۰۹ / مرداد / ۱۴۰۴ - 31 July 2025
11:40
کد خبر : 9306656
۰۸:۵۶

۱۳۹۹/۱۰/۰۷
مسئول پیشین بسیج دانشجویی کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد:

روش های جریان شناسی سیاسی / باید جریان‌شناسی را روشمند کنیم

مهدوی مطلق اظهار کرد: باید جریان‌شناسی را روشمند کنیم، چراکه اگر جریان شناسی روش بندی کنیم در بحث محتوا، زودتر‌ و مطمئن تر و کم اشکال تر به نتیجه می رسیم.

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, به مناسبت دهه بصیرت دکتر شهرام مهدوی مطلق میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران بودند، و با موضوع روش جریان شناسی سیاسی به ایراد سخن پرداختند.

در این کارگاه سیاسی که در فضای مجازی برگزار می شد، دکترشهرام مهدوی مطلق با تکیه و تاکید بر مقوله «روش» برای ریل گذاری و بازشناسی اندیشه ها، اشاره کرد و گفت:مبحث جریان شناسی سیاسی عمدتاً پیرامون، احزاب، نحله ها و... سیاسی رقم خورده که فرضاً منشاء آنها چه بوده و از کجا آمده اند، رهبران آنان که بودند و در تحلیل این روایات متناسب با زاویه دید لحاظ شده، لذا بیش و پیش از چنین دسته بندی اطلاعاتی نیازمند توجه به روش شناسی در حوزه جریان شناسی سیاسی هستیم.

مسئول پیشین بسیج دانشجویی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: اغلب افراد در تحلیل مسائل یک سازمان ذهنی مشخصی ندارند، از این رو در تحلیل سیاسی پراکنده گویی زیاد داریم و این موضوع را می‌توانیم در مسائل مختلف از جمله پایان نامه ها و منابع مختلف نیز ببینیم که این اختلافات شاید باعث فراموش شدن اصل شود و محتوای اصلی نادیده گرفته شود.

 مهدوی مطلق اظهار کرد: باید جریان‌شناسی را روشمند کنیم، چراکه اگر جریان شناسی روش بندی کنیم در بحث محتوا، زودتر‌ و مطمئن تر و کم اشکال تر به نتیجه می رسیم.

وی در ادامه افزود: قبل از روش‌های جریان شناسی باید از ریل اندیشه‌ها شروع کنیم که مبحث اندیشه‌ها ارائه روش هاست، برای مثال برش زدن یک روش هست که یک مقاله را اگر بخواهیم بنویسیم حتماً باید برای آن، زمان و مکان اندیشه‌های داشته باشیم تا به نتیجه نزدیک تر و نزدیک تر شویم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی کهگیلویه وبویراحمدتصریح کرد: اگر یک مسئله ابتدا و انتها نداشته باشد هم به نتیجه نمی‌رسد،مبنای کار ما در این کارگاه بررسی انواع روش ها با در نظر گرفتن نسبت دین و سیاست است، و روشهای آن مواجهه دین با سیاست است مدل های مواجهه با دین و سیاست صحت چهار اصل، 1)تبعیت دین از سیاست 2) سازمان دین و سیاست ۳) جدایی دین و سیاست ۴) وحدت دین و سیاست است.

دکترشهرام مهدوی مطلق بیان کرد: چه در سیاست رسمی که دیپلماسی است و دیپلماسی عمومی در طبیعت دین و سیاست این اصول ومدل ها قابل رصد است اندیشه امام خمینی (رحمةالله) مدل رهبری دین و سیاست است که در اسلام همه چیز سیاسی و اساساً سیاسی است.

 مهدوی مطلق اظهار کرد: طریقه وسیله علمای اسلامی شدت و ضعف آنها هم فراهم شده یا نه در بحث فضای شیرازی شون نگفتند که تنباکو حرام است و بیان کردندکه هر گونه کمک به استعمال دخانیات (بای نحو کان) در حکم محاربه با امام زمان است یعنی کشاندن پای امام است در یک امتیاز سیاسی و کشور بیگانه و علما اسلام و انقلاب در طول تاریخ این بود یعنی سیاست ما عین دیانت ما است.

وی افزود:از روش های که می توان جریانات سیاسی را بشناسیم و به چند روش هستند؛ 1) روش گفتمانی؛ شیوه مهم برای اثبات حقانیت یک جریان هست که می توان تشخیص بدیم یک جریان را پذیرفته یا رد کنید و افراد یک جریان چه نسبتی با انقلاب اسلامی دارند و با مدل ها ره یافت‌های نظام چطور منطبق می شوند و جریان را با گفتمان می شود در گفتار اشخاص تشخیص بدیم سوابق در بلکه، یک جریان سیاسی شاخص یک جریان سیاسی مقاله ها و بیانیه های آنها با کلیدواژه هایی به کار رفته که این کلید واژه ها دال مرکزی دارد از این نوع گفتمان ها می توانیم مدل دربیاوریم و جریان را راستی آزمایی کنیم.

 این مدرس دانشگاه ادامه داد: دوم روش تطور گفتمانی یعنی بررسی سوابق گفتمان مطالعه تاریخی است، اینکه این شخص در گذشته چه گفته حرکت و نگاهش چه بوده و در عصر حاضر چه می‌گوید و رفتار و حرکاتش چگونه است پس در روش تدبیر گفتمانی سوابق افراد رو بررسی می کنیم؛ بنده همیشه جریان افرادی که ادعا دارند افراد در گذشته ثبات گفتمانی دارند یا تغییر کرده مثبت و منفی بر شاخص آن اسلام سیاسی است مثلاً سخن امام خمینی ره  رو ببینیم که، مثال روشنی که میتوانیم بزنیم همین جاست که با تدبر در گفتمان اگر به صحیفه امام خمینی نگاه کنیم مثلاً سخن در دهه ۴۰ و ۶۰ هیچ تغییری از اصل آن نکرده است و مقام معظم رهبری هم همین طور که در کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری مبحث های رهبری در طلب و گفت من هیچ تغییری نکرده تغییر در سوابق و گفتمان های ایشان نمی‌بینیم.

شهرام مهدوی مطلق گفت: درمرحله سوم اینکه نحوه مواجهه گفتمان ها با بحران ها خصوصاً بحران های ملی؛ روش راستی‌آزمایی میدان است و هم جنبه تاریخی دارد که در شرایط بحران ما باید اختلافات را کنار بگذاریم مثلاً در شرایط کنونی کرونا ما باید اختلافات را کنار بگذاریم به حل مسئله بپردازیم که پیامدهای آن مسائل ملی دارد. البته عده ای در بحران ها دنبال مطالبات دیگری هستند.

مهدوی مطلق عنوان کرد:همچنین در روش طولی _ تاریخی که ریشه جریانات و موانع عملکردها، تلاقی آن ها با همدیگر را در موضوعی مشترک بررسی می کنیم. برای مثال نسبت جریان های روشنفکر با مسئله ایران چگونه مواجهه داشته اند.

وی در پایان این نشست مجازی یادآورشد: روش جامعه شناسیِ معرفت، نحوه تولد، رشد و تکوین و زاد و ولد یک اندیشه در بستر اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد، بر مبنای تئوریک است که ما باید مبانی تئوریک را بشناسیم، و روش‌شناسی ها را بدانیم، باید اخبار سطح اول را رصد کنیم و برای راستی آزمایی مدعیان به این معنا که افرادی که در جامعه خودشان را مرجع می دانند دقت کنیم که چه اندازه افکار بومی این ها متناسب با سرزمین و هنجارهای خود می باشد.

 

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید