به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، هشتمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه، اندیشکدهها و گروههای علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز پنجشنبه 11 دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20:15 برگزار شد.
دکتر کیومرث اشتریان استاد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران گفت: در حوزه سیاستگذاری عمومی برخی مواقع سخنان خوبی از سوی سیاستگذاران و مدیران اجرایی و حتی دانشگاهیان و نخبگان علمی مطرح میشود لیکن عملیاتی و اثربخش نیست. در این عرصه ابتدا باید متواضع باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: گاهی گمان میکنیم راجع به سیاستگذاری حرف میزنیم اما در حقیقت، در مورد افراد سخن میگوییم. باید توجه کرد اینها بدیهیاتی است که مدام تکرار میشود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: در علم سیاستگذاری باید ابتدا از مسألهشناسی صحبت کنیم. سیاستگذاری منطق و روششناسی خاص خود را دارد. مفروضات مختلفی در ذهن ماست که باعث میشود مشکلات را صورتبندی کنیم. صورتبندی مشکل، نظامی است که کل پژوهش و سیاستگذاری ما را کنترل میکند. نظامی به نام نظام هدایت مرکزی نیز صورتبندی مشکل را مشخص کرده و فعالیتها را سامان خواهد داد. خیلی از سیاستها شکست میخورند نه به دلیل بد بودن راهحل، بلکه به دلیل اینکه راهحل ارائه شده با مشکل تناسب ندارد.
دکتر اشتریان در ادامه تأکید کرد: باید به مسألهشناسی توصیفی بپردازیم تا مشکل مشخص شود. فرضاً در مسأله سوادآموزی تا دیدیم عده ای بیسواد، زود راهحل ندهیم. ابتدا ببینیم مشکل چه هست؟ بعد مانند یک پزشک که باید درد مریض را تشخیص بدهد سوال کنیم. همه قصه سیاستگذاری این هست.
استاد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم دقت و مطالعه برای ورود به این حوزه افزود: ابتدا باید مشکل شناسی را از راهحل جدا کنیم. با تکنیک تفکیک ابعاد مشکل را بررسی نموده و با شرافت و انصاف و بدور از حب و بغض نظر دهیم. در سیاستگذاری عمومی حب و بغض و جناح بندیها اعوجاج است و مانع از این میشود که مشکلات را ببینیم. اینها را نمیبینیم و بلافاصله قضاوت میکنیم.
کیومرث اشتریان با اشاره به مسألهشناسی توصیفی به عنوان اولین گام اظهار کرد: به مجرد آنکه یک مشکل را احساس میکنید باید صورتبندی کنید. صورتبندی با راهحل متفاوت است، این جزو دوگانههای مهم است.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به بدیهیات عنوان کرد: مشکلات سیاسی وابسته به هم هستند و در هم تنیدهاند و باید به این موضوع توجه کرد که مشکلات سیاسی بر اساس ذهنیت ماست. ذهنیتهای ما نیز متفاوت است. مشکلات را به شکلهای مختلف میبینیم و نیز بیان مشکلات به منافع ما بستگی دارد. در واقع مشکلات بر اساس منافع مطرح میشود. مشکلات ساخته افکارمان هستند، همچنین پویا هستند و به زمان وابستهاند و سیال اند. به این دلیل سیاستگذاری سخت است.
استاد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران بیان کرد: صورتبندی تبدیل مشکل به مسأله است. یک بعد تکنیک تفکیک مسائل از حیث بنیادی و میانی و جزئی است که با هم متفاوتند. فرضاً مسائل بنیادی مربوط به فلسفه حکومتاند، میانیها کارکردی هستند و جزئیها به حقوق و دستمزد و مسائل خرد مربوطاند. تکنیک تفکیک بعد دیگری نیز دارد و آن طبقهبندی بر اساس صورتبندی خوب و بد است. صورتبندی خوب یک سیاستگذاری با گزینههای محدود است. در صورتبندی بد طرفها زیاد و گزینهها نامحدودند. بعد دیگر تفکیک مشکل از کلان مشکل و مشکل اساسی و صوری است. کلان مشکل برداشتهای مختلف از یک امر واحد است. بعد از آن که وضعیت را توصیف کردیم باید برداشتها و تقسیمبندی مشکل را انجام دهیم.
وی همچنین مطرح کرد: ما به عنوان یک راهکار باید سراغ تکنیک مصاحبه و نمونهبرداری و استنباط برویم و به جمعبندی برسیم. همچنین برای تعیبن حدود باید سراغ افرادی برویم که در آن مسأله کار کردهاند. تجزیه و تحلیل حد و مرز مشکل یک تکنیک است و سلسلهمراتبی برای طبقهبندی علل و عوامل دارد. تکنیک دیگر تجزیه و تحلیل مفروضات و ترسیم استدلال است. لازم است به چیزهای ساده توجه کنیم که آن هم یک تکنیک است و باعث میشود پیچیدگیها را درک کنیم باید گفتگو کنیم، اما گفتگویی هدفمند که انباشت دانش داشته باشد.
در ابتدای این جلسه همچنین دکتر وحید آرایی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و قائممقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اشاره به اهمیت یادگیری اصول و فرایند سیاستپژوهی و نیز مسألهشناسی و مسألهیابی برای شبکه اندیشگاهی بسیج اساتید کشور با رویکرد ظرفیت- راهحل، توصیف و تبیین مسایل و تجویز توصیهها و پیشنهادهای سیاستی به سیاستگذاران با توجه به نظام ظرفیت ملی را جزو راهبردها و مأموریتهای اساتید بسیجی مسئول و عضو اندیشکدهها و گروههای علمی مسألهمحور عنوان کرد.
مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد؛ برای آنکه سیاستپژوهی موفق باشد آمادگی دانشی، مفهومسازی، تحلیل فنی، ارائه توصیههای سیاستی و نیز انتقال سیاستپژوهی به سیاستگذاران مبتنی بر اهداف اصولی و نظام ارزشی و مرجعیتهای سیاستی حاکم در بخشهای عرصهای و موضوعی ضروری است.
انتهای پیام/