خبرهای داغ:
کشف حجاب طرحی استعماری با هدف هویت زدایی از جوامع اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی در منطقه بود.
کد خبر: ۹۳۱۰۶۰۲
|
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
 به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج: امروز سالروز اجرای طرح استعماری حذف حجاب توسط رضا خان ملعون است که در سال ۱۳۱۴ هجری کلید خورد و به کشف حجاب شهرت یافت. طرح کشف حجاب که با پوشش و بهانه «اصلاحات اجتماعی» به اجرا درآمد، در واقع طرحی استعماری با هدف هویت زدایی از جوامع اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی در منطقه بود و می خواست با ترویج بی عفتی و بی بندوباری راه تسلیم ایرانیان در برابر مطامع استعماری غرب را هموار کند.

با بروز جنگ جهانی اول، انگلیسی  ها در ایران در موقعیت کاملاً برتر قرار گرفتند. استعمارگران مهاجم انگلستان پس از دومین دهه قرن بیستم و به دنبال بحران های پس از جنگ و نیز از بیم گرایش جامعه فقر زده ایران به کمونیسم به اصلاحات رو بنایی و مقاومت زدایی و تجددگرایی در جامعه ایران نیاز فراوان داشت و این همه را باید از طریق طبقه ای بی اصالت، میان تهی و بی ریشه تأمین می کرد.

انتخاب رضاخان میرپنچ در کنار سید ضیاء الدین طباطبایی و برکشیدن او به مقام وزارت جنگ و سرانجام انتصاب او به سلطنت در تحقق همین امر انجام گرفت. رضاخان حتی در مقایسه با هم ردیف های قزاق خود در خصوص مبانی ارزش های جامعه اسلامی ایران بی ریشه تر و لاقیدتر بود. با تشکیل سلطنت رضاخان سلطه سیاسی و اقتصادی سرمایه داری انگلستان بر ایران که در طول ادوار قبلی هیچ گاه کامل نشده بود، تکمیل گردید. با این حال همچنان تعلقات فرهنگی و وابستگی جامعه ایران به ارزش های اسلامی ـ ملی کماکان به قوت خود باقی بود.

بنابراین دولت مردان رژیم جدید همانند تجربه اروپا هجوم به مذهب را از ابتدا از طریق رواج سکولاریسم و لاقیدی و بی اعتنایی و تحقیر نمادهای دینی و سنن ملی آغاز کردند و در ابتدا مطبوعات، کتاب ها و نظام آموزشی به صورت ابزار اصلی برای اعمال این سیاست درآمدند.

کشف حجاب خواسته استعمار

تأسیس مدارس خارجی در آن ایام، بازگشت فرزندان خانواده های اشرافی از فرنگ پس از اتمام تحصیل، نشر برخی مطبوعات متاثر از فرهنگ غربی و نهایتا فکر تشبه به غرب از جمله عوامل داخلی بود که زمینه را برای اجرای سیاست کشف حجاب فراهم ساخته بود. خواسته استعمار که عامل اصلی چنین سیاست هایی بود، برخی عوامل داخلی و تلاقی این عوامل با خواسته های نفسانی موضوع کشف حجاب را ایجاب می کرد.

رضاخان مدعی بود که وقتی مردم لباس متحدالشکل بپوشند، کلاه پهلوی به سر گذارند و به تقیدات دینی سستی نشان دهند متمدن خواهند شد. در واقع آنان خواستار متمدن شدن جامعه ایران به معنای رشد در پهنه دانش و فن آوری و فرهنگ نبودند بلکه ایجاد فرهنگ مصرفی از طریق تحقیر ارزش های ملی و مذهبی مدنظر بود.

رضاشاه برای گسترش بی‌حجابی در ایران به ترفندهای مختلفی دست زد و حتی به ارعاب و تهدید و پاره کردن چادر و روسری دست زد تا زنان را مجبور کنند با سر برهنه در محافل عمومی حاضر شوند. با این همه مردم و روحانیت مقابل این توطئه ایستادند و اجازه ندادند فرهنگ حجاب که میراث حضرت زهرا و زینب کبری(س) است جای خود را به بی حجابی تمدن غربی بدهد.

در شرایطی که رضاخان آماده می شد تا با برداشتن حجاب زنان دربار، ملکه و دخترانش، آنان را با قافله تمدن غربی همراه سازد و از حرم خود وسیله ای برای تعمیم فرهنگ تشبه به غرب در جامعه ایران بسازد و استفاده کند، جریان اجبار محصلان به کشف حجاب در تهران و شهرها ادامه یافت. در مقابل اجرای این سیاست بود که سرانجام واقعه خونین مسجد گوهرشاد پدید آمد. رهبری کشتار خونین حرم حضرت رضا (ع) را سرلشکر مطبوعی بر عهده داشت.

با انتشار خبر قیام گوهرشاد، مقدمات اعتراض اجتماعی وسیعی فراهم شده بود، اما فقدان رهبری منسجم و نیز خشونت شدید عوامل شاه سبب شد که نه تنها این اعتراض اجتماعی تبلور پیدا نکند، بلکه رضاخان را مصمم به اجرای خشونت بار کشف حجاب کند.

نتایج سیاست نابخردانه کشف حجاب

نتیجه سیاست نابخردانه کشف حجاب، گذشته از متزلزل ساختن ارزش های خودی و مقدمه سازی برای تسلط بر منحط ترین بخش های فرهنگی غرب، این بود که جامعه مذهبی ایران وقتی خود را در برابر سوادآموزی به قیمت برهنگی نوامیس خود دید، راه تحصیل را بر فرزندان خود بست و به این ترتیب عملاً به فرایند رشد تحصیلی کشور نیز ضربه وارد شد. بلافاصله بعد از سقوط رضاشاه، کسانی که روند زندگی پیشین را پی گرفتند، روی بر تافتند و آنها دریافتند که راه حرکت به سوی تمدن و توسعه، باز شدن راه برای شکوفایی استعدادهای اجتماعی است نه آموختن مصرف گرایی و دنباله روی از مظاهر منحط فرهنگی.

تمدن وقتی معنا و مفهوم پیدا می کند که مردم ما به راه اکتشافات و اختراعات و رهروی فرزانگان و دانشمندان مغرب زمین می رفتند، نه اینکه رهرو راه هنرپیشگان گردند. رعایت فرهنگ حجاب که ریشه در اسلام ناب محمدی دارد ، نه تنها باعث ارتقای امنیت بانوان در محیط اجتماعی می شود بلکه مهمترین دستاورد آن حفظ بنیان نهاد مهم خانواده است.

اگر چه ملت مسلمان ایران پس از سالها مبارزه با رژیم وابسته پهلوی موفق به برقرار نظام جمهوری اسلامی شدند و ثابت کرده اند که در راه پاسداری از ارزش های اسلامی حتی حاضرند جان خویش را فدا کنند، اما استراتژیست های فرهنگی غرب از پای ننشسته اند و با طراحی انواع روشهای تبلیغاتی، هجمه فرهنگی همه جانبه ای را بر علیه ارزش های اسلامی و به ویژه حجاب آغاز کرده اند.

ساخت انواع فیلم ها، برنامه ها و سریالهایی که پیامی جز اشاعه بی بندوباری در جامعه ندارند و پخش آن از هزاران شبکه ماهواره ای و مطالب غیراخلاقی و شبهه آمیز در فضای اینترنتی، همگی در راستای به نتیجه رساندن سیاست استعماری حذف حجاب انجام می شوند.

حجاب پرچم و نماد اسلام

حجاب پرچم و نماد اسلام است و اگر آن را از جامعه اسلامی بگیرند همه چیز را گرفته‎اند و بی‎بندوباری، بی‎عفتی و فحشا را جایگزین تمام اعتقادات، گذشت‎ها، باورها و ارزش‎ها می‎کنند و مطمئنا دشمن در یک جامعه معصیت‌زده که هیچ وجدان بیداری در بطن آن وجود ندارد؛ راحت‌تر به اهداف پلید خود دست می‌یابد تا در جامعه‎ای که هوشیار و بیدار است و برای خود حریم حرمت دارد.

امروز باید مسئولان با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری، بصیرت را سرلوحه تمام اقدامات خود کنند و به این بیندیشند که دشمن کارش دشمنی کردن است و اگر دیروز به وسیله رضاخان قلدر نتوانستند به اهداف خود برسند، امروز فتنه می‎کنند و در دل خواص بی‎بصیرت نفوذ کرده و توطئه به ‎راه می‎اندازند اما غافل از اینکه این مردم همان ملتی هستند که با یک "الله اکبر" و با یک "یا حسین" تیشه به ریشه تمام فتنه‎گران می‎زنند و اجازه نمی‎دهند حرمت‎ها و حریم‎هایشان مورد دست‎اندازی عده‎ای قدرت‌طلب قرار گیرد که برای منافع خود از هیچ وسیله‎ای فروگذار نیستند و چون استادانشان هدف برای آنها وسیله را توجیه می‎کند.

حجاب دستاویز دشمنان برای هجمه به ارزش های دینی

معصومه نیک کار، سرپرست خبرگزاری ایسنا و ایکنا در گیلان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایکنا از گیلان، با بیان اینکه حیا حالت درونی است که از بروز محتویات درونی انسان و یا از ابراز به دیگران جلوگیری می کند، اظهار کرد: در واقع حیا یک حالت درونی است که از رفتارهای ناپسند جلوگیری می کند و عفت، روحیه ای است که از زیاده خواهی و زیاده روی جلوگیری می کند.

سرپرست خبرگزاری ایسنا و ایکنا در گیلان افزود: در جامعه امروز ایران اسلامی حجاب زنان و مردان در واقع ترکیب توسعه و فرهنگ در جامعه است که به دنبال آن با توجه به فرایند مدرنیته و مدرنیزاسیون با یک رویکرد درونی و بومی و بهره مندی از پیامدهای موثر بیرونی به توسعه به عنوان شناخت عمیق باورها و ارزش های ملی و محلی جامعه خود می پردازد.

وی با بیان اینکه امروز حجاب در جوامع مسلمان به نوعی دستاویزی برای هجمه به ارزش های دینی توسط دشمنان دین قرار گرفته است، اضافه کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ حجاب در جامعه باید همه زمینه‌ها فراهم و تمام نهادها و قوا باید به شیوه‌ای عمل کنیم که عفت و حیا را در جامعه ارتقاء ببخشیم.

تقویت فرهنگ حجاب ضامن سلامت جامعه

حجت ‌الاسلام والمسلمین سیدحسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، با بیان اینکه تقویت فرهنگ حجاب ضامن سلامت و سعادت خانواده و جامعه است، اظهار کرد: فرهنگ ‌‌سازی مطلوب در زمینه رعایت حجاب و عفاف و مبارزه با بدحجابی در جامعه باید مورد توجه جدی مسئولان، مربیان و خانواده ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رعایت حجاب و عفاف ضامن بقای فرهنگ دینی و تربیت اسلامی است، اضافه کرد: نهادینه‌شدن این فرهنگ غنی همچنین موجب حفظ حرمت اشخاص و جامعه می‌شود. حیا مهم‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی گیلان بدحجابی را مشکلی مهم در جامعه اسلامی دانست و با بیان این که متأسفانه ورود مد‌های غربی هر روز بر این مشکل می ‌افزاید، گفت: رعایت عفاف و حجاب تضمین‌ کننده سلامت جامعه است و توجه به این فریضه مهم سبب حفاظت از ارزش وجودی زنان در جامعه می ‌شود؛ لذا همه باید توان خود را برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به کار گیرند.

حجاب و عفاف جزء ضروریات دین

اشرف جناتی، مدرس گروه علوم انسانی دانشگاه گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، با بیان اینکه حجاب و عفاف جزء ضروریات دین هستند، افزود: در هیچ کجای تاریخ بی‌ عفتی و برهنگی را نمی ‌بینید و همواره به حیا و عفیف بودن تأکید شده است، چراکه عفاف و پوشش یک امر فطری و درونی است و همه انسان‌ها به‌طور خدادادی از صفت عفت برخوردارند.

جناتی با اشاره به اینکه پوششی که در اسلام ‌مقابل محارم مطرح شده با پوششی که فرد در اجتماع حضور می‌یابد، متفاوت است، افزود: اسلام از زن می ‌خواهد وقتی ‌مقابل مردان در جامعه حاضر می ‌شود به‌عنوان انسان حاضر شود نه به‌عنوان زن و خصوصیات زنانه خود را به رخ نکشد؛ در صورتی‌که زن با حفظ حجاب، حریم، پوشش و عفاف در جامعه حاضر شود، مصون می‌ماند.

وی با بیان اینکه اسلام دین جهانی است و بر این اساس میزان پوشیدگی باید بر مبنای دستورات اسلام باشد، اضافه کرد: اگر احساس می ‌کنیم پوششی که مد نظر اسلام و رسول خدا(ص) بوده میان مسلمانان رعایت نمی ‌شود، زنگ خطری برای عفت و حیای جامعه اسلامی است.

 
ارسال نظرات