خبرهای داغ:

مسجد نقطه آغاز سبک زندگی اسلامی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه گفت: راه حل همه مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازگشت به فرهنگ مسجد است.
کد خبر: ۹۳۰۰۹۴۰
|
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

حجت الاسلام و المسلمین مهدی محمدی وند با توجه به اهمیت و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جایگاه مساجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار داشت: پيامبر اکرم(ص): «إِنَّ لِلْمَسَاجِدِ أَوْتَاداً الْمَلَائِكَةُ جُلَسَاؤُهُمْ إِذَا غَابُوا افْتَقَدُوهُمْ وَ إِنْ مَرِضُوا عَادُوهُمْ وَ إِنْ كَانُوا فِى حَاجَةٍ أَعَانُوهُمْ»؛ در مساجد انسان‌هاى ثابت قدمى همچون ميخ وجود دارند که ملائکه با آنان مأنوس و هم­نشين هستند. هنگامى که از مسجد غيب مي شوند در پى آن ها هستند و هنگامى که بيمار مي شوند به عيادت آنها مي روند و هر وقت در کارها احتياج به کمک داشته باشند به کمک آنها مي شتابند.

وی تصریح کرد: بکارگیری از ظرفیت مساجد در راستای رفع انبوه چالش های اجتماعی ضروری است مساجد به عنوان درمانگاه نسخه شفابخش برای رفع مشکلات اجتماعی موثر هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه با اشاره به اینکه مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند و پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است؛ افزود: مسجد حریم امن الهی است و وقتی انسان به مسجد وارد می‌شود احساس امنیت می‌کند. مسجد مقدس و جایگاه انسان های مقدس است. مسجد نور است و به دل های تاریک می‌تابد و انسان ها را منور می‌کند.

محمدی وند در ادامه اضافه کرد: مساجد پایگاه فضیلت، اخلاق و انسانیت است مسجد در جمهوری اسلامی از منظر حضرت امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب از مبانی دینی و جایگاه والایی برخوردار است و ما آنقدر که شایسته بود، قدر آن را ندانستیم. مسجد خود به عنوان یک درمانگاه برای رفع مشکلات اجتماعی شفابخش و موثر است.

وی با بیان اینکه وقتی انسان به نماز می‌ایستد از بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌شود؛ گفت: از این منظر که پیش از هر زمان دیگری که دچار آسیب های متعددی هستیم و چالش ها و مشکلات متعددی سراغمان آمده است نیاز داریم تا به خودمان نهیب بزنیم، اگر ما از مساجد فاصله نمی‌گرفتیم امروز وضعیت جامعه‌ مان این چنین نبود.

هادی سیاسی بسیج بیان داشت: مسجد نه تنها به عنوان یک مرکز عبادت بلکه به عنوان مرکزی برای گفتمان دینی، معرفتی و فرهنگی است، اگر خانواده‌ها برای حل مشکلات و مسائل فرهنگی، امروز دچار این دغدغه‌ها شده‌اند مسجد می‌تواند درمان دردهای جامعه باشد.

 محمدی وند با بیان اینکه مسجد باید یک قطب فرهنگی در شهر، روستا و کشور باشد و اگر مسجد به این نقطه نرسد یعنی از آن هدف متعال فاصله گرفته است؛ خاطرنشان کرد: مسجد باید به صورت خلاقانه اداره شود و برای نوجوانان و جوانان جذابیت داشته باشد. همچنین مساجد باید کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشند تا برای رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شوند.

وی تاکید کرد: باید برای حل مساله طلاق و مشکلاتی از این دست از محله و کوچه‌ها شروع کرد و باید در مساجد افرادی متشکل از طلاب، کسبه معتمد و بانوان بافضیلت و جوانان بسیجی کنار هم جمع شوند و مشکلات محله خود را رفع کنند. اگر ما به کارکرد مساجد واقع‌بینانه نگاه کنیم مسجد می‌تواند به عنوان مرکزی برای حل مشکلات جامعه قرار گیرد. مسجد می‌تواند مطابق نیاز جامعه با رویکردهای جدید وارد میدان شود.

 هادی سیاسی بسیج در شهرستان سرخه اذعان داشت: مسجد نقطه آغاز سبک زندگی اسلامی است، اگر در سطح جامعه با انبوهی از چالش‌ها روبرو هستیم، ریشه در فاصله گرفتن از فرهنک مسجد دارد و راه حل همه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازگشت به فرهنگ مسجد است.

محمدی وند با بیان اینکه باید عامل مسجدی بودن و غیرمسجدی بودن  وجه تمایز افراد در جامعه و مراکز قرار گیرد و هنگامی که می‌خواهیم از کسی سخن بگوییم باید وجه مسجدی بودن او اولویت باشد؛ گفت: مسجد فقط جایگاه حضور میانسالان نیست بلکه نوجوانان و جوانان در شکل‌گیری اهداف مساجد باید فعال باشند طبقه جوانان و نوجوانان بیشتر از اقشار دیگر به مسجد نیاز دارند و باید مساجد به کانون گفتمان فرهنگی نوجوانان و جوانان تبدیل شود.

وی در ادامه اضافه کرد: مساجد باید به مرکز توسعه تکنولوژی و فناوری اطلاعات تبدیل شود و مساجد در فضای مجازی و نقش‌آفرینی‌های دینی باید فعال باشند. برای نمونه مساجد با استفاده از کانال های اجتماعی تولید منابع دینی کنند تا سطح آگاهی و معرفت مردم را افزایش دهند تا میلیون ها تبادل اطلاعات با نام مساجد شکل گیرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه اظهار داشت: امروزه شبکه‌های اجتماعی بستر معرفت را برای مساجد به وجود آورده‌اند و چرا نباید در شبکه‌های اجتماعی به صورت دائم و مستمر با تشکیل باشگاه فرهنگی به تولید و بازنشر اطلاعات دینی بپردازیم. اگر در شبکه‌های مجازی هر روز یک آیه قرآن و خلاصه ترجمه آن تولید و منتشر شود روزانه 40 میلیون نفر از افراد جامعه از قرآن بهره‌مند خواهند شد.

محمدی وند تاکید کرد: مسجد کانون نشر معارف قرآنی و اهل‌بیت(ع) می باشد، هر مسجد به عنوان یک پایگاه اطلاع‌رسانی می‌تواند برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) در بین اهالی محله، شهر و روستای خود موثر واقع شود و امواج مساجد و معارف اهل‌بیت(ع) نشر داده شود و این مصداق جنگ نرم است که مساجد با حداقل امکانات بیشترین بهره‌برداری را از فضای مجازی داشته باشند.

وی در خاتمه گفت: مساجد می ‌توانند برای دستگیری از خانواده های بی بضاعت آن محله، کاهش شکاف طبقاتی و ایجاد عدل در جامعه موثر واقع شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها