بسترسازی رسانه‌ای ریاض برای دوستی با تل‌آویو/ غزه متعلق به سینای مصر است!

روزنامه سعودی عکاظ در مطلبی به تلاش برای عادی جلوه دادن اعلام دوستی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی پرداخت و حتی در این چارچوب غزه را به مصر بخشید.
کد خبر: ۹۳۰۳۵۹۶
|
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه عکاظ چاپ عربستان در یادداشتی به قلم محمد الساعد، نویسنده سعودی نزدیک به دربار سلطنتی، ضمن انتشار دروغ‌ها و افترا‌های فراوان، فلسطینیان را هدف قرار داد و تلاش کرد چهره رژیم صهیونیستی را مقابل جامعه عربستان زیبا جلوه دهد تا زمینه را برای عادی‌سازی روابط که چند کشور عربی با رها کردن آشکار فلسطینیان به آن مبادرت کردند، مهیا کند.

الساعد در این یادداشت بحث برانگیز، که پایگاه اینترنتی الواقع السعودی نیز آن را منتشر کرده است‎، تاریخ نزاع با رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرد و می‌نویسد: «پروژه صلح کشور‌های عربی با اسرائیل شامل مصر، اردن، امارات، بحرین، سودان و مغرب جریان دیگری دارد که شبکه‌های تلویزیونی یا تحلیلگران دلار بگیر به آن نمی‌پردازند. جریان، بیشتر نزاع کشور‌های عربی با یکدیگر است تا نزاع با اسرائیل. این موضوع بیش از هفتاد سال پنهان مانده است.»

نویسنده در ادامه افترا‌هایی را علیه ملت فلسطین روا می‌دارد و می‌نویسد: «اکثر فلسطینیان با همکاری و رضایت سلطان عبدالحمید (۳۴ امین خلیفه امپراتوری عثمانی) زمین‌هایشان را به یهودیان و عثمانیان فروختند. آنان از تلاش‌های جنبش صهیونیسم برای تشکیل کشور رویایی شان حمایت کردند.»

او در بخش دیگری از این یادداشت بار دیگر آرمان فلسطین را نشانه می‌گیرد و می‌نویسد: «اگر به تاریخ مبارزات فلسطینیان با اسرائیل بازگردیم، در می‌یابیم که همه این مبارزات، عملیاتی تاکتیکی است که از هواپیماربایی، ترور و حملات نظامی محدود آنهم در بیشتر موارد به غیرنظامیان فراتر نمی‌رود و هدف از این عملیات اعمال فشار بر اسرائیل در داخل و غرب است تا وادار شود سرمیز مذاکره‌ای بنشیند که همواره مخالف آن بوده است. فلسطینیان همواره دنبال ایجاد سرزمینی دیگر در اردن، لبنان و حتی کویت پس از حمله ارتش عراق به این کشور، بوده‌اند.»

محمد الساعد در ادامه افزود: «فلسطینِ کنونی، آنگونه که در ذهن جمعی نقش بسته است، اساسا شامل استان مستقل قدس، استان عکا در شمال قدس و کرانه باختری می‌شود که از نظر جغرافیایی متعلق به کرانه شرقی (خاوری) است و رود اردن آن‌ها را از هم جدا می‌کند، اما غزه از نظر جمعیتی و جغرافیایی متعلق به صحرای سینای مصر است. بر این اساس ما با مسئله‌ای مواجهیم که از هیچ به وجود آمده است و پایه و اساسی ندارد و در نتیجه آن خط مشی‌های عمیق سیاسی و نظامی در تاریخ منطقه شکل گرفته است.

او با نادیده گرفتن حمایت عربستان سعودی از حکومت‌های دیکتاتور در طول تاریخ و قلم خود را به سمت آرمان فلسطین نشانه رفته و از نقش آن در کودتا‌های نظامی در کشور‌های عربی سخن به میان آورده و نوشت: «گروه‌های بنیادگرا از ظهور این مسئله در حاشیه پروژه‌های استقلال‌طلبانه کشور‌های عربی استفاده کردند و رهبری جوامع را در فضای کودتای مدام در عراق، سوریه، مصر، لیبی، عدن و صنعا به دست گرفتند. این گروه‌ها برای تحکیم پایه‌های حاکمیتشان نیز دشمنی فرضی برای خود ایجاد کردند. در این میان ذهن انقلابی کشور‌های عربی نتوانست وجود یک کشور مستقل و غنی را که به دست احزاب آلوده نشده یا درگیر پروژه‌های بعثی، چپ‌گرایی یا اسلام‌گرایی نشده است، بپذیرد و بیشتر نفرتش را نثار بزرگترین و ثروتمندترین کشور منطقه کرد.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «امروز سفارتخانه‌های اسرائیل در دارالبیضاء، ابوظبی، منامه و خارطوم افتتاح می‌شود. همان طور که پیش از این در قاهره و امان افتتاح شده بود. با این وجود افکار عمومی عربی، عربستان و مردم آن را مقصر می‌دانند.»

محمد الساعد همچنین نوشت: «کودتاچیانی که از مراجع افراطی خود شامل بعثی‌ها، چپ‌گرایان و اسلام‌گرایان دستور می‌گیرند، در هرجایی از جهان عرب قرار گرفتند، به مسئله فلسطین به عنوان پناهگاهی امن برای تغییر مسیر درگیری‌های داخلی استفاده کردند. آنان به نام «پیراهن فلسطین» روند توسعه را در کشورهایشان به تعویق انداختند. به نام فلسطین، هر جنبشی را که مخالف آنان بود، از بین بردند. به نام فلسطین از کشور‌های حوزه خلیج (فارس) باج خواهی شد و به نام فلسطین صد‌ها میلیارد دلار به آنان منتقل شد.»

الواقع السعودی در پایان نوشت: این یادداشت در سایه تاکید‌های آمریکا بر نزدیک شدن زمان اعلام عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل منتشر شده است. به ویژه این که عربستان حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های نظامی و غیرنظامی تل‌آویو گشوده است.

ارسال نظرات