خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه در یک سطوحی بعد از انقلاب رخ داده و اما هنوز به صورت کامل محقق نشده است.
کد خبر: ۹۳۰۳۹۴۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

وحدت بین حوزه و دانشگاه هنوز به صورت کامل محقق نشده استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی در نشست تخصصی آسیب شناسی موانع وحدت حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه در یک سطوحی بعد از انقلاب رخ داده و اما هنوز به صورت کامل محقق نشده است، اظهار داشت: در برخی از مسائل روبنایی وحدت خوبی در این بین وجود دارد که قابل مقایسه با گذشته و قبل از انقلاب نیست.

وی تشکیل دبیرخانه دائم وحدت حوزه و دانشگاه در استان همدان را نشان دهنده دغدغه مسئولان استانی دانست و گفت: بحث از وحدت به این معنا است که این دو نهاد از هم مستقل هستند، اما در عین حال اشتراکاتی با یکدیگر دارند که این اشتراک‌ها می‌توانند محور وحدت قرار گیرند.

امام جمعه همدان با گلایه از اینکه با وجود تاکیدات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر ایجاد این وحدت، اما وحدت بین حوزه و دانشگاه به معنای واقعی کلمه در تمامی ابعاد شکل نگرفته است، مطرح کرد: نقاطی که می‌تواند افتراق ایجاد کند و اتفاقا حل آنها و توجه به آنها وحدت واقعی را رقم خواهد زد، در سه محور قابل بررسی است که برای تحقق این وحدت باید در حول این سه محور اقدامات لازم انجام شود.

وی به تشریح اولین محور قابل بحث در این حوزه پرداخت و گفت: بنیان‌های علوم در حوزه و دانشگاه، از لحاظ ماهوی و روشی با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت هم می‌تواند موجب افتراقات بیشتر شود و هم حل آن به یک وحدت واقعی منجر خواهد شد.

شعبانی دومین محور را وجود تفاوت در جهان بینی‌ها و ایدئولوژی‌ها بین دانشگاه و حوزه برشمرد و مطرح کرد: این تفاوت‌ها می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفرقه در این بین شود که قبل از انقلاب این اتفاق بسیار برجسته بود.

وی افزود: در دوران قبل از انقلاب این اختلاف به اندازه‌ای بود که اسلام منهای روحانیت در حال شکل گیری بود و دانشگاه‌ها به سمت بی دینی در حال حرکت بودند اما پس از انقلاب این مشکل از بین رفت و جهان بینی‌ها نیز به هم نزدیک شدند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه عامل سوم اختلاف در بین این دو نهاد، اهداف متفاوت آنها است و اظهار داشت: زمانی که دانشگاه شکل گرفت هدفش ایجاد توسعه مادی و صنعتی در جامعه بود، بنابراین در ذهن عده‌ای این افکار به وجود آمد که نمی‌شود هم دنیا را داشت و هم آخرت و لذا یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی این بود که این اهداف را با هم قابل جمع دانست.

وی با بیان اینکه با مشاهده تاریخ معاصر از سال 1320 تا 1357 با نگرش‌های متفاوتی مواجه می‌شویم که این دو نهاد همدیگر را متهم کرده‌اند، مطرح کرد: جریان انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه را نه در شعار که در اهداف به یک نقطه رساند و به همین دلیل انقلاب را باید مجمعی برای هر دو هدف توسعه مادی دانشگاه و توسعه معنوی حوزه بدانیم.

شعبانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه را دو بال یک موجود برای حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی معرفی کرد، گفت: هر جامعه‌ای برای پیشرفت نیازمند توسعه مادی و معنوی در کنار هم است و به همین دلیل هیچگاه این دو نهاد با هم در تضاد نیستند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب این بستر برای ایجاد وحدت ایجاد شد، مطرح کرد: یکی از مصادیق این وحدت، حضور روحانیون در دانشگاه‌ها برای توسعه معنوی دانشگاه و جامعه است.

امام جمعه همدان با اشاره به موضوع تمدن سازی مورد تاکید حضرت آقا در بیانیه گام دوم، عنوان کرد: تحقق این تمدن سازی بدون دانشگاه و تکاملات مادی اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تفاوت در ماهیت علوم، اتحاد زبانی بین دانشگاه و حوزه ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: در بحث نقش دین در علم، اعتقاد بنده بر این است که دین در وجود فرد دیندار بسترهایی را برای آنکه فهمش از واقعیت تکوینی تکمیل شود، فراهم می‌کند، به بیان دیگر دین یک فیزیک و شیمی جدید مطرح نمی‌کند، بلکه به روش‌های فهم انسان دیندار از واقعیت‌ها متفاوت توجه دارد.

شعبانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید بپذیرد که مبادی تصدیقی علوم تجربی در حوزه تنقیه شود، مطرح کرد: همان طور که در انقلاب صنعتی فرانسه با تغییر در فلسفه، جهان بینی، علوم و نگرش‌های انسانی پیش فرض‌، تمدن نوین غربی ایجاد شد، امروز نیز تحول در علوم تجربی، بدون تحول در علوم انسانی اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما با تمدن غرب در همین پیش فرض‌های انسانی است، عنوان کرد: به دلیل همین پیش فرض‌ها است که گاهی روانشناسی تجویزهایی دارد که مخالف مبانی فکری ما است.

امام جمعه همدان به تشریح پیشرفت‌های حوزه در عرصه‌های جهان بینی پرداخت و گفت: در حوزه قم تولیدات علمی بسیار خوبی وجود دارد که متاسفانه نتوانسته آن را در جامعه و دانشگاه ارائه بدهد و در سطح قم فراتر نرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات