خبرهای داغ:
رسول مظاهری
معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج):

توزیع800هزار سبد غذایی و800سری جهیزیه بین نیازمندان/تازمانی که اشتغال حل نشودمشکلات همچنان وجود دارد

فعالیت های معیشتی و کمکی انجام شده است اما هنوز مشکل اشتغال وجود دارد و تا زمانی که اشتغال این افراد حل نشوند مشکلات وجود دارد و نیازمند کمک هستند؛در این محلات مراکز خدمات اشتغال را راه اندازی شده است.
کد خبر: ۹۳۰۶۲۶۰
|
۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ ناصر چاووشی عصر دیروز در دیدار خیرین و نیکوکاران  از مرکز خدمات اشتغال محلی زینبیه با بیان اینکه این مرکز یکی از فرهنگسراهای شهرداری است که با پیگیری ها یک سالی می شود که در اختیار بسیج قرار گرفته است، اظهار کرد: این مجموعه خدمات مختلف در حوزه اشتغال و کارآفرینی ارائه می کند؛ رهبر معظم انقلاب می فرمایند که باید اشتغال به وجود آید، این اساس کار است؛ زمانی که اشتغال باشد، مفاسد ناشی از بیکاری هم به خودی خود جمع می شود.

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج) استان اصفهان گفت: دو مأموریت پیشگیری و مقابله از آسیب های اجتماعی با اولویت طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی و خدمات رسانی و مردمیاری به مردم در معاونت اجتماعی سپاه در حال انجام است؛ در استان اصفهان با پنج میلیون و 120 هزار جمعیت، شش درصد جمعیت کشور را در برگرفته است.

800 هزار حاشیه نشین در استان اصفهان

وی افزود:  از 11 میلیون حاشیه نشین، متأسفانه 800 هزار  نفر معادل 6.8 درصد از جمعیت حاشیه نشین کشور در استان اصفهان ساکن هستند که بالاتر از نسبت جمعیت استان است و علت بالا بودن این آمار به دلیل مرکزیت جغرافیایی استان و قطب صنعتی و شاهراه بودن اصفهان است؛ 15.6 درصد از جمعیت استان اصفهان حاشیه نشین هستند؛ 400 هزار نفر در کلانشهر اصفهان حضور دارند.

چاووشی با توضیح اینکه اولین اقدامی که برای ارائه خدمات انجام دادیم، جغرافیایی محرومیت در سطح استان را شناسایی کردیم که 104 محله حاشیه نشین و محروم در سطح استان شناسایی شد، بیان کرد: 22 محله مربوط به شهرستان اصفهان است و به دلیل اینکه بتوانیم هدفمند خدمات ارائه کنیم سامانه مهرکریمانه را راه اندازی و سرپرست خانوارهای نیازمند را خانه به خانه شناسایی کردیم.

وی اضافه کرد: این سامانه بر اساس بانک های اطلاعاتی رسمی، کمیته امداد و بهزیستی و سامانه رفاه استانداری، خیریه های انجمن حمایت از زندانی ها و رده ها و پایگاه های بسیج خانه به خانه محرومان و نیازمندان را شناسایی کردیم و بر اساس کد ملی در سامانه مهرکریمانه ثبت کردیم.

شناسایی 179 هزار و 942 خانوار نیازمند در استان 

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج) اصفهان با بیان اینکه نتیجه این سامانه 179 هزار و 942 خانوار در استان به عنوان خانوارهای نیازمند شناسایی شدند، تصریح کرد: 60 هزار از این خانوار ها مربوط به مرکز استان اصفهان است؛ برنامه هایی به عنوان طرح کرامت برنامه ریزی کردیم و سازماندهی اجتماعی در محلات انجام شده است.

وی ادامه داد: هیچ دستگاه حاکمیتی به تنهایی نمی تواند این مشکلات گسترده و وسیع را حل کند و کار مردم توسط مردم باید انجام شود؛ سازماندهی محله با حضور ظرفیت های محلی از جمله امام جماعت، هیئت امنا و مذهبی محله، کانون ارشاد، کلانتری، دانشگاه و دبیرستان، معتمدین و فرمانده بسیج محله تشکیل شد و در عرصه های بهداشت و درمان، فرهنگی و اجتماعی، عمران و محرومیت زدایی و سازندگی، اشتغال و امینت مردم پایه فعالیت می کند.

چاووشی با توضیح اینکه این خدمات از دو سال قبل تاکنون در سطح استان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت استان توسط 3 هزار و 700 تیم های بسیج غربالگری شدند؛ سعی کردیم با تعمیر منازل، معابر و احیای بافت شهری هویت بخشی در این مناطق ایجاد کنیم که تصور و ذهنیت قالب این نباشد که این محله محروم است و محروم هم بماند.

توزیع 800 هزار سبد غذایی و 800 سری جهیزیه بین نیازمندان

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 800 هزار سبد غذایی با مشارکت خیرین در بین خانواده های نیازمند و  یک سال اخیر 800 سری جهیزیه در بین زوج های نیازمند توزیع شد.

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج) با توضیح اینکه آسیب های اجتماعی در این محلات زیاد است، اظهار کرد: به همین دلیل کارگاه های سبک زندانی، ازدواج، تحکیم بنیان خانواده را برگزار کردیم؛ یک کلینیک خانواده با محوریت محلات محروم راه اندازی می کنیم که کلیه خدمات حوزه خانواده ارائه می شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اعتیاد هم یکی از آسیب های مهم این مناطق است، یک اردوگاه کرامت با ظرفیت 300 نفر توسط سپاه و بسیج راه اندازی شد که این اردوگاه در کشور الگو است؛ معتادین از سطح این محلات جمع آوری می شوند و یک دوره شش ماه در اردوگاه حضور پیدا می کنند.

چاووشی افزود: از قرنطینه اولیه، سم‌زدایی و توان افزایی شروع و تا مهارت آموزی، صیانت و اشتغال و رها سازی ادامه پیدا می کند؛ از مردادماه این مرکز فعالیت خود را انجام می دهد و پس از  اجرای این طرح و این فعالیت ها امنیت در محله ها افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با فعالیت هایی که در این مرکز انجام می شود زمانی که این افراد از مرکز خارج می شوند مشغول فعالیت می شوند، عنوان کرد: از طرف دیگر با خانواده های این افراد ارتباط گرفتیم و حتی خانواده هایی که در معرض طلاق بودند، را راضی به منصرف کردن از جدایی شدند و محیط خانواده را دو مرتبه دور هم جمع  کردند.

 تا زمانی که اشتغال حل نشود مشکلات همچنان وجود دارد

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج) با توضیح اینکه از دیگر فعالیت های ما آزادی 55 زندانی بدهی مالی و غیرعمده از زندان ها بوده است و به این مراکز مراجعه برای اشتغال می کنند، گفت: فعالیت های معیشتی و کمکی انجام شده است اما هنوز مشکل اشتغال وجود دارد و تا زمانی که اشتغال این افراد حل نشوند مشکلات وجود دارد و نیازمند کمک هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به این مشکلات و برای رفع آن در این محلات طرح راه اندازی مراکز خدمات اشتغال را برنامه ریزی کردیم؛ 23 مرکز در شهر اصفهان بنا داریم برپا شود و در مرحله اول نگاه مان این است که حداقل هر محله یک مرکز خدمات اشتغال داشته باشد.

آموزش 200 نفری در این مرکز 

چاووشی با بیان اینکه 200 نفر در این مرکزها آموزش می بینند و فعالیت می کنند، تأکید کرد: اولویت اشتغال برای آقایان و خانم های سرپرست خانوار و پس از آن جوانان جویای کار است؛ این مشاغل شامل فعالیت های خرد و خانگی است که نیازمند سرمایه محدود و ظرفیت های اشتغال بالایی است.

وی تصریح کرد: مشاغل این مراکز  شامل قالی بافی، خیاطی، صنایع دستی، بافت، میوه خشک، لباس محلی، بسته بندی و اقلام یک بار مصرف و… می شود که با توجه به ظرفیت های هر محله انجام می شود؛ در ابتدا باید مکان تهیه شود و 250 میلیون اعتبار برای خرید تجهیزات و مواد اولیه نیاز هر مرکز است.

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌ الزمان (عج) با بیان اینکه این مراکز با هم شبکه می شوند و قرار است که با برند و نشان تجاری واحد تولید کنند، اظهار کرد: فروش محصولات با کمک بنیاد تعاون بسیج، توسط یک فروشگاه در خیابان ولی عصر (عج) انجام می شود؛ یک کارگروه تخصصی در این زمینه با حضور کارآفرینان نمونه و متخصصان و کارشناسان در سطح استان راه اندازی کردیم و مباحث علمی و تجربی در کنار هم انجام و ظرفیت ایجاد می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار