خبرهای داغ:
مخترع دستگاه مکانیزه دانه کن زرشک تازه در گفت وگو با خبرنگار «بسیج»:
مخترع بسیجی گفت: برای اینکه بتوان چرخه تولید را به جهش برسانیم می بایست وارد مرحله عملی در کارها شویم زیرا تفکر کردن بدون قبول ریسک و وارد مرحله اجرایی شدن چندان تولید و اقتصاد ما را به حرکت در نخواهد آورد.
کد خبر: ۹۲۹۷۴۱۱
|
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، صبح امروز رهبر انقلاب در پیامی خطاب به بسیجیان فرمودند "  در دفاع از کشور و استقلال و ثبات آن، در خدمات حیاتی با مقیاس گستره‌ی کشوری، در فعالیت‌های پیشرو علمی و فناوری‌های نوین، در رویکرد‌های ارزشی و ایجاد فضای معنوی، همه جا نام بسیج برده میشود و حضور بسیج جلوه میکند. ایمان، و عزم، و احساس مسئولیت، و اعتماد به نفس، پایه‌های اصلی این توانائی‌ها و گره‌گشائی‌ها است؛ و این‌ها خود نعمت‌ها و موهبت‌های خداوند است که باید با شکر الهی و مراقبت دائمی، آن‌ها را حفظ کرد و بر آن افزود .بسیج ثروت بزرگ و ذخیره خداداد ملت ایران است".

 به پاس گرامیداشت پنجم آذر سالروز تاسیس سازمان بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی یاد جوانان بسیجی مخلص و متدین در طول 41سال از عمر این شجره طیبه را گرامی میداریم.

قدردان بسیجیان جوان، مؤمن و انقلابی که  در عرصه های جهاد نظامی، علمی و اقتصادی یک لحظه از پای ننشسته اند؛ این  افتخارآفرینان جمهوری اسلامی هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی سال گذشته دردیدار خیل عظیم در بیان ویژگی‌های جوانی که می تواند پیشران حرکت کشور به سوی تمدن نوین اسلامی باشد، افزودند  "چنین جوانی، با انگیزه، با ایمان، با خرد، اهل کار و ابتکار، متوکل به خدا، دارای اعتماد به نفس و قدردان توان خویش است".

 مجید توکلی راد مخترع جوان و بسیجی، ساکن بیرجند، فارغ التحصیل رشته نقشه کشی و طراحی صنعتی است که توانسته ایده خود را به عمل برساند و با اختراع دستگاه مکانیزه دانه کن زرشک تازه این محصول را تجاری سازی و وارد باز کند.

 گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با این جوان مبتکر بسیجی را در ادامه می خوانید...

 

-در حال حاضر در حال انجام چه فعالیتی در بسیج علمی پژوهشی هستید و چه هدفی دنبال می کنید؟

فعالیتم را با بسیج علمی پژوهشی سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی از سال 1392 شروع کردم و علت آشنایی ام هم یک محصول اختراعی بود که برای تکمیل آن نیاز به کارگاه جهت ساخت داشتم و پس از فعالیت و همکاریم تا حالا ادامه داشته و به موارد بیشتری ختم شده است.

 به فعالیتم در زمینه های علمی می شود به طراحی بیش از 120 ایده اختراعی مراجعین سازمان بسیج علمی پژوهشی و دفتر مالکیت معنوی  جهت ثبت اختراع با همکاری این دفتر که مستقر در پارک علم و فناوری است اشاره کرد. همچنین ساخت نمونه های اولیه محصولات اختراعی با همکاری مرکز رشد خلاقیت بسیج سازمان بسیج علمی پژهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) مانند: تخت حمل بیمار ضایعه نخاعی، دستگاه تعیین شاخص فیزیکی خوراک دام و طیور، دستگاه تغذیه زالو، دستگاه تصفیه پساب صنعتی  و..... اشاره کرد.

 لزوم واگذاری برخی مسائل کلان به نیروی مردمی/ جهش تولید در گرو تفکر توأم با اجراست

- اختراعات و طرح های شما در چه مرحله ای است و در این راه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

 آخرین فعالیتی که هم اکنون مشغول به آن هستم و به مرحله تجاری و فروش رسیده و در سال 98 و 99 به بازار ارائه شده دستگاه مکانیزه دانه کن زرشک تازه است.

ایده شکل گیری این اختراع از آنجایی شروع شد که به علت تقاضای موجود در بازار، مشکلات برداشت زرشک و تبدیل آن به دانه جهت استفاده، همچنین با توجه به مشکلات به وجود آمده و عدم فروش زرشک های مانده در سردخانه ها به دلیل کاهش تقاضا این موضوع به ضرر کشاورزان تمام شده است.

مصرف زرشک به صورت تک محصولی و صرفا جهت رستورانی و پلویی می باشد که این روش ارائه تک محصولی معایب خود را در مورد بازار پیش آمده در زمان بیماری کرونا خودش را  نشان داد که در صورت وجود روش های جایگزین جهت فروش محصول با خسارت کمتری مواجه خواهیم بود و می توان در صورت نیاز محصولات را به روشی که ماندگاری بیشتر و مصرف بالاتری دارند تبدیل کرد.

دستگاه مکانیزه دانه کن زرشک تازه قابلیت استحصال دانه زرشک تازه بدون تخریب فیزیکی دانه زرشک را دارد و این دستگاه به عنوان حلقه اولیه در صنایع تبدیل زرشک به محصولات دیگر و جایگزین می باشد.

 از خروجی این دستگاه می توان به فروش دانه زرشک تازه به عنوان نوبرانه فصل، تبدیل آن به مربای زرشک به صورت تجاری و با برند، آب زرشک، شربت زرشک، سس زرشک، لواشک و.... اشاره کرد.

 

  -آیا تجهیزات موجود توانایی این کار را نداشته اند؟

 بله، اما چون زرشک محصولی است که در اثر فشار و ضربه بلافاصله دچار پارگی دانه می شود و نمی توان آن را از برگ و شاخه جدا نمود که این دستگاه قابلیت این کار را دارد همچنین این دستگاه قادر است روزی 200کیلوگرم زرشک دانه شده استحصال نماید. این دستگاه به شماره ۱۰۰۰۶۸ ثبت اختراع شده و نمونه تجاری آن  به بازار ارائه شده است.

 لزوم واگذاری برخی مسائل کلان به نیروی مردمی/ جهش تولید در گرو تفکر توأم با اجراست

- مهمترین خلاء هایی که بسیج باید پر کند در فضای جامعه علمی کشور چیست؟

به نظر بنده خلاء های علمی کشور با وسعت نیازهای موجود بسیار زیاد بوده و احتیاج به همت بالایی دارد.

 در این خصوص بسیج به عنوان اولین حلقه های مردمی با سپردن اعتماد به نیروی داخلی و جوان می تواند در میان مدت چاره کننده برخی مشکلات باشد چرا چون اگر این اعتماد و واگذاری برخی مسائل در سطح کلان کشور به نیروی مردمی اتفاق بیفتد شاهد حرکات برجسته در چند سال بعد آن خواهیم بود.

 

-اقدامات بسیج در طول ۴۰ سال چطور بوده و آیا در مسیر هدف و چارچوب اصلی مطلوب پیش رفته است؟

همواره نیروی بسیجی را به عنوان اخلاص در عمل شناخته اند که در مدت این 40 سال هدف نیروهای بسیج خدمت به مردم، مشکل گشایی و حفظ این روحیه بوده این نهاد جدای از مردم نیست و علت اصلی موفقیت بسیج چون از خود مردم شکل گرفته است.

 از نمونه های این فعالیت ها در برخی مشکلات به وجود آمده  که با ورود نیروی مردمی بسیج در روند حل این موضوعات در کنار مردم و با کمک به دستگاه های اجرایی کشور نشان داده مانند بلاهای طبیعی ، زلزله و  سیل سال های گذشته کشور در استان های گلستان و خوزستان و نیز اخیرا در رزمایش کمک های مومنانه در خدمت به محرومین و مبارزه با ویروس کرونا همچنین در زمینه سازندگی که سعی بر ایجاد اشتغال در واحد های کوچک مبتنی بر استعداد های هر استان نموده است.

 لزوم واگذاری برخی مسائل کلان به نیروی مردمی/ جهش تولید در گرو تفکر توأم با اجراست

- آیا بسیج علمی پژوهشی توانسته نیازهای قشر جوان و مبتکر را برطرف و از آنها بهره لازم را ببرد؟

 سازمان بسیج علمی و پژوهشی به شکل مطلوبی در عرصه علمی حاضر شده و سعی بر میدان دادن و اعتماد کردن به نیروی جوان دارد که بجز ارائه حمایت های مالی برای ساخت نمونه های اولیه، کمک های معنوی زیادی در راستای شناخت محصولات جدید و  استعداد های نوپا می نماید.

 

- از رموز موفقیت بسیج چه بوده و چطور باید آنها را در سایر عرصه ها پیش گرفت و چرخ تولید و اقتصاد را به جهش برسانیم؟

 از رموز موفقیت بسیج پتانسیل نیروی انسانی آن بوده که در تمام جهان مهمترین فاکتور موفقیت در موضوعات مختلف نیروی انسانی آن می باشد برای اینکه بتوان چرخه تولید و اقتصاد را به جهش برسانیم می بایست وارد مرحله عملی در کارها شویم زیرا تفکر کردن و ارائه راه حل دادن بدون قبول ریسک و وارد مرحله اجرایی شدن چندان تولید و اقتصاد ما را به حرکت در نخواهد آورد که در صورت شروع این فعالیت ها انتظار حرکت سریع نباید داشت زیرا کار و تولید نیاز به کمی زمان، آزمون ، خطا و صبوری برای رسیدن به نتیجه دارد.

 لزوم واگذاری برخی مسائل کلان به نیروی مردمی/ جهش تولید در گرو تفکر توأم با اجراست

-در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری کرونا چه باری بر دوش بسیجیان است و چه راهکاری برای ایجاد روحیه شور و امید و نشاط در جامعه دارید؟

 در شرایط به وجود آمده بیماری کرونا که همه اقشار مردم را با خود درگیر کرده است می بایست بسیج با همین فعالیت هایی که داشته پیش رود مانند ارائه بسته های غذایی و کمک به شناسایی نیازمندان جهت دریافت کمک های مومنانه و کمک به افرادی که شغلشان ارتباط مستقیم با کرونا داشته و متضرر شده اند.

 در این شرایط که همه در گیر آن هستیم می بایست  با روحیه بسیجی در کانون خانواده های خود به صورت واحدهای کوچک ایجاد روحیه و نشاط  کنیم  تا در مقیاس بزرگتر در جامعه خود را نشان دهد تا از این مرحله گذار به شکل خوبی عبور کنیم. انشاالله...

 لزوم واگذاری برخی مسائل کلان به نیروی مردمی/ جهش تولید در گرو تفکر توأم با اجراست

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها