خبرهای داغ:

جامعه امروز نیازمند حرکت‌های عمیق و مسوولانه دانشجویی است

لزوم داشتن شناخت و معرفت برای پاسداری از جنبش‌های اصیل دانشجویی، روحیه پرسشگری در بین دانشجویان در نشست مجازی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مطرح شد.
کد خبر: ۹۳۰۲۵۲۷
|
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
جامعه امروز نیازمند حرکت‌های عمیق و مسوولانه دانشجویی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نشست پرسش و پاسخ مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با استقبال خوب دانشجویان برگزار شد.
دکتر رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در این نشست مجازی با بیان اینکه برای پرداختن به مناسبت ۱۶ آذر باید به تاریخچه و فلسفه شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی توجه کرد، اظهار داشت: از بدو تأسیس دانشگاه‌ها و به موازات شکل‌گیری ساختار علمی آن‌ها، جنبش‌های دانشجویی نیز شکل گرفته است و مفتخریم در حوزه پزشکی یکی از نخستین تشکل‌ها، انجمن اسلامی دانشجویان پزشکی بوده است.
وی افزود: برای پاسداری از آرمان‌ها و اهداف جنبش‌های دانشجویی اصیل باید صاحب معرفت بود و برای رسیدن به شناخت برابر واقع، تلاش کرد.
چمن با تأکید بر ضرورت انجام مطالعات و داشتن معلومات گسترده برای ورود به جریانات فکری و اندیشه‌ورزی، تصریح کرد: باید با شناخت جامع گذشته و تحلیلی درست از وضع موجود، راهکاری برای آینده یافت که تبیین و ترسیم این نقشه راه از رسالت‌های جنبش‌های فکری از جمله جنبش دانشجویی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با ابراز نگرانی از سطحی‌نگری در دانشگاه‌ها، یادآور شد: اگر با دانش گسترده وارد فضای جنبش‌های فکری نشویم آسیب پذیر خواهیم بود و در این وادی باید به دور از رفتار‌های ژورنالیستی، سطحی و کم محتوا به تحلیل افکار و نقد عالمانه، ساختارمند و هدفمند پرداخت.
داشتن روحیه پرسشگری در محیط‌های آموزشی لازمه رسیدن به بصیرت است
مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب به طور مکرر متذکر می‌شوند، بصیرت و هوشیاری دانشجو است و برای رسیدن به این بصیرت باید در محیط‌های آموزشی روحیه پرسشگری وجود داشته باشد.
حجت‌الاسلام محمدعلی شیخ‌الاسلامی داشتن بصیرت را برای دانشجویان ضروری خواند و افزود: خوب درس خواندن و فکر کردن، استفاده از زمان به بهترین شکل، مجهز شدن به فناوری‌های روز دنیا و مهم‌تر از همه اهل نقد و نه اهل شکوه بودن از ملزومات داشتن بصیرت است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی انسان اهل نقد می‌شود، معایب و محاسن را توأم با یکدیگر می‌بیند؛ اندیشمندانه می‌اندیشد و عالمانه حرف می‌زند؛ راه برون رفت از مشکلات را می‌شناسد؛ به اندک فرصت و منفعتی راضی نمی‌شود و به دنبال حقیقت می‌گردد که اگر واقعا اهل نقد بودیم وضعیت کنونی جامعه ما اینگونه نبود.
مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین اظهار داشت: اینکه امروز بینش سیاسی خود را از کجا بگیریم دغدغه‌ای است که نه فقط برای نسل جوان بلکه برای کسانی که انقلاب را تجربه کردند، وجود دارد.
مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان از طریق شورای صنفی و مفدا اطلاع رسانی می‌شود/ تجهیز خوابگاه‌های جدید دانشگاه
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در این نشست ضمن تبریک روز دانشجو و نیز خیرمقدم به دانشجویان نوورود، با بیان اینکه نبود دانشجویان در فضای دانشگاه، خوابگاه‌ها و بیمارستان‌ها حس می‌شود، ابراز کرد: شور و شوق حضور دانشجویان در دانشگاه به من و همکارانم در معاونت فرهنگی و دانشجویی انرژی می‌دهد و امیدواریم با برطرف شدن مشکل بیماری کرونا، به زودی امکان حضور فیزیکی و دیدار دانشجویان فراهم شود.
دکتر سید شاهرخ آقایان در پاسخ به برخی از پرسش‌های مطرح شده درخصوص مسائل رفاهی و صنفی دانشجویان، یادآور شد: مسائل مرتبط با وام‌های تحصیلی و موضوعات رفاهی با شورای صنفی هماهنگ شده و از طریق کانال این شورا و همچنین سایت و کانال مفدا که درواقع پایگاه اطلاع رسانی فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی است، به دانشجویان منتقل می‌شود.
وی با اشاره به تلاش مدیریت امور دانشجویی دانشگاه برای اسکان با کم‌ترین تعداد ممکن در خوابگاه‌ها در زمان کرونا، اظهار داشت: گروه‌بندی‌هایی که به ویژه از مهرماه برای حضور دانشجویان انجام شد، به گونه‌ای بود که بتوان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با تأکید بر پیگیری‌های رییس دانشگاه و دیگر همکاران برای تکمیل و راه‌اندازی خوابگاه‌های جدید، یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بسیار زیاد ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی، این کار کمی زمان بر شد، اما خوشبختانه خوابگاه دختران در مرحله نصب موکت و پرده و همچنین جای‌گذاری لوازم است و تجهیز خوابگاه پسران نیز با کمی تأخیر آغاز شده است.
وی اضافه کرد: خوابگاه‌های "یاس" و "سپهر" به زودی افتتاح می‌شود، اما هر زمان که با بهتر شدن شرایط امکان حضور حداکثری دانشجویان در دانشگاه فراهم شود، امکان بهره برداری از آن‌ها نیز وجود خواهد داشت.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین به رعایت نکات بهداشتی در طبخ و توزیع غذا در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: به جز زمانی که به دلیل محدودیت‌های کرونایی حضور همه دانشجویان و فعالیت سلف سرویس دانشگاه لغو شد و فقط کارورزان پزشکی در بیمارستان‌ها حضور داشتند، در دیگر مواقع با همکاری شورای صنفی غذا در ظرف‌های یک بار مصرف توزیع و تلاش شد همه مسائل بهداشتی به طور کامل رعایت شود.
آقایان در ادامه از دانشجویان برای شرکت در یازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ دعوت کرد و گفت: اوقات فراغت دوران قرنطینه بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و توجه به این موضوع در حفظ بهداشت روان دانشجویان نیز بی‌تأثیر نیست.
وی درباره انتخابات شورای صنفی نیز بیان کرد: طبق تأکید معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، قرار است زیرساختی یکپارچه برای برگزاری انتخابات در فضای مجازی فراهم شود و ما هم منتظر ابلاغ دستورالعمل وزارت هستیم.
در این نشست همچنین نمایندگانی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به بیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود پرداختند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن گرامی‌داشت روز دانشجو ابراز کرد: روزی که سه دانشجوی متعهد به اجتماع بر سر آرمان‌خواهی و مبارزه با استعمار و استبداد به شهادت رسیدند و در این مسیر چراغ راه سایر فعالان دانشجویی و دانشجویان شدند، بیش از آنکه روزی برای تبریک باشد، روزی برای تلنگر به تمام دانشجویان و کسانی است که به عنوان مسوول در دانشگاه‌ها کار می‌کنند.
نیما شاهین فرد به مسئله روزافزون فردگرایی در اجتماع به عنوان یکی از آسیب‌های جامعه امروز اشاره کرد و گفت: در شرایط جامعه امروز که مجموعه نیازمندی‌های فرد به درستی تأمین نمی‌شود و از سویی توجه افراطی به اجتماع به عنوان یک سنت وجود دارد، نیاز‌های اجتماعی انسان نادیده گرفته شده و این موضوع در زندگی اجتماعی ما در دانشگاه نیز اثرگذار است.
وی ادامه داد: امروز در دانشگاه‌ها گاهی خواسته یا ناخواسته این نگاه وجود دارد و از یک سو با دانشجویانی رو به رو هستیم که فقط به خواسته فردی خود توجه دارند و از سویی دیگر مسوولانی را می‌بینیم که نه تنها به بعد اجتماعی دانشجو توجه نمی‌کنند بلکه مانعی نیز برای او می‌شوند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه زمینه این نوع از بلوغ برای دانشجویان مهیا نیست، افزود: فردی که وارد دانشگاه می‌شود در مدرسه زمینه بلوغ اجتماعی نداشته است و این شرایط در دانشگاه نیز برای او فراهم نمی‌شود در نتیجه طبیعی است که وقتی به‌عنوان نیروی کار وارد جامعه شود، بلوغ اجتماعی مناسب را ندارد.
شاهین فرد داشتن تخصص و تعهد به اجتماع را ۲ ویژگی اصلی دانشجو و جریان‌های دانشجویی عنوان کرد و گفت: بخشی از آموزش از طریق تمرین و با آزمون و خطا به دست می‌آید و دانشگاه باید بستر مناسب را برای دانشجو فراهم کند تا بتواند در محیطی امن فعالیت‌های مناسب را انجام دهد.
وی داشتن سعه صدر از سوی مسوولان را یکی از نیاز‌های دست یافتن به این هدف برشمرد و افزود: از طرف دیگر باید نگاه بنیادین در دانشجویان و جریان‌های دانشجویی وجود داشته باشد و یکی از نقد‌هایی نیز که به جنبش‌های دانشجویی وارد است، سیاست‌زدگی بی‌مورد است.
همچنین دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این نشست به بیان خواسته‌های دانشجویان در زمینه مسائل آموزشی، صنفی و رفاهی پرداخت. جواد مظفری با تأکید بر لزوم تقویت آموزش مجازی و ترغیب اساتید به استفاده از حداکثر ظرفیت فضای مجازی مانند بارگذاری فایل‌های مختلف آموزشی و نه فقط ارسال یک فایل صوتی و محول کردن تکالیف نسبتا سخت به دانشجویان، اظهار داشت: البته تلاش بسیاری از اساتید دلسوز و مسئولیت پذیر که با تمام قوا و تمرکز سعی بر آموزش دارند بر ما پوشیده نیست و از رییس و معاون آموزشی دانشگاه تقاضا داریم ترتیبی دهند با انجام نظرسنجی از دانشجویان، اساتید منتخب و موفق در امر آموزش در هر گروه درسی مورد تجلیل قرار گیرند.
وی رایگان شدن سامانه اسکای روم را یکی دیگر از خواسته‌های دانشجویان عنوان کرد و گفت: همچنین فراهم کردن امکان ذخیره فایل‌های آموزشی و دست‌یابی دانشجویان به آرشیو کامل مجازی با وجود هزینه و زمان‌بر بودن می‌تواند دانشگاه علوم پزشکی شاهرود را به یک برند معتبر آموزش مجازی در کشور تبدیل کند.
دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اضافه کرد: نیاز است در سامانه فرادید یک شیوه نامه کلی و استاندارد برای همه درس‌ها، اساتید و رشته‌ها تنظیم شود و امکان بازگشت به سوالات قبل نیز فراهم شود.
مظفری به موضوعات صنفی و رفاهی نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات دوره جدید شورای صنفی به صورت الکترونیک با توجه به طولانی شدن دوره کنونی و فارغ‌التحصیلی اکثر اعضا به منظور ترمیم بدنه این نهاد دانشجویی و ورود دانشجویان با انگیزه و تازه نفس برای مطالبه حقوق دانشجویان یکی از اولویت‌های اصلی است.
همچنین اختصاص بسته‌های بهداشتی به دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها، انجام تست پی سی آر پس از اتمام هر دوره آموزشی و پیش از بازگشت دانشجویان خوابگاهی به منزل، تخصیص کمک هزینه به کارورزان همه رشته‌ها با عنوان حق‌الزحمه کرونا و افزایش سریع‌تر دریافتی ماهانه کارورزان مطابق ابلاغ وزارت بهداشت از دیگر موارد مطرح شده از سوی دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار