«حذف فیزیکی نخبگان هسته ای» و «پروژه دائمی کردن محدودیت های هسته ای برجام و کلید زدن برجام موشکی و منطقه ای» در یک پازل تعریف می شود.
کد خبر: ۹۳۰۰۵۶۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مشرق،دولتمردان در سالهای اخیر بارها به بی دستاوردی برجام اذعان کرده اند. یکی از علت های بی دستاوردی برجام این بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی به این ادراک رسیده بودند که هر بلایی بر سر توافق هسته ای بیاورند، در این سو از طرف دولت پاسخ قاطع و متقابلی دریافت نخواهند کرد.به عبارت دیگر «دستگاه محاسباتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان» به یک نتیجه قطعی رسیده بودند و آن اینکه دولت روحانی تا اطلاع ثانوی تعهدات خود را طبق برجام ادامه داده و به اقدام متقابل روی نمی آورد.


پروژه مشترک «نتانیاهو- بایدن»

ترامپ و بایدن و پمپئو و اوباما و کلینتون و ماکرون و جانسون و مرکل در پی آن هستند تا محدودیت های هسته ای ایران را دائمی کرده و صنعت موشکی و قدرت منطقه ای ایران را نیز به توافق هسته ای ضمیمه کنند.

رژیم جعلی و غاصب اسرائیل نیز همراستا و هماهنگ با دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی و تروئیکای اروپایی پروژه جنایتکارانه و ددمنشانه «حذف فیزیکی نخبگان هسته ای» را با پشتیبانی ویژه آمریکا دنبال می کند.

در همین راستا دولت اوباما- به معاون اولی جو بایدن- در ترور چندین تن از دانشمندان هسته ای ایران از جمله دکتر مجید شهریاری شریک اسرائیل بود. در روزهای گذشته نیز دولت ترامپ در ترور دکتر محسن فخری زاده شریک رژیم صهیونیستی بود.

«حذف فیزیکی نخبگان هسته ای» و «پروژه دائمی کردن محدودیت های هسته ای برجام و کلید زدن برجام موشکی و منطقه ای» در یک پازل تعریف می شود.

در این میان، حذف فیزیکی نخبگان هسته ای ایران با هدف قراردادن کشورمان در موضع ضعف و امتیازدهی یکطرفه و پرکردن دست آمریکا و تروئیکای اروپایی انجام می شود؛ و این همان پروژه مشترک «نتانیاهو- بایدن» است.

اما با اینحال، در روزهای گذشته و پس از ترور جنایتکارانه شهید فخری زاده، برخی اصلاح طلبان مدعی شدند که این ترور با هدف بر هم زدن مذاکرات احتمالی دولت روحانی با دولت بایدن طراحی شده و ایران باید مراقب باشد که در تله تنش گرفتار نشود!

بر هم زدن محاسبات طرف عهدشکن

همانطور که دولتمردان بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام لغو تمامی تحریم ها بود؛ اما این هدف هیچگاه محقق نشد. حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۴ ماه بررسی فنی و کارشناسی، طرحی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را تصویب و پس از تایید در شورای نگهبان، در قالب قانون به دولت ابلاغ کردند.

هدف اصلی این طرح بر هم زدن محاسبات طرف عهدشکن و هزینه مند کردن بی عملی طرف مقابل در اجرای تعهدات است.  

این طرح به آمریکا و اروپا این پیام مهم را می دهد که روند بدون هزینه بودن عهدشکنی ها و بی عملی ها خاتمه یافته و این محاسبه که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند، دیگر اعتبار ندارد.

ماده یک قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران عنوان می‌کند که سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره و نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در ماده شش دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند ـ پروتکل الحاقی ـ را متوقف کند.

طرح مجلس، ابزار قدرت برای دولت

این طرح در حقیقت یک ابزار قدرت در دستان دولت و وزارت خارجه برای احقاق حقوق برجامی کشورمان است. این طرح با «زبان اقتدار» با طرف عهدشکن و زورگوی غربی سخن می گوید؛ چرا که تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می فهمند.

برخلاف ادعاهای اصلاح طلبان، انتظار کشیدن برای روی کارآمدن بایدن در آمریکا با هدف لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی، رویکردی بیهوده و بی فایده است. چرا!؟؛ به این دلیل که اظهارات جو بایدن درباره برجام دقیقا تکرار مواضع دونالد ترامپ و پمپئو است.

در روزهای اخیر «جو بایدن» در مصاحبه با نیویورک تایمز تاکید کرده که شرط بازگشت به برجام آن است که اولا ایران محدودیت هایی که اعمال کرده است را ملغی کند و با دائمی کردن محدودیت های هسته ای و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه ای به برجام نیز موافقت کند.

با این حال وی باز هم هیچ تضمینی نداده که در پی این اقدامات، تحریم ها لغو خواهد شد. این رویکرد زورگویانه و غارتگرانه دقیقا تکرار مواضع ترامپ علیه ایران است.

جالب اینجاست که علیرغم اینکه طرح مجلس با هدف لغو تحریم ها و احقاق حقوق برجامی ایران و با زبان اقتدار بیان شده است، فریاد برخی اصلاح طلبان را به آسمان بلند کرده است!

گویا برخی از اصلاح طلبان با زبان اقتدار و هزینه مند کردن بی عملی طرف عهدشکن غربی و تلاش برای لغو تحریم ها مشکل دارند!

ارسال نظرات