نگاهی به شباهت‌های حضرت معصومه (س) و حضرت زینب (س)

کارشناس معارفی حرم بانوی‌کرامت در آستانه ولادت عقیله‌بنی‌هاشم به بیان شباهت‌های حضرت معصومه (س) و حضرت زینب (س) پرداخت.
کد خبر: ۹۳۰۴۱۵۹
|
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه (س)، خانم مجیدی، کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت (س) پیرامون شباهت‌های عقیله بنی هاشم و حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها گفت:امام رضا (ع) در سال ۲۰۰ هجری به اجبار مأمون مجبور به مهاجرت به ایران شدند، در آن زمان بیشتر جمعیت ایران سنی مذهب بودند و مأمون، چون به دنبال تثبیت پایه‌های قدرت خود در میان شیعیان بود با حربه ولایتعهدی قصد انحراف افکار عمومی را داشت و می‌خواست جایگاه امام معصوم را متزلزل کند که با هجرت حضرت معصومه (س) و بیان نیرنگ ولایتعهدی و تبیین جایگاه ائمه معصوم در جامعه از سوی حضرت معصومه (س) به هنگام هجرت، مامون موفق به انجام این کار نشد.

وی تصریح کرد: همان گونه که حضرت زینب (س) به هنگام اسارت در مسیر کوفه و شام حقیقت قیام حسینی و اتفاقات عاشورا را بیان کردند و اجازه ندادند کربلا برای همیشه در تاریخ در حصار کربلا بماند و خیانت مردم کوفه، غفلت برخی مسلمانان و فساد دربار بنی امیه را آشکار کردند و جایگاه امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را تبیین کردند، حضرت معصومه (س) پس از این که در سال ۲۰۱ هجری پیام و نامه امام رضا (ع) را دریافت کردند با محارم خویش عازم هجرت به ایران شدند و طی مسیر ضمن بیان احادیث نبوی، تبیین جایگاه امامت، حقیقت ولایتعهدی و معرفی امام بعد از امام رضا (ع) در مقابله با اقدامات واقفیه که مدعی بودند امام کاظم قائم آل محمد بوده و پس از ایشان امامی نیست، نقشه‌های واقفیه و مأمون را برای مردم تبیین کردند.

مجیدی با تاکید بر این که حضرت معصومه (س) مانند حضرت زینب (س) محدثه و عقیله بودند، گفت: کلام حضرت معصومه (س) در مسیر هجرت به حدی اثر گذار بود که در کتاب بلاغات النسا از ایشان با عنوان یکی از بانوان بزرگ و یکی از چهار بانوی بزرگ سخنور جهان نامبرده می‌شود.

وی افزود: سخنوری و بصیرت‌افزایی حضرت معصومه (س) در مسیر هجرت به ایران و دیدار امام رضا (ع) به حدی اثر گذار بود که مأمون مجبور شد برای مقابله با این بانوی عظیم الشان ماموران خود را به تعقیب ایشان بفرستد تا مانع هدایت گری ایشان شود و همین موضوع موجب شد که ایشان در نزدیکی سمنان با حمله ماموران مأمون بیشتر همراهان خود را از دست داده و محارم ایشان شهید شدند و این بانوی عظیم الشان مانند عمه بزرگوار خود حضرت زینب (س) با صحنه‌ای مانند عاشورا از شهادت برادران و بستگان خود مواجه شدند و با همین آسیب‌های روحی و جسمی در روز بیست و سوم ربیع الاول در سال ۲۰۱ هجری وارد شهر قم شدند و پس از ۱۷ روز در قم به دلیل آسیب‌های روحی و جسمی در سن ۲۸ سالگی رحلتی شهادت گونه داشتند.

کارشناس معارفی حرم مطهر هجرت حضرت معصومه (س) را یکی از بالاترین امتیازات ایشان دانست و عنوان کرد: با وجود این که امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران از شیعیان خود دور بوده و میان جمعیت قابل توجه اهل سنت، غریب الغربا بودند، اما به لطف اقدامات امام رضا (ع) و هدایتگری حضرت معصومه (س) با نهضتی زینبی که به راه انداختند مردم ایران شیعه و محب اهل بیت علیهم‌السلام شدند، همان گونه که با نهضت حضرت زینب (س) قیام‌های خونخواهی عاشورا به راه افتاد و بساط ظلم بنی امیه از میان رفت حضرت معصومه (س) مانع تحقق خواسته‌های حکومت بنی عباس در ایران شدند و ایرانیان این چنین محب اهل‌بیت علیهم‌السلام شدند.

مجیدی ادامه داد: وجود مبارک حضرت زینب (س) پس از عاشورا تاییدی بر امامت سید الشهدا (ع) و امام سجاد (ع) بود و حضرت معصومه (س) نیز مانند حضرت زینب (س) پس از اقدامات مأمون و واقعیه با تایید امامت امام رضا (ع) و امام جواد (ع) نهضتی شبیه به نهضت حضرت زینب (س) به راه انداختند و به زینب ثانی از نظر فضیلت و زینب امام رضا علیه‌السلام معروف شدند و در حقیقت هدف از هجرت ایشان به ایران تایید امامت امام رضا (ع) و امام جواد (ع) بود و این بانوی عظیم‌الشان در مسیر هجرت، امام جواد (ع) را به عنوان جانشین برادر به مردم معرفی کردند همانطور که حضرت زینب سلام الله علی‌ها تاییدی برای امام حسین علیه‌السلام و معرفی امام سجاد علیه‌السلام به جانشینی بودند؛ هدف اصلی هجرت حضرت معصومه سلام الله علی‌ها نیز تایید امامت امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه‌السلام و ادامه و اتصال امامت امام موسی کاظم علیه السلام بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها مانند حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها جایگاهی رفیع و والا دارند، گفت: حضرت معصومه سلام الله علی‌ها در میان امام‌زادگان دارای زیارتنامه ماًثوره یعنی زیارتنامه تعلیم داده شده از امام معصوم هستند و زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علی‌ها از قول امام رضا علیه السلام در مدح و فضیلت ایشان و ائمه اطهار بیان شده است، و در زیارتنامه حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها با بیان حاضر امامان معصوم را مورد خطاب قرار دهیم و در این زیارتنامه شأن مقام حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها تنها در نزد خداوند آشکار است و امام رضا علیه السلام می‌فرمایند که تنها خداوند به شأن عظیم و جایگاه این بانوی کریمه آگاه است و در این زیارتنامه یکی از مقام‌های حضرت معصومه سلام الله علی‌ها مانند حضرت زینب سلام الله علی‌ها مقام شفاعت در بهشت و دنیا و آخرت است.

کارشناس معارفی حرم مطهر با بیان این که زینب یعنی بانویی که زینت پدر است، اظهار کرد: همان‌طور که حضرت زینب سلام الله علی‌ها برای پدر و خاندان خود مایه زینت و افتخار و عقیله بنی هاشم بودند حضرت معصومه سلام الله علی‌ها نیز مانند عمه بزرگوار خود عقیله‌ای بودند که در نبود پدر یعنی امام کاظم علیه السلام به پرسش‌های شیعیان با عقل و درایت پاسخ دادند که امام کاظم علیه السلام در شأن مقام ایشان فرمودند: «ابو‌ها بفداها» و همانند حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها که در سخنوری مانند امام علی علیه السلام بودند و با سخنرانی ایشان در کوفه به هنگام اسارت مردم تصور کردند که امام علی علیه السلام دوباره زنده شده و به مسجد آمده‌اند، حضرت معصومه سلام الله علی‌ها همانطور که بیان شد در سخنوری مانند حضرت زینب سلام الله علی‌ها بودند و در کتاب بلاغات النساء از ایشان به عنوان چهار بانوی سخنور جهان نامبرده شده است.

مجیدی گفت: پنج امام معصوم زیارت حضرت معصومه سلام الله علی‌ها و مقام ایشان را مورد تایید قرار داده‌اند و این بخش دیگری از شباهت‌های حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها با حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها است و همانطور که حضرت زینب سلام‌الله علیها، قیام عاشورا را جهانی کردند حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها نیز با ورود به قم و رحلت در این شهر زمینه ترویج آموزه‌های دینی را فراهم کرده و حرم و مضجع بهشتی و با صفای ایشان محلی برای گردهمایی شیعیان و محبان اهل بیت علیه السلام شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار