خبرهای داغ:

کشف و شناسایی ۱۵ رقبه موقوفه در بخش بسطام

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام گفت: در بازدید میدانی از روستای گرمن در بسطام، تعداد ۱۵ رقبه موقوفه شناسایی و در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت شد.
کد خبر: ۹۲۹۹۸۸۸
|
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کشف و شناسایی ۱۵ رقبه موقوفه در بخش بسطامبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته در قالب ده‌گردشی و بازدید میدانی از روستای گرمن در بخش بسطام، تعداد ۱۵ رقبه شامل انبار، تجاری، زراعی، باغ و مسکونی از موقوفه کربلایی صفر شناسایی و در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت شد.
وی بیان کرد: ده‌گردشی و بازدید میدانی از موقوفات و رقبات در روستا‌ها و ارتباط با ریش‌سفیدان، معتمدان و مؤثران محل تأثیر به‌سزایی در شناسایی و احیای به‌روزرسانی و رونق و افزایش درآمد موقوفات خواهد داشت.
بخشی افزود: پیرو بازدید دو ماه پیش از موقوفات روستای گرمن، برابر وقف نامه و اطلاعات محلی مشخص شد که واقف خیراندیش حاج کربلایی صفر نورمحمد در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی املاک خود را وقف بر عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت زهرا (س) کرده که در سامانه اوقاف و امور خیریه فقط چهار انبار تجاری بدون هیچ گردش مالی ثبت شده بود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام تصریح کرد: با پیگیری مستمر کارشناسان و همکاری معتمدان روستا تعداد ۱۵ رقبه که پنج رقبه آن مسکونی، پنج رقبه انبار تجاری، یک رقبه باغ و چهار رقبه زراعی صالح الزراعه به مساحت تقریبی حدود سه هکتار زمین زراعی شناسایی شد.
وی عنوان کرد: تمام این رقبات در سامانه جامع اوقاف و امور خیریه ثبت شدند و وضعیت متصرفان بررسی و تاکنون با ۹ متقاضی رقبات قرارداد اجاره با نرخ عادله روز منعقد شده است.
بخشی گفت: برای ۶ رقبه دیگر هم تا پایان آذرماه قرارداد با متقاضیان منعقد خواهد شد و در صورت عدم تمکین از طریق مراجع قضایی نسبت به احقاق حقوق موقوفات اقدام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی و معنوی این رقبات بیش از یک میلیارد تومان است، بیان کرد: درآمد این موقوفات بیش از ۵۰ میلیون ریال در سال خواهد بود که برابر نظر واقف اجرای نیت خواهد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام خاطرنشان کرد: ده‌گردشی به شناسایی و احیای موقوفات کمک می‌کند و قطعاً املاک موقوفه زیادی در روستا‌ها وجود دارد که باید با کمک معتمدان احیا و طبق نظر واقفان اجرای نیت شود که این امر خود باعث ایجاد موقوفات جدید و اعتماد عمومی به وقف خواهد شد و از تمامی معتمدان روستا‌ها تقاضا داریم ما را در احیای موقوفات همانند گذشته کمک کنند تا موقوفات به نحو احسن احیا شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها