مشکلات عدیده فرهنگی است، شما به عنوان مادری که صاحب فرزندان موفق هستید، چه راهکارهایی برای تربیت آنها بکار بستید و چه توصیه هایی به مادران جوان دارید؟
این که بچه هایم افراد موفقی هستند را از لطف خدا می دانم. اگرچه شهادت نصیبشان نشده ولی دعا کنید که انشاءالله همه از یاران با وفای امام زمان (عج) باشند. من خودم ادعایی ندارم که بچه های من خیلی خوبند تا آن چیزی که خدا می پسندد هنوز فاصله دارند، ولی اینکه خدا را شکر تا حالا کسی از آنها گلگی نکرده، شکایت شان را در خانه نیاورده ، من خدا را شاکرم.
خودم این برکت را از اثر لقمه حلال می دانم. زن و شوهر وقتی ازدواج کردند باید سال خمسی برای خودشون قرار بدهند . مال حرام ، فقط این نیست که کسی چیزی را از جایی بدزدد! اگرخمس مال رد نشود، همان مال حلال و لقمه ای که با تلاش به دست آورده نمی تواند اثرات معنوی خوبی روی بچه ها بگذارد و آنها طوری تربیت شوند که انتظار داشته ایم.
ما از مال دنیا زیاد دستمان باز نبود ولی همان که بود از یک تومان تا پنج تومان ،خمسش را رد می کردیم. ی
پرداخت خمس به مال برکت می دهد درست مثل درخت مو، وقتی سرش را میزنی از بغلش دو سه تا نهال جوانه می زند. توصیه من این است که خمس بدهید تا مال تان برکت پیدا کند. من خودم رو این مساله خیلی حساس بودم و به همسرم می گفتم « خونه کسی که میدونی خمس نمیده نرو ! دعوتت می کنند قرآن خونی قبول نکن. می گفت : ما مأمور به باطن کسی نیستیم. ما وظیفه داریم.» در دوران بارداری و شیر دهی فقط از غذای کسی می خوردم که مطمئن بودم خمس مالش را رد می کند.
به نظر شما در تربیت اولاد صالح، بغیر از مال حلال چه چیزهایی مهم و اثر گذار است؟
آدم باید روی بچه اش نظارت داشته باشد. شما در خانه بچه را خوب تربیت کنید، خوبی ها و نیکی ها را یادش بدهید ... اما وقتی از خانه بیرون رفت باید همین دقت عمل را داشته باشید، یعنی ببینید کجا می رود با چه کسی معاشرت می کند، رفیق بچه ها خیلی مهم است (پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد) اگه می خواهید بچه تان خوب تربیت شود باید رفیقش هم خوب باشد.
شبی که نطفه بچه بسته می شود هم مهم است در روایت داریم شب یکشنبه بچه فهمش کور می شود و شب جمعه بچه صالح است اگر در روزهای بارداری و شیردهی وضو داشته باشی، بچه هوشیار می شود.
حاج خانم ماشاء الله تعداد بچه ها زیاد و قطعا زحمات و مسئولیت های شما هم زیاد بوده است در این بین روابط عاطفی شما با بچه ها چگونه بود؟
بچه ها باید هم از پدر و مادر محبت ببینند و هم از پدر و مادر ترس داشته باشند. نه انقدر جلوی بچه را باز بگذاری که هر کار دلش خواست بکند نه انقدر محکم بگیری که نتواند تکان بخورد. علاوه بر تربیت بچه را باید پرورش هم داد، چه وقتی در شکم مادر است و چه وقتی بدنیا آمد باید به او رسیدگی کرد و مواظبش بود. امام صادق علیه السلام می فرماید: فرزندان شما ثمره عمر شما هستند. همینطور که اگه ما تخمی را در خاک مزرعه کاشتیم .آبیاری می کنیم و برای در امان ماندن از آفت، سم پاشی می کنیم به بچه هم باید همینقدر اهمیت بدهیم .
کبری خانم در ادامه به مادرانی که تمایلی به فرزندآوری ندارند و بهانه های اقتصادی، مشغله کاری و بی حصولگی را دلیل این عدم فرزندآوری می دانند، گفت: اینکه می گویند نمی توانیم، وقت نداریم و خرج و مخارج بزرگ کردن بچه زیاد است ، به نوعی اشتباه ما انسان هاست! چرا که رزق هر کسی دست خداست. خدا زودتر از اینکه بچه بدنیا بیاد سینه مادر را پر شیر می کند. چرا من الان شیر ندارم چون طفل ندارم. خدا رزق هر کسی را جدا در دنیا جاری می کند.
بعضی ها هم معتقدند چون محیط جامعه مناسب نیست و تربیت بچه ها در این محیط سخت است،از بچه دار شدن نگران هستیم. البته که تا حدی درست می گویند! ولی محیط برای این خراب شده که ما امربه معروف نمی کنیم. شاید قرآن بخوانیم ولی به قرآن عمل نمی کنیم. قرآن میگه ظلم نکنید، گران فروشی نکنید، ما اینها را رعایت نمی کنیم و اینها اثرش به خودم بر می گردد و جامعه را درگیر می کند.
وی در ادامه گفت: به نظر شما، این مشکلات اقتصادی بلا نیست؟ این کرونا بلا نیست؟ روایت داریم از امام رضا (ع) که با گناه جدید بلای جدید نازل می شود. الان بی غیرتی زیاد شده بی عفتی زیاد شده، بی غیرتی مرد ، زن را بی حیا می کند و بی حیایی دین را سست . این روزها امر به معروف وظیفه هر مرد و زن و پیر و جوان است ولی به راستی در جامعه ما چقدر امر به معروف انجام می شود !
پیامبر (ص) می فرماید: هرگاه امت من امر به معروف کنند بر آنها خیر و برکت نازل می شود ولی وقتی امر به معروف ترک شود بر آن جامعه بلا نازل خواهد شد. خدا در قرآن می فرماید: ما بر امت موسی بلا نازل کردیم تا استغاثه کنند، دعا کنند، توبه کنند، برگردند ولی آنها هیچ کاری نکردند ما هم بلا را بیشتر کردیم.
شما اگه می خواهید جامعه خوب بشه و نسل خوب بوجود بیاد باید اول مادرها را توصیه کنید که خودشان را مراقبت کنند. آگاه باشند. مرد ها بدنبال رزق حلال باشند، کمک کنید جوان ها ازدواج کنند. چرا باید وضع پوشش یک زن مسلمان اینطور باشد! این بیرون بودن مو از پشت روسری چه دردی از این خانم دوا می کند؟ چه کمکی به بقیه می کند؟
خانم قاسمی شما بانی قرائت عاشورا با صد لعن و صد سلام در محل شدید در این زمین هم توضیحاتی به ما بدید؟
ما هر چی داریم از زیارت عاشوراست، از قرآن و روضه امام حسین علیه السلام است ، داشته های ما از عید غدیر و زیارت ناحیه است. راستش رو بگویم ما وقتی آمدیم تو این محل فقط ما بودیم و دیوارهای این خانه! آن روزها مثل الان نبود، در محل زیارت عاشورا خوانده نمی شد . عید غدیر اصلا جشنی نبود. ما از مال دنیا آنقدرها متمول نبودیم اما همان قدری که می توانستیم، پذیرایی خیلی مختصری آماده می کردیم فامیل و همسایه ها رو دعوت می کردیم و جشن عید غدیر را در منزلمان برگزار می شد یا زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام در هیأتی خانوادگی و محلی می خواندیم .
خدا را شکر به برکت انقلاب اسلامی این روزها همه جا مراسمات مذهبی برگزار می شود. یکبار رفتم مسجد صاحب الزمان دیدم پسرم که روحانی بود (الان از دنیا رفته)  تنهایی تو مسجد زیارت ناحیه می خواند اما خداروشکر که در این سال های پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در ایام کرونایی مردم به معنویات بیشتر روی آورده و همه جا از خانه تا مساجد از تکایا تا تلویزیون قرائت ادعیه را دارند .
پس حاج خانوم اینکه هم محلی ها می گویند وقتی منزل شما می آیند حال شان خوب می شود و در مراسمات شما حاجت های شان روا می شود شاید بخاطر این است که در منزل شما سنت های خیر بنا شده است.
این دیگه همه از لطف خداست ما که شرمنده ایم.
روزگار مادربزرگ ها روزگار سختی بوده است هم از نظر معیشتی هم از نظر عدم پیشرفت تکنولوژی ، شما با مشکلات زندگی چیکار می کردید؟
مشکلات که زیاد بود . من خودم مریض شدم دو تا عمل سخت انجام دادم. بچه هام را از دست دادم ولی حضرت علی علیه السلام می فرماید: زیاد از مشکلات شکایت نکنید. مشکلات زودگذر است. به نظرم انگار دیروز بود که ازدواج کردم! و امروز دیگر گذشت باید به فکر فردا بود . حتما داستان پادشاه و حضرت زکریا را شنیده اید :« پادشاهی در زمان حضرت زکریا بود که زنی داشت و این زن دختر زیبا رویی. پادشاه میخواست با دختر زنش ازدواج کنه. حضرت زکریا بهش گفت این دختر بر تو حرومه و نمی تونی باهاش ازدواج کنی. پادشاه تصمیم گرفت حضرت زکریا را بکشه . زکریا خبر دار شد و به داخل درختی رفت و پنهان شد. شیطان اونجا حاضرشد و گوشه ای از لباس زکریا را از شکاف درخت بیرون گذاشت. سربازان شاه گفتند حالا چطور درخت را ببریم؟ هرجاش را ببریم معلوم نیست زکریا اون تو کشته بشه؟ شیطان بهشون گفت درخت را با اره از بالا به پائین ببرید. وقتی اینکار را کردند فرق زکریا شکافته شد. همینکه زکریا خواست سرش را بالا بگیره ندا رسید که ای زکریا اگه سرت رو بالا بگیری از درجه پیغمبری میافتی. باید براین درد صبر کنی. »
این روزها با گرفتاری های اقتصادی و وضعیت شیوع کرونا، دین باوری برخی ها کم رنگ شده! شما چه توصیه هایی به این دست افراد دارید؟
اگه بلا نازل شده، خودمان مقصریم تو جامعه اشتباه هست، نیست؟ انقلاب ما مثل انقلاب زمان حضرت موسی بود. حضرت موسی آمد مردم را از فرعونیان نجات داد، اما مردم به موسی ایمان نیاوردند، گوساله پرست شدند ! خدا به بلا گرفتارشان کرد. زمان انقلاب هم حضرت امام خمینی(ره) آمدند مردم را از دست شاه نجات دادند.
سن شما قد نمی دهد ، در زمان شاه مردم را می کشتند! شکنجه می کردند ! زندان می کردند! ناخن می کشیدند!چشم در میاوردند! اما با پیروزی انقلاب اسلامی اوضاع تغییر کرد. انقلاب خیلی گردن ما حق دارد، اما ما چیکار کردیم برای انقلاب ؟ مردم از انقلاب قدردانی نکردند از شهدا قدر دانی نکردند ، بعضی مسئولین قدردان انقلاب نبودند، خدمت نکردند به همین خاطر مبتلا به مشکلات زیادی شدیم.
شما ببینید؛ خون سردار سلیمانی را به ناحق ریختند. خون که به ناحق ریخته بشود بلا نازل خواهد شد. وقتی پادشاه سر یحیی فرزند زکریا را در تشت برید وخونش را در چاه ریخت . این خون انقدر جوشید تا همه شهر را خون گرفت. بلا بر آنها نازل شد و آنقدر کشتند تا این خون از جوشش افتاد.
الان با این اوضاع باید متوسل بشیم به امام زمان (عج) امام حی که ناظر برماست. قرآن می فرماید، هرکس به نفس خودش واقفه,۱۰ آیه سوره اول مومنون و ویژگی های مومن را بخواند با این آیات انسان می تواند از خودش امتحان بگیرد و ببیند کجا قبول شده و کجا مردود..!
در پایان اگه حرفی دارید برای مادران، برای جوان ها بفرمائید؟
با روایتی به مردم می گویم که دغدغه های اقتصادی را بزرگ نبینند خدا از مشکلات بزرگ تر است : « شخصی اومد خدمت امام صادق (ع) گفت: من روزی ۱۱ ماه سال  را دارم روزی یک ماهش را ندارم چیکار کنم؟ حضرت گفت این شام را ببر در خونه فلانی و بیا تا بهت بگم. وقتی غذا را برد و گفت امام برات داده شخص از پشت در گفت من شامم را خوردم اگه تا صبح زنده موندم که خدا روزیم را می رسونه بده به کسی که از من محتاج تره. مرد بفکر افتاد که این غذا را نگرفت برای فرداش بذاره اونجا و من نون یازده ماهه سالم را دارم از الان فکر یک ماهه آخرم. به خدا واگذار کنید هرکس به خدا توکل کنه در نمی مونه. انشاءالله که همه ما عاقبت بخیر بشیم و با اهل بیت محشور بشیم.»

طنین یاس - از اصفهان

ارسال نظرات