عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی مصالح ساختمانی منطقی نیست، گفت: متاسفانه مسئولان دولتی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند، نظارت کافی بر بازار مصالح ساختمانی ندارند.
کد خبر: ۹۲۹۹۱۵۶
|
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن اظهار داشت: یقینا قیمت مصالح ساختمانی در ساخت و قیمت گذاری نهایی مسکن اثرگذاری مستقیمی دارد و ساماندهی بازار مصالح ساختمانی می تواند تا درصد زیادی باعث رونق بازارمسکن شود و به موازات آن شاهد افزایش انگیزه برای ساخت و ساز مسکن و کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود و همین امر باعث می شود که اقشار ضعیف و متوسط جامعه هم امید بیشتری برای خانه دار شدن داشته باشند و از وضعیت استیجاری با اجاره های سنگین نجات پیدا کنند و به همین دلیل، اگر فرضیه افزایش ساخت و عرضه مسکن در بازار باعث کاهش قیمت ها می شود، تلاش برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی می تواند این مسیر را هموارتر کند.

وی با بیان اینکه قیمت آهن و سیمان که نیازهای اصلی ساخت مسکن هستند رو به افزایش است، افزود: براساس گزارشات مرکز آمار ایران، قیمت آهن از سال گذشته تا به امروز قریب به ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و شاهد افزایش قیمت سیمان در بازار هستیم که دلایل این رخداد را نوسانات در بازار ارز توصیف می کنند، در حالی که تولیدات فولاد و سیمان کشورمان یارانه انرژی و دولتی دریافت می کنند تا هزینه های تولیداتشان افزایش پیدا نکند اما در زمان فروش می بینیم که همین محصولات که در کشورمان با مازاد تولید می شود، با قیمت بازارهای جهانی به فروش می رسد!

* نباید اجازه دهیم بازار مصالح ساختمانی به دست آویز سوداگران تبدیل شود

پاک فطرت تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید تمرکز کافی برای قیمت گذاری مصالح ساختمانی داشته باشد و از آنجایی که فولاد و سیمان نیاز داخلی کشورمان را پاسخگوست، باید ریشه یابی شود که آیا دلیل افزایش قیمت این دو محصول به دلیل وجود دلالان و سوداگران است؟ باید روش های مقابله با سودجویان را به کار گرفت و نگذاشت که بازار مصالح ساختمانی به دست آویز سوداگران تبدیل شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسئولان دولتی نباید بگذارند که افزایش قیمت ارز و تحریم ها باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان دولتی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند، نظارت کافی بر بازار مصالح ساختمانی ندارند و این بازارها علنا رها شده و در چنگال سوداگران است و متاسفانه دلالان باعث افزایش قیمت آهن و سیمان تولید داخلی کشورمان شده اند و روند افزایش قیمت مسکن متاثر از همین بی سامانی هاست که باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه مافیای مصالح ساختمانی با نفوذ هستند و مقابله با چنین آفتی باید همیشه در اولویت مجلس و دولت باشد و نگذاشت که توسط گروهی خاص شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن باشیم و امید به خانه دار شدن در میان مردم کاهش پیدا کند و شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی برخی مصالح ساختمانی به طور غیرمنطقی در طول یک سال نباشیم.

* دولت باید بازارهای اقتصادی را به سمت ثبات هدایت کند

پاک فطرت با بیان اینکه نباید به بهانه افزایش تحریم ها و نابسامانی در بازار ارز، افزایش قیمت مسکن سر به فلک بکشد، اظهار داشت: برخی از شرایط فعلی بازار مسکن راضی اند چرا که حیاط خلوتی در جهت کسب سود مازاد مهیا شده است و حتی اگر تحریم ها لغو شود و قیمت ارز کاهش پیدا کند، می بینیم که این عده در تلاش خواهند بود که قیمت مسکن همچنان بالا بماند و کاهش پیدا نکند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه دولت باید بازارهای اقتصادی را به سمت ثبات هدایت کند، تاکید کرد: این ثبات بازار اقتصادی قطعا به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است و نباید گذاشت که سوداگران، سوار بر بازار مسکن باشند و قیمت گذاری ها را بطور دلخواهی افزایش دهند.

* تلاش مجلس برای خانه دار کردن مردم

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با طرح جهش تولید در ساخت مسکن به دنبال ارزان کردن ساخت مسکن است، افزود: یقینا اگر این طرح به خوبی اجرا شود می توان با قیمت ارزان تری خانه ساخت و اغلب مردم خواهند توانست صاحب خانه شوند.

پاک فطرت در پایان تصرح کرد: معتقدم که با پتانسیل داخلی کشورمان می توانیم تمام مشکلات کشورمان را رفع و رجوع کنیم و نباید برای حل مشکلات داخلی کشورمان، نگاه به خارج از کشور داشته باشیم چرا که تجربه به اثبات رسانده، بیگانگان جز دردسر سودی برای کشورمان نداشته اند و باید مستقل از آنان، به فکر توسعه کشور در همه ابعاد باشیم.

انتهای پیام/

رادار اقتصاد

ارسال نظرات