یادداشت

بسیج؛ فرصتی برای تمدن‌سازی نوین اسلامی

بسیج به‌عنوان الگوی برآمده از بطن انقلاب اسلامی توانسته است به الگویی موفق در بیرون از مرزهای ایران اسلامی تبدیل شود.
کد خبر: ۹۲۹۷۴۸۰
|
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

پنجم آذرماه، سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی‌ بر تأسیس سازمان بسیج مستضعفین است. شجره طیبه‌ای که در دوران پر فراز و نشیب انقلاب همواره در صف مقدم حفاظت از ارزش‌های اسلامی بوده است؛ در این راستا بهنام فروتن‌نیا، کارشناس مسائل اجتماعی، یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایکنا لرستان قرار داده است که متن آن را در ذیل می‌خوانیم.

یکی از نهال‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غرس شد، بسیج یا همان استفاده تمام و کمال از ظرفیت مردمی است که امروزه به درختی تنومند تبدیل شده تا جایی‌ که شاخه‌های آن در بیرون از مرز‌های ایران اسلامی در قالب‌های مختلفی چون جبهه مقاومت، ریشه دوانیده است. اوج ایثار بسیج در دوران دفاع مقدس، سازندگی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، ایجاد امنیت و کمک به محرومان به اثبات رسید، اما در سال‌های اخیر با توجه به تغییر ماهیت حملات دشمنان ایران اسلامی بسیج به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری گام در مسیرهای جدید علم و فناوری، تولید، پژوهش، صنعت هسته‌ای، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های جهادی و اخیرا در مبارزه با کنترل و کاهش پیامدهای ویروس کرونا حضوری امیدوارکننده و اثربخش دارد.

اگر چه امروز فعالیت بسیج در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور الگویی مناسب برای دیگر کشورها شده است، اما باید پذیرفت بسیج نیازمند یک حرکت جهادی عظیم و فراگیر برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دارد؛ بیانیه‌ای که در سال ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب در طلیعه بهار ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب صادر و یک سند مهم بالا دستی برای کشور به‌شمار می‌رود.

اهمیت منشور بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی‌ بر خودسازی، معنویت، اخلاق، جامعه‌پذیری و تمدن‌سازی نوین با نگاه به گذشته و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان، برنامه‌ریزی برای تربیت جوانان با تکیه بر ارزش‌های انقلابی و آگاه‌سازی عمومی به‌منظور ارتقای معنویت و اخلاق‌محوری، جامعه‌پذیری، شبکه‌سازی هدفمند بر مبنای آموزه‌های دینی و انقلابی است. بدون شک بسترسازی زمینه حضور جوانان بسیجی در پیاده‌سازی رهنمودهای فرماندهی کل قوا در بیانیه دوم و ارائه راهکاری عملیاتی در زمینه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی فرصتی گرانبها برای شکوفایی بیشتر انقلاب خواهد بود.

اخلاص و معنویت

اخلاص یکی‌ از خصلت‌های بسیج و از ویژگی‌های مهم برای خودسازی است. اخلاص عبارت است از کار را خالص انجام دادن و این که کاری را مغشوش انجام ندهیم. خالص بودن عبادت و عمل این است که برا‌ی خدا باشد از طرفی یکی‌ از ابعاد خودسازی، تلاش در جهت کسب فضایل و ملکات نفسانی و پرهیز از رذایل و پلیدی‌ها است. خودسازی از تکالیف بسیار سخت و بزرگی است که بر دوش بسیجیان است چراکه کسی‌ که می‌خواهد پرچم انقلاب را به‌دست گیرد و با این نام شناخته شود، مسئولیتی دو چندان خواهد داشت.

یکی دیگر از ابعاد خودسازی انقلابی که لازمه بسیجی بودن است، تلاش برای کسب معرفت انقلابی است؛ به این‌ معنی‌ که هر کسی، آگاه بر زمان و زمان خویش باشد و به‌درستی بیاندیشد تا صدق، کذب، حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهد و در این راستا بسیجیان باید خود را به اخلاص، معنویت و تقوا مجهز کنند. در بیانیه گام دوم انقلاب، به ورود انقلاب به دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره شده است. در این مفهوم، خودسازی قدم اول در راستای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است و در جایگاه پیشین و نخستین قرار دارد؛ زیرا جامعه و تمدن، مرکب از انسان‌هاست و انسان، پایه و اساس است و دگرگونی انسان به مثابه تحول زیربنایی، به ایجاد تحول در جامعه می‌انجامد.

فرهنگ؛ عامل تمدن‌ساز

تمدن‌سازی نوین اسلامی یکی از فرازهای آغازین بیانیه گام دوم انقلاب است که پس از خودسازی و جامعه‌پذیری بیان شده است. انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را باید یک انقلاب فرهنگی دانست که بسیاری از بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی را دگرگون ساخت و اعتقاد معمارش بر اساس فرهنگ بود و در صحیفه نور فرهنگ را این‌گونه می‌داند: بدون تردید بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است و اساسا فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن را تشکیل می‌دهد و اگر فرهنگ درست شود مملکت اصلاح می‌شود. مقام معظم رهبری نیز در رابطه با فرهنگ، نگرش عمیق و اعتمادبخش دارد، دیدگاه‌ها و بیانات ایشان در خصوص فرهنگ، این مقوله زندگی را با ضریب اهمیت بالا بیان می‌دارد. بنابراین، توجه به عنصر تمدن‌ساز یعنی فرهنگ اصیل اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی‌ از تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اقتصاد مقاومتی است راهبردی که طی سال‌های اخیر در بیانات معظم‌له مکرر بیان شده است اقتصاد درون‌زا با ۲۷ شاخص دانش‌محوری، اصلاح الگوی مصرف، امنیت اقلام راهبردی و اساسی کاهش وابستگی به نفت، تبلیغات، تکیه بر تولید ملی، ریشه‌کنی فقر، ایجاد تراز اقتصادی مثبت، حاکمیت قانون، مبارزه با رکود اقتصادی، خصوصی‌سازی، خودکفایی در محصولات کشاورزی، استحصال از معادن به دور از خام‌فروشی، فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان، تنقیح قوانین اقتصادی، اعتماد به نفس ملی، مدیریت مصرف، کاهش فاصله طبقاتی، مصرف‌زدگی، اسراف، نکوهش تجمل‌گرایی، قناعت، ارج‌دهی فرهنگ کار، ایجاد زنجیره تولید علم، علم‌گرایی، ایجاد فضای آرامش برای نخبگان، و حمایت از نخبگان است که در این راه نیز می‌توان از ظرفیت مردمی و بسیج بهره‌برداری کرد.

بسیج در مسیر گام دوم انقلاب

بسیج به‌عنوان الگوی برآمده از بطن انقلاب بهتر از قشرهای دیگر می‌تواند به عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب کمک کند؛ بسیجیانی که باید مأموریتِ ساختن کشور بزرگ ایران اسلامی را به دوش بگیرند باید خود را مسلط و مسلح کنند به علم روز و تکنولوژی روز و ایمان خالصانه به وعده‌های صادقانه الهی تلاش کنند تخصص و تعهدی که لازمه مدیریت جهادی است را در وجود خود به عمل بیاورد. به آرامی به حرکت خودش سرعت بدهند و در گام بعد، سرعت را بالا برده تا بتوانند به سبقت‌ گرفتن هم فکر کنند. در این مسیر، این بسیج است که می‌تواند گره‌های کشور را باز کند. آن جوان بسیجی که در گام دوم می‌خواهد وظیفه به دوش بگیرد، از کلماتی مثل یأس و ناامیدی نمی‌تواند برای ساختن ایران اسلامی استفاده کند. جوان در چارچوب گام دوم باید حرکت کند، در مسیر حرکت سرعت و شتاب بگیرد تا بتواند از دیگران سبقت گرفته، وظیفه تاریخی خود در این برهه از زمان را که ساختن ایران اسلامی است به منصه ظهور برساند.

بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان یک سند بالادستی جامع در تمام سازمان‌ها، ادارات، نهادها، تشکل‌های مردم‌نهاد، نیروهای نظامی، دانشگاهی و روحانیت قابلیت اجرا و تکلیف‌محور است. بسیج به‌عنوان نهاد انقلابی و گسترده مردمی و انقلابی برگرفته از اندیشه‌های فقهی اسلام و امام امت فرصت کم‌نظیری است تا در کادرسازی نوجوانان و جوانان در جامعه نقش برجسته‌ای ایفا کند. فعالیت‌های فرهنگی، توسعه فرهنگ نیکوکاری، فعالیت‌های اقتصادی، توانمندسازی، رونق تولید و فناوری توجه به استعدادهای مناطق محروم به‌صورت عملیاتی باید اقدام شود.

انتهای پیام

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار