دانشگاه فرهنگیان اصل است
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست فعالان جمعیت فرهنگیان جوان اظهار داشت: نهاد آموزش و پرورش یک نهاد کلیدی و مهم با کارکردهای ویژه برای هر کشور و ذخیره فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است. کشور بدون آموزش و پرورش هویت خود را از دست می دهد لذا ارتباط این نهاد با سایر نهادهای جامعه باید یک ارتباط وسیع و همه جانبه باشد.
وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش علاوه بر این که علم را منتقل می کند باید در خدمت فرهنگ و جامعه نیز قرار گیرد، آرمان، اهداف و تعهد نسبت به مسئولیت را آموزش دهد و این نهاد باید انسان ها را طوری تربیت کند که متوجه نیاز جامعه باشند.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با بیان این که آموزش و پروش ما یک سابقه صد ساله دارد که همصورت و هم سیرت آن نسبت به صد سال پیش تغییر کرده است، افزود: ما بعد از مشروطیت عده ای را به غرب فرستادیم تا علوم را یاد بگیرند و این عمل باعث شد که مدل آموزش و پرورش غرب در کشور ما به وجود آید.
وی ادامه داد: جهان غربی که برای مدل آموزشی خود یک فلسفه داشت و این فلسفه از مفاهیم تاریخی خودش منتقل شده بود از اولین اتفاقاتی هم که در این نظام آموزشی افتاد تاسیس دانش سراها یا همان تربیت معلم های کنونی است.
پارسانیا با تاکید بر اینکه هر تحولی بخواهد در آموزش و پرورش رخ دهد باید از درون این دانش سراها یا همان دانشگاه فرهنگی شروع شود گفت: در جهان مدرن با یک مفهمومی از علم مواجه هستیم که فقط علم تجربی را علم می دانند و بقیه حوزه های معرفتی را به عنوان علم به شمار نمی آورد.
وی تأکید کرد: ما باید برای تحول در آموزش و پرورش سیستمی را طراحی کنیم که متناسب با حوزه فرهنگی و دینی ما باشد زیرا در علم مدرن اصلاً امکان دین دار زیستن وجود ندارد و تعریف علم یک تعریف سکولار است.
وی با بیان اینکه اگر ما نسبت به این مسائل بی توجه باشیم، مفاهیم تعلیم و تربیت غرب ما را مانند طوفانی با خود خواهد برد خاطرنشان کرد: باید تکلیف خود را روشن کنیم و از تعلیم و تربیت غرب که مبتنی بر نیازهای ما نیست فاصله بگیریم، برای این کار باید نخست به سند تحول بنیادین توجه شایانی شود.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت افزود: این توجه ممکن است برای عده ای خوش نباشد و بگویند دور شدن از تعلیم و تربیت غرب دور شدن از اندیشه های مدرن می باشد و به شکلی یار کشی جهانی کرده و سند هایی از جمله سند ۲۰۳۰ را در رقابت با سند تحول بنیادین مطرح کنند.
پارسانیا افزود: تحقق سند تحول بنیادین نیازمند یک اجماع وسیع از مسئولین و فعالین فرهنگی می باشد و باید نهاد ها متناسب با این سند عمل کنند.
وی با تاکید بر این که اگر ما می خواهیم راهبردی ایجاد کنیم، نخست باید تربیت نیروی انسانی ما متناسب با راهبرد ما باشد گفت: اگر قرار است تحولی ایجاد شود باید نخست دانشگاه فرهنگیان بتواند روی پای خودش بایستد و این مهم نیازمند توزیع درست بودجه به دانشگاه فرهنگیان می باشد.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: متاسفانه آموزش عالی نمی تواند نیاز های آموزش و پرورش ما را تامین کند و همان طور که مقاممعظم رهبری فرمودند دانشگاه فرهنگیان یک امر راهبردی و مهم است ولی متاسفانه عدم آگاهی وزیر علوم نسبت به این امر مهم باعث شد تا وی در نامه اخیر خود خواستار جذب معلم از ماده ۲۸ شود، در حالی که ماده ۲۸ فرع و دانشگاه فرهنگیان اصل است.
وی در ادامه با اشاره به کاهش بودجه دانشگاه فرهنگیان افزود: عده ای متاسفانه به دنبال تضعیف دانشگاه فرهنگیان هستند و این امر باعث خواهد شد تا نیروی بی کیفیت وارد آموزش و پرورش شود که هیچ دغدغه ای نسبت به تعلیم و تربیت نداشته باشد.
پارسانیا اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولین آموزش و پرورش را با وزارت کار اشتباه گرفته اند و با جذب بی حساب در آموزش و پرورش به اصطلاح دنبال اشتغال زایی هستند که این تفکر مهلکی بر پیکره نظام آموزشی ما خواهد بود، لذا ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم که اصل باید دانشگاه فرهنگیان باشد.
وی گفت: ما در نامه ای به رهبری نوشتیم که برای جذب معلم اصل باید دانشگاه فرهنگیان و فرع ماده ۲۸ باشد و دانشگاه های دیگر هم امکانات آموزشی شان را در اختیار دانشگاه فرهنگیان بگذارند.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت گفت: ما هم چنین نامه ای به مجلس فرستادیم تا بودجه اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده شود تا وزیر آموزش و پرورش از این فرصت استفاده و بودجه را جذب کند.
انتهای پیام/