خبرهای داغ:

رضایتم منوط به کاربردی شدن طرح هایم برای مردم ایران است

مشتاق هستم اگر علم و ایده ای دارم آن را برای مردم سرزمینم استفاده کنم و گره ای از مشکلات آنها را باز نمایم.
کد خبر: ۹۲۹۶۴۶۸
|
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

« حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی ۹۸,۷.۱۷، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتماد به ‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند که هر جوان نخبه پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.»
بمناسبت هفته بسیج ، گفت و گویی را با زهرا عباسی یکی از نخبه های علمی و از بانوان بسیجی ایلام انجام داده ایم، بانویی فرهیخته که در دوران تحصیل خود در داخل و خارج از کشور موفق به کسب جوایز و افتخارات زیادی شده است و آن را مرهون توکل به خدا و توسل به امام حسین علیه السلام می داند، نکته مهم درباره این نخبه علمی کشور بازگشت مجدد او به کشور و انگیزه های زیبایش برای خدمت به مردم ایران است ... قطعا خواندن صحبت های این بانوی موفق ایرانی ، خالی از لطف نخواهد بود.

لطفاً خود را معرفی کنید:
زهرا عباسی متولد سال ۱۳۶۳ مجرد هستم، دوره ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان محل زندگی خود شهرستان ایوان سپری نمودم و در سال ۱۳۸۲ کارشناسی را از دانشگاه ایلام، ارشد را از دانشگاه تبریز و دکتری را از دانشگاه شهید چمران اهواز اخد نموندم.
خلاصه ای از فعالیت های خود را بیان کنید واینکه اکنون به چه کاری مشغول هستید؟
به عنوان فرصت مطالعاتی در شهر پالرمو- ایتالیا در آزمایشگاه بین المللی فتوکاتالیست حضور داشتم. در دوران تحصیلی موفق به کسب جوایز و افتخارات زیادی شدم و بهمن ماه سال ۹۸ از پایان نامه دکتری خود دفاع نمودم از کشورهای پرتغال و هند جهت همکاری به عنوان محقق دانشگاهی برای سال ۲۰۲۱ دعوت به همکاری دارم. در شرایط کنونی پیگیر کار در کشور هستم. چون تمام مراحل تحصیل من از مدرسه تا اتمام دکتری دولتی بوده و از بیت المال صرف تحصیلم شده است. خود را وامدار مردم ایران می دانم. با وجود تلاش چند ماهه جهت یافتن شغل ثابت، در کشور هنوز برای من فرصت کاری فراهم نشده است.

بصورت مختصر افتخارات خود را در زمینه های علمی بیان نمایید؟
بنده دکتری خود را با کسب نمره ۱۹،۹۰ از دانشگاه شهید چمران اهواز ، نفر اول در نخستین جشنواره ایده های زیستی کشور در سال ۹۴، برنده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان از دانشگاه شهید چمران اهواز سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ ، برنده جایزه علمی امام صادق)ع( بنیاد ملی نخبگان تهران – در سال ۹۶-۹۷ ، برنده جشنواره پروفسور حسابی در بخش پایان نامه برتر ۱۳۹۹ ، برنده جشنواره پروفسور حسابی به عنوان پژوهشگر برتر ۱۳۹۹ ، اثر برگزیده در بخش پایان نامه در جشنواره بین المللی خیام ۱۳۹۹، مقاله برتر ژرنال Chinese Chemical Letters از انتشارات Elsevie در سال ۲۰۱۹ ،مقاله برتر در سومین کنگره ی ملی شیمی و نانو شیمی از پژوهش تا فناوری در شهریورماه ۱۳۹۹شده ام. همچنین بورسیه ایران جهت شرکت در دوره مطالعاتی آزمایشگاه فوتوکاتالیست – پروفسورپالمیسانو در دانشگاه پالرمو - ایتالیا (۲۰۱۸-۲۰۱۹) در طرح های پژوهشی و ترجمه کتاب آزمایش های واقعی شیمی، تالیف: دکتر ادوارد زوونیکا انتشارات دانش بخشی از تجارب بنده در طول ۱۲ سال تحصیل است.
سوابق آموزشی خود را بیان می کنید؟
۱. تدریس در دانشگاه شهید چمران اهواز.
۲. استاد مدعو دانشگاه پیام نور واحد ایلام.
۳. استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوانغرب- استان ایلام.
۴. عضو گروه تحقیق و توسعه کارخانه الکل سازی رازی اهواز.
۵. Editor manager در ژرنال Chemical Methodologies
* دارنده ۲۴ مقاله منتشر شده در ژرنال های ملی و بین المللی.
* دارنده ۱۳ مقاله ارائه شده در کنفرانس های ملی و بین المللی.
* داوری در ۴ ژرنال معتبر
۱. Environmental Chemistry Letters
۲. Asian J. Green Chem.
۳. Waste Management
۴. Chemical Engineering Journal
طرح های پژوهشی هم دارم که می توانم به
۱. حذف فلزات سنگین با استفاده از کی توسان و بررسی عوامل موثر بر آن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوانغرب).
۲. سنتز نانو مغناطیسی اکسید آهن پوشانده با نانو ذرات کی توسان به عنوان جاذب برای حذف فلزات روی و مس از فاضلاب (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام).
۳. بررسی و مطالعه تکنولوژی کامپوزیت در کنترل خودردگی شبکه توزیع آب، شرکت سازه کامپوزیت ستر.
اشاره کنم .

رمز موفقیت علمی شما چیه؟
بنظر خودم مداومت در خوندن زیارت عاشورا ، من از ۱۸ سالگی شروع به خوندن روزانه زیارت عاشورا کردم هنوز هم ادامه داره و کسب موفقیت در مدارج علمی را هدیه ای از جانب امام حسین (ع) می دانم.
شما را بعنوان یک نخبه بسیجی می شناسند از کی وارد بسیج شدید؟
من در یک خانواده مذهبی و مقید به دنیا آمده ام همیشه در مراسمات مذهبی مساجد حضور فعال داشتم من از سال ۱۳۷۸ از طریق بسیج دانش آموزی وارد بسیج شدم به عنوان مسئول علمی و پژوهشی پایگاه ، سرگروه صالحین ، مربی تعلیم وتربیت در بسیج فعالیت داشتم در سال ۱۳۹۰ بعنوان فرمانده پایگاه شهید فرحناز حسینی محله خود انتخاب شدم همان سال در دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز قبول شدم که بخاطر حضور مستمرم در دانشگاه و انجام پروژه های تحقیقاتی فعالیتم کمتر شد اما همیشه که هر وقت در شهرستان بودم در خدمت بسیج بودم و به نوعی حضور در بسیج نوعی خدمت به مردمم می دانم.
در حیطه آموزش به متولیان آموزشی چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد من این است، مقوله فرهنگ شناسی و ریشه شناسی فرهنگی و تمدن چند هزار ساله ایران را برای دانش آموزان جدی بگیرند، اگر این مساله جدی گرفته شود فرزندان ایران زمین در هر جایی باشند هیچگاه ریشه و اصالت خود را در برابر هجمه ها رها نکرده و در برابر فرهنگ بیگانه دچار سرخوردگی و شک به فرهنگ خودی نخواهند شد. پرورش فکری و بها دادن به خلاقیت کودکان و تقویت روحیه همکاری و ارتباطات اجتماعی و تلاش برای رقابت سالم از دوران ورود به مدرسه در مقطع ابتدایی کار صورت گیرد نه اینکه گذاشته شود برای مقاطع بالاتر که شخصیت دانش آموز شکل گرفته، که در این سن ایجاد انعطاف در شخصیت آنها کاری بس مشکل است.
از اینکه به شما نخبه گفته شود چه احساسی دارید؟

من خود را نخبه نمی دانم، فقط انسانی مشتاق به علم و درک مسائل علمی و کمک به حل مشکلات با استفاده از دانشی که کسب کردم میدانم. مشتاق هستم اگر علم و ایده ای دارم آن را برای مردم سرزمینم استفاده کنم و گره ای از مشکلات آنها را باز نمایم. من خود را موفق نمی دانم این طرح و مقالات برای من تا زمانی که کاربردی نشود موفقیت به حساب نمی آید. زمانی راضی می شوم که طرح هایم در صنعت ایران استفاده شود نه در خارج از کشور.
<strong>آینده علمی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
مطمئنا در جهت پیشرفت علمی و کسب دانش بیشتر تلاش خواهم کرد. در کشور خودم که فعلا آینده ای که مشخص و ثابت برای من باشد فراهم نشده است و امیدوارم طی چند ماه آینده اتفاقات خوبی برای خدمت به مردم فراهم گردد. همیشه به خدا امید و توکل داشته ام و به عنایات امام زمان (عج) و دعای پدر و مادرم امیدوارم و مطمئنم در ادامه این مسیر نیز حامی من خواهند بود. و هر کجای دنیا باشم به خواسته های خود خواهم رسید.
چه پیشنهادی به مسئولان دارید؟
ما افراد توانمند و خلاق زیادی داریم که فرصت انجام کاری رو نداشتند و نه تنها از دانش آن ها استفاده نشده است بلکه حس سرخوردگی و پایین آمدن اعتماد به نفس هم در این عزیزان به وجود آمده است. این افراد در یک برهه زمانی اشتیاق و توانایی دارند هرچه سن آنها بالاتر برود در اثر بی توجهی ها مشمول روزمرگی و بی انگیزگی خواهند شد و به یک فرد معمولی و سرخورده تبدیل می شوند. اسراف کردن فقط در خوردن نیست حیف کردن این استعدادها و توانایی ها هم یک نوع اسراف است. هر شخص در منطقه ای که زندگی کرده است امکانات و منابع طبیعی و پتانسیل شهر خود را بهتر میداند و میتوانند با ایده های خلاقانه و سودده باعث رشد منطقه و شهر و روستای خود شوند. این افراد بهتر می توانند باعث کارآفرینی و شکوفایی منطقه خود شوند. الان که در وضعیت تحریم هستیم بهتر است به این افراد اعتماد شود و نتایج که به دست می اید میتواند علاوه بر ایجاد کار در مناطق دور و نزدیک کشور باعث استفاده از همه پتانسیل و ظرفیت علمی و طبیعی کشور شود.
پیشنهاد می کنم دکتر سارا فلاحی نماینده محترم نسبت به ارائه طرحی در مجلس جهت تدوین و قانونی شدن برای گردآوری لیست نخبگان و تحصیلکرده های در هر شهر اقدام کنند که با در اختیار بودن این بانک برای انجام امور و توسعه مناطقی که هستند در هر زمینه ای از آن افراد دعوت به همکاری شود قطعا با ایده ها و توانایی که این افراد دارند در هر حیطه ای می توانند برای کشور و شهر خود کارگشا باشند و از انزوای آنها جلوگیری شود. و توسعه و خودکفایی در هر زمینه ای در کشور را شاهد خواهیم بود.

آرزوی شما به عنوان نخبه علمی چیه؟

من همیشه در پایان نمازم از خدا میخواهم جزو سپاه امام زمان (عج) باشم، وقتی در قرآنی که ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده و به کوانتومی که الان ما به آن می رسیم اشاره شده به دین خودم افتخار می کنیم و دوست دارم دین اسلام را از طریق علمم به دنیا بشناسانم.
در پایان ضمن تشکر از شما اگر سخن پایانی دارید بفرمائید: قرارگاه خاتم الانبیاء یک مجموعه کامل و بسیار قوی جهت خدمت به مردم در حوزه های متفاوت بوده است. اما این قرارگاه مختص برادارن متعهد هست. زنان باسواد در کشور که متعهد باشند کم نیستند و جای خالی یک قرارگاه که در زمینه فرهنگی، روانشناسی خانواده، کمک به دختران فراری یا زنان بد سرپرست و بی سرپرست در زمینه اشتغال خانگی، آموزش، روانشناسی و … بسیار خالی است. مطمئنا بودن قرارگاهی با عنوان قرارگاه فاطمه الزهرا (س) و حضور زنان باسواد و متعهد در آن می تواند خیلی از مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی موجود در کشور را رفع کند.

طنین یاس - ایلام - شهرستان ایوان - خبرنگار مریم کرمی

ارسال نظرات
آخرین اخبار