پایگاه خبری تحلیلی دانشجونیوز در گفتگوی زنده خود با عنوان "از مدرسه عشق تا حوزه و دانشگاه" و با حضور حجت الاسلام مهدی جمالی و حسن باربرز به بزرگداشت هفته بسیج پرداخت.
کد خبر: ۹۲۹۸۷۴۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵

به گزارش “دانشجونیوز“؛ پایگاه خبری تحلیلی دانشجونیوز به مناسبت هفته بسیج با مجری گری مهدی رزمجو، فعال رسانه، به گفتگوی زنده با حجت الاسلام مهدی جمالی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور بوشهر و حسن باربرز، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پرداخت.

گفتنی است این گفتگوی زنده با عنوان “از مدرسه عشق تا حوزه و دانشگاه”، در تاریخ ۳ آذرماه برگزار شد.

مهدی رزمجو، فعال رسانه ضمن بزرگداشت هفته بسیج، سوال را با چرایی دستور حضرت امام (ره) برای چنین فرمانی [ تشکیل بسیج دانشجو و طلبه] عنوان کرد.

حجت الاسلام مهدی جمالی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور بوشهر در پاسخ اظهار داشت: بسیج در واقع مجمع و مرکز برای این دو هدف الهی بودن و مردمی بودن است.

جمالی ادامه داد: حتی حضرت امام (ره)  می فرمایند تداوم انقلاب به این است که ریشه های انقلاب و اهداف انقلاب که الهی بوده و مردمی بوده باید حس شود.

حسن باربرز، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: وقتی به ۲۹ تیر رسیدیم، قطعنامه صادر شد، خیلی‌ها گفتند بسیج دیگر تمام شده چون کارکِرد بسیج تا قبل از آن یک کارکرد نظامی بود و از این به بعد رکود کشیده میشد؛ اما رویکرد امام در قعطنامه یک تفکر جدیدی را القا می‌کند که بسیج شاید کارکرد نظامی‌اش کمرنگ شده باشد؛ اما در عرصه‌های دیگر باید حضور داشته باشد.

حسن باربرز پس ازقرائت قسمتی از متن قطعنامه اضافه کرد: بسیج باید رویکرد متفاوت داشته باشد و باید با جنگ جدید مبارزه کند.

مهدی رزمجو با اشاره به اندیشه های امام، عنوان کرد که چرا حضرت امام در اندیشه هایشان به دنبال تشکیل یک قرارگاه مشترک بین بسیج دانشجویی و بسیج طلبه هستند؟

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور بوشهر بیان کرد: خواص جامعه حوزوی ها و دانشجویان هستند که هر دو با خطراتی مواجه هستند این خطرات باید در قالب بسیج از بین برود.

جمالی اذعان داشت: وقتی اوایل انقلاب را نگاه کنیم می بینیم خواص خیلی تاثیر گذار بودند؛ هم باعث پیشرفت در انقلاب شدند و هم باعث یکسری مشکلات شدند. امام ضروری می دیدند که بسیج در دانشگاه تشکیل شود تا خواص انقلابی شوند و انقلابی بمانند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نگاه و از خودباختگی نسبت به غرب خطری بوده که همیشه ما را تهدید می کرده؛ زیرا ما در جایگاه علمی خوبی در دنیا نایستاده ایم.

باربرز اضافه کرد: خواسته ای که امام از بسیجیان داشتند؛ یک اینکه نگاهتان به سمت غرب نباشد و دوم اینکه به سمت مسائل علمی حرکت کنید.

وی با اشاره به اینکه یکی از پایگاه های تمدن سازی ما روی مسائل علمی است، عنوان کرد: متأسفانه این موضوع (تمدن سازی) محقق نشده و یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که مسائلی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود و مسائلی غربی هستند.

ایشان با اشاره به اینکه با وجود این همه منابع اسلامی هنوز نتوانسته ایم یک موضوع را تدوین کنیم، اضافه کرد: متاسفانه حوزه از جایگاهی که باید داشته باشد خیلی تنزل پیدا کرده است. اینکه لزوماً چند نفر را بفرستیم در دانشگاه‌ها، دانشگاه اسلامی نمی‌شود.

باربرز با یادآوری اینکه دانشگاه نیز بسیار کم کاری کرده است افزود: هدف اصلی پیوند دانشگاه و روحانیت حرکت به سوی مسائل علمی بود؛ اما متاسفانه دانشگاه ها باطنی کاملاً سکولار و ظاهری اسلامی دارند که بعید نیست اگر دیر بجنبیم این ظاهر اسلامی را هم از دست بدهیم.

ایشان تصریح کرد: هدف ایجاد پیوند بین دانشگاه و حوزه این بود که حوزه مسائل علمی و معنوی و دینی را بیاورد و دانشگاه صنعت و تخصصی اینها را بیاورد؛ اما متاسفانه این هدف تحقق نیافت.

مهدی رزمجو در پایان و در تکمیل صحبت ها بیان کرد: امام ۳۰ سال پیش این خلأ را احساس کردند که یک جایگاه باید باشد، یک قرارداد مشترک باید صورت بگیرد بین حوزه و دانشگاه که این تفکرات جمع شوند و موتوری متحرک برای جامعه باشد؛ اما متأسفانه بعد از گذشت چندین سال هنوز این قرار گاه مشترک صورت نگرفته و این خلأ احساس می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات