رئیس بیمارستان فیض اصفهان گفت: نگاه کردن طولانی مدت به صفحه تلفن همراه یا لپ‌تاپ، در دراز‌مدت سبب تاری دید، خشکی چشم، افزایش آب مروارید و ضایعات شبکیه می‌شود.
کد خبر: ۹۳۰۴۵۵۱
|
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی صالحی متخصص و جراح چشم و فوق تخصص بیماری‌های شبکیه و رئیس بیمارستان فیض اصفهان در گفتگویی ، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن کلاس‌های دانشجویان و دانش‌آموزان درباره نگاه کردن طولانی مدت به صفحه تلفن همراه، لپ‌تاپ یا تبلت و امکان آسیب و تخریب چشم‌ها اظهار کرد: بازماندن طولانی‌مدت چشم‌ها در اثر نگاه کردن به تلفن همراه و لپ‌تاپ منجر به خستگی چشم‌ها و مغز شده که می‌تواند سبب تاری دید و خشکی چشم شود، به این صورت که با کاهش پلک‌زدن، اشک انسان سریع تبخیر شده و در نهایت باعث خشکی چشم می‌شود.

او با بیان اینکه امکان دارد نور آبی رنگ ناشی از موبایل یا کامپیوتر به دید فرد آسیب برساند، گفت: نور آبی رنگ می‌تواند مستقیماً وارد چشم شده و منجر به آب مروارید شود یا در بعضی مواقع نور آبی از عدسی عبور کرده و باعث آسیب به شبکیه و ناحیه مهم شبکیه یعنی «ماکولا» می‌شود؛ به این صورت که امکان دارد در اثر برخورد نور آبی این ناحیه تخریب شده و دید فرد آسیب ببیند، به خصوص اگر در محیط تاریک با موبایل یا لپ‌تاپ خود کار کنند؛ زیرا این کار می‌تواند موجب گشاد شدن مردمک و نهایتاً ورود مقدار بیش‌تری از نور آبی رنگ به چشم شود.

متخصص و جراح چشم و فوق تخصص بیماری‌های شبکیه درباره محافظت از چشم در برابر نور آبی صفحه نمایش بیان کرد: توصیه می‌کنیم که افراد از صفحات محافظ ضد اشعه آبی برای موبایل یا کامپیوتر استفاده کرده و نور صفحه نمایش را به اندازه کافی تنظیم نمایند و از عینک‌های ضد اشعه «فتوکرومیک» استفاده کنند. افراد عینکی هم برای جلوگیری از خستگی و آسیب چشم حتماً با عینک مطالعه کنند.

او با اشاره به اینکه باید اندازه حروف موبایل یا لپ‌تاپ مناسب، بزرگ و پررنگ باشد درباره قانون ۲۰-۲۰-۲۰ بیان کرد: بهتر است که افراد پس از هر ۲۰ دقیقه نگاه‌کردن به صفحه نمایش، ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوتی یا ۶ متری نگاه کنند؛ زیرا این کار علاوه بر اینکه باعث آرامش و کاهش خستگی چشم می‌شود، قدرت حافظه را نیز بهتر می‌کند.

صالحی با بیان اینکه تار‌ی و کثیف بودن صفحه کامپیوتر یا موبایل هم باعث خستگی و آسیب به چشم می‌شود تصریح کرد: بهتر است که صفحه نمایش تمیز بوده و فاصله ۳۵ سانتی‌متری از صفحه نمایش را رعایت کرده و افراد همیشه در وضعیت مستقیم گردن مطالعه کنند به‌طوری که سرخم نشده و خیلی صاف و مستقیم به صفحه موبایل یا کامپیوتر نگاه کنند.

او درباره اینکه نگاه کردن طولانی مدت به موبایل و کامپیوتر یا لپ‌تاپ باعث افزایش شماره چشم نمی‌شود خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه اخیراً در مقالاتی گفته شده که نزدیک بینی یا «مایوپی» مقداری رشد کرده و شماره عینک‌ها بیش‌تر خواهد شد، ولی اصل عینک، ضعیفی چشم و عیوب انکساری، ژنتیکی و ارثی است و خیلی ارتباطی با فعالیت بینایی در اثر کار با موبایل و لپ‌تاپ ندارد.

رئیس بیمارستان فیض اصفهان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد افراد دنیا عینکی بوده و عینک نزدیک‌بینی یا «مایوپی» دارند افزود: ضعف بینایی، به صورت ژنتیکی از پدر و مادر به فرزندان منتقل شده که از کودکی مثلاً با شماره‌های نیم شروع شده و تا ۲۵ سالگی ممکن است شماره عینک اضافه شود که قابل پیشگیری نبوده و نمی‌توان گفت که نگاه کردن طولانی مدت به موبایل یا لپ‌تاپ سبب افزایش شماره عینک می‌شود؛ زیرا افراد زیادی همانند اساتید دانشگاه‌ها و پزشک‌ها فعالیت بینایی زیادی دارند و دائم با موبایل یا لپ‌تاپ وبینار و سمینار برگزار کرده که همه دچار استفاده از عینک نمی‌شوند.

او ادامه داد: افرادی که عینکی هستند با فعالیت زیاد بینایی متوجه شده که نیاز به عینک دارند و باید حتماً از عینک استفاده کنند که شماره عینک حدوداً تا ۲۵ سالگی افزایش داشته و قابل پیشگیری نیست. بعد از ۲۵ سالگی تقریباً شماره عینک ثابت می‌شود، ولی معمولاً مطالعه زیاد عامل شدت عیوب انکساری چشم یا افزایش شماره عینک نیست.

صالحی تأکید کرد: والدین نگران نباشند که فرزندانشان دراثر نگاه کردن به صفحه نمایش عینکی شده و چشمانشان به شدت ضعیف شود؛ زیرا با رعایت نکات گفته شده مشکل عمده‌ای در اثر مطالعه با موبایل و کامپیوتر ایجاد نمی‌شود.

ارسال نظرات