یادداشت/

حمله به مراکز دیپلماتیک مسیر خروج آمریکا از عراق را دشوار می کند/ پرهیز از اختلافات داخلی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا نوشت: حملات صورت گرفته به مراکز دیپلماتیک واقع در منطقه سبز بغداد نه‌تنها مسیر خروج آمریکا از عراق را دشوار میکند بلکه تبعات بین المللی منفی نیز برای عراق به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۰۹۹۷۹
|
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

خبرگزاری بسیج، یادداشت، محمد مهدی ملکی: مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در نشست اخیر شورای وزیران آن کشور خبر از این موضوع داده که برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا با توجه به حملات اخیر و چند باره به مراکز دیپلماتیک آنها در منطقه سبز بغداد قصد بستن سفارتخانه‌های خود را دارند.

وضعیت امروز عراق چندان مناسب نیست و این را می‌توان از بسیاری حوادث و روند تحولات کنونی آن به وضوح دریافت.

پس از چندین ماه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف عراق که نسبت به وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها، ناکارآمدی مسئولین و فساد گسترده در دستگاه‌های دولتی، بیکاری و بسیاری دیگر از موارد صورت گرفت، استعفای دولت قبلی و روی کار آمدن مصطفی کاظمی و دولت وی را به همراه داشت.

کاظمی و دولتش در ابعاد مختلف بار سنگین مشکلات گسترده‌ای را به دوش می‌کشند که از جمله آنها می‌توان به وضعیت نامناسب بهداشتی و سلامتی ناشی از گسترش ویروس کرونا، شرایط بد اقتصادی متاثر از کاهش فروش نفت و درآمدهای حاصل از صادرات آن، گسترش نارضایتی های اجتماعی، تهدیدات امنیتی باقیمانده اعضای داعش در خاک آن کشور، اختلافات قومی و مذهبی موجود، تفاوت دیدگاه گروه‌های سیاسی داخلی و تضاد منافع آنها در مسائل مختلف و موضوعات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات سریع آن اشاره کرد.

اما این همه ماجرا نیست و گستره مشکلات دولت کاظمی به آنها ختم نمی شود، بلکه در این میان هستند گروه‌ها و شخصیت‌های داخلی که با انجام برخی اقدامات نامناسب، نابخردانه و غیر معقول، بر تنش ها و مشکلات عراق به خصوص در بُعد خارجی آن می افزایند.

متاسفانه عده‌ای منافع و امنیت ملی عراق را فدای برخی اهداف و منافع کوتاه مدت جریانات و گروه های سیاسی خود کرده و بعضاً هم ضربات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می‌کنند.

برخی گروه ها و افرادی هستند که متاسفانه با انجام حملاتی به مراکز دیپلماتیک منطقه سبز بغداد، امنیت ملی عراق را با تهدید مواجه کرده‌اند به این نحو که شاید نیات مثبت و خوبی (فشار به آمریکا جهت خروج از عراق) هم دارند اما روش و اقدام به کار گرفته شده آنها اشتباه است و نتیجه عکس خواهد داد و بیشتر از اینکه منفعتی داشته باشد کشور را متضرر خواهد کرد.

نکته قابل توجهی که در این موضوع وجود دارد آن است که بر اساس اخبار و شنیده‌ها حمله هفته گذشته به سفارت آمریکا در بغداد از جانب گروه عصائب اهل حق نبوده و بلکه برخی افراد وابسته به جریان صدر این اقدام را انجام دادند که در تحلیل آن می‌توان به وجود برخی اختلاف نظرات میان مقتدی صدر با قیس خزعلی دبیرکل عصائب اشاره داشت.

بر اساس برخی گزارشاتی دریافتی باید گفت که سلاح های مورد استفاده در حمله اخیر به سفارت آمریکا در عراق از نوع سلاح هایی است که در اختیار جریان صدر است و نه عصائب که این میتواند گمانه فوق را تقویت کند.

در وضعیت فعلی بهترین رویکرد گروه ها و جناح های داخلی عراق باید حفظ اتحاد و انسجام میان خود باشد تا بتوانند با کمک یکدیگر مانع از سوء استفاده برخی از خیانت کاران داخلی و توطئه‌گران خارجی شوند. در واقع همکاری همه جانبه همه قوا، دستگاه ها و جریانات سیاسی داخلی عراق هست که میتواند برون رفت کشور از وضعیت فعلی را تضمین کند‌.

حتماً خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق متعاقب مصوبه پارلمان آن کشور یکی از دستور‌کارهای دولت مرکزی به حساب می آید و در این راستا وظیفه کلیه مسئولین، گروه‌های سیاسی و جناح‌های داخلی فارغ از هر تفکر، قومیت، گرایش و منافعی که دارند هست که به کمک دولت شتافته تا هرچه سریعتر و به بهترین نحو ممکن زمینه را جهت تحقق این خواسته و مطالبه مردمی مهیا کنند.

اما آنچه باید به آن دقت بیشتری شود آن است که به طور قطع راه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق از طریق حمله نظامی و تعدی به سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک بغداد نیست چراکه این موضوع می‌تواند تبعات بین المللی منفی زیادی برای عراق به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر آن که امیدواریم برخی اختلاف نظرات داخلی میان گروه ها و جناح های سیاسی عراقی برطرف شود و دیگر شاهد آن نباشیم که همچون حادثه اخیر گروهی مشابه هواداران صدر یر حسب اختلاف دیدگاهی که با عصائب دارند بخواهند جهت حذف آنها متوسل به تجاوز به مراکز دیپلماتیک و سفارت آمریکا شوند تا به زعم خود، آمریکایی‌ها عصائب را به عنوان عاملان حمله به سفارتخانه‌‌اشان مورد هدف قرار دادند.

در پایان آنکه امیدواریم در شرایط حساس فعلی منطقه‌ای و بین المللی کلیه گروه‌ها، جناح‌ها و مسئولین همراه و همدل با مردم عراق در راستای حل مشکلات خود بر آمده و از هرگونه رفتار گفتار و اقدام تفرقه‌انگیزانه‌ای خودداری کنند و اجازه ندهند که توطئه گران و بدخواهان خارجی ملت عراق از جمله آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن به اهداف شوم خود در عراق دست پیدا کنند.

ارسال نظرات