معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) از راه اندازی ۲۵ پایگاه علمی مسجد محور تا پایان سال در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۹۶۸۵۵
|
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمود رضا کفاش امروز در نشست خبری معاونت علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) همزمان با هفته گرامیداشت بسیج در مرکز امامت مشهد اظهار کرد: سازمان بسیج علمی با هدف جهاد علمی پیرامون فرماش رهبری شکل گرفت و هدف ما تبدیل علم به فناوری و ثروت است.

وی افزود: ما در عرصه علمی دنبال گفتمان سازی علمی، مطالبه گری و تولید علم مفید بر اساس نیاز جامعه برای حل مشکلات هستیم.

کفاش ادامه داد: ما به دنبال علمی که منتج به اقتدار بسیج شود و ضمن تربیت افراد متخصص خالق ثروت باشد هستیم و یکی از اهداف ما حمایت از فکر و ایده در این خصوص است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) تولید ثروت را یکی دیگر از اهداف و سیاست‌های این معاونت برشمرد و ابراز کرد: امروز دشمنان علاوه برهجمه‌های خود یکی از جنگ‌هایی را که بر علیه نظام بکار بستند جنگ اقتصادی است لذا در این خصوص رویکرد ما باید تکیه بر توان و ظرفیت داخلی باشد.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد در اقتصاد رشد کنیم باید رویکرد ما به سمت اقتصاد مقاومتی و بر پایه اقتصاد دانش بنیان باشد. جامعه ما باید دانش بنیانی و نگاه مدیران دانش بنیانی باشد امروز آنچه در دانشگاه خروجی دارد آن چیزی نیست که ما را به افق ۱۴۰۴ برساند.

کفاش ابراز کرد: ما باید ۲۰ درصد درآمد کشور را از شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم. در این راستا باید از پایان نامه‌های دانشجویی هدفمند استفاده کرده و کار گروهی صورت گیرد و در راستای علم و پژوهش منسجم باشیم ضمن اینکه تولید دانش در حوزه دانش بنیان باید علاوه بر اشتعالزایی به معیشت مردم و اقتصاد جامعه کمک کند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) افزود: ما باید استعداد‌های جوانان را شناسایی و آنان را جذب کرده و توان نوآوری و خلق ایده‌ها را در دانش پژوهان خود ایجاد کنیم و رشد استعداد را در آنان زنده کرده و در دانشجویان روحیه خودباوری را زنده کنیم چرا که این مهم یک حلقه مفقوده است.

وی گفت:در این خصوص سازمان در راستای تولید علم و پایداری آن در شش ماهه اول سال ۹۹ و  سال ۹۸ تعداد ۴۰ پایگاه علمی را با رویکرد مسجد محور برپا کرد. برگزاری کلاس‌های کارافرینی و مهارت افزایی و مشاورات تحصیلی از جمله اقدامات ما در این پایگاه‌های علمی بوده است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: ما در ۳۰ پایگاه علمی استان اقدام به مشاوره تحصیلی کنکور کردیم که این اقدام با کمک بسیج اساتید استان صورت گرفت و افراد مستعد و نخبگان هر محله را شناسایی کردیم.

کفاش اضافه کرد: مطالبه گری از مسئولین دستگاه‌ها برای حل مسائل در این حوزه از دیگر اقدامات ماست همچنین برای خلق استعداد از طرح‌های زودبازده حمایت می‌کنیم ضمن اینکه برای تجاری سازی ملزم به ایجاد مراکز رشد و نوآوری هستیم ما در این مراکز به دنبال تولید محصولات نوآور همراه با اشتغالزایی و خلق ثروت هستیم.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) از ایجاد مراکز حمایت از تحقیقات کاربردی خبر داد و گفت: این نیز از دیگر اقدامات ما بوده است لذا بایستی در افق ۱۴۰۴ و ۱۴۴۰ تعداد شرکت‌ها را از ۵۳۰۰ به ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان برسانیم که مطالبه رهبری است.

وی بیان کرد: در حمایت از تحقیقات کاربردی مثلث دانشگاه، صنعت و بازار باید شکل بگیرد در این حوزه مسائل را بصورت تخصصی مورد دقت قرار می‌دهیم ضمن اینکه ما در این مراکز به دنبال ایجاد شرکت‌های دانش محور منتج به شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

کفاش با اشاره به اینکه نزدیک شدن حوزه صنعت و دانشگاه در این مراکز می‌تواند شکل بگیرد ادامه داد: در سال گذشته و در سال جاری اقدام به ایجاد مرکز آقاسی زاده، همت و آوینی جهت حمایت از محصولات دانش محور کرده ایم.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) گفت: خانه نخبگان بسیج که مشغول رصد مسائل و حل آن است به رفع نیاز‌ها و مسائل اساسی استان می‌پردازد.

وی اضافه کرد: تاکنون از ۱۵ طرح حمایت معنوی شده و ۱۴ طرح تا سقف دو میلیون تومان را حمایت مالی و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای ۵ طرح داشته ایم و به ۴۰ پایگاه علمی نیز کمک مالی داشتیم.

کفاش با بیان اینکه تا پایان سال ۲۵ پایگاه علمی مسجد محور را در استان راه اندازی خواهیم کرد افزود: یکی از تاکیدات فرمانده سپاه استان تجاری سازی محصولات مورد نیاز جامعه است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: معرفی محصولات به سازمان بسیج علمی کشور و نیرو‌های مسلح از دیگر اقدامات ماست و مقرر شده تا در جشنواره‌ای جهادگران علم و فناوری محصولات را معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث مقابله با کرونا طرح‌هایی را ارائه شد و در این خصوص ۸ کارگروه این طرح‌ها را ارزیابی کردند. ۵ طرح در بحث دارویی مطرح شد که ۲ مورد تاییدیه گرفته و در حال حاضر منتطر اعلام نتیجه هستیم.

کفاش عنوان کرد: همچنین ۴ هسته علمی را تشکیل دادیم که این هسته‌ها دانشی، گفتمان ساز، فناور و برای تولید علم و دانش بر اساس رفع نیاز‌های جامعه است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) در خصوص میزان ایجاد اشتغال در مراکز تحقیقاتی افزود: ۱۲۰ اشتغال مستقیم در طی دو سال اخیر در مراکز تحقیقاتی و رشد ایجاد شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها