وحید آرایی در دوره آموزشی معاونت بانوان بسیج اساتید کشور:

مرجعیت‌های سیاستی ابلاغی رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف، دستورکار اصلی سیاستگذاران اجرایی کشور باشد

هفتمین جلسه دوره آموزشی معاونت امور بانوان سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با عنوان «تبیین و تحلیل چرخه سیاستگذاری در جهت راهبردنویسی سیاستی» روز سه شنبه 16 دی ماه 1399 و به صورت وبیناری برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۱۰۶۱۳
|
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، هفتمین جلسه دوره آموزشی معاونت امور بانوان سازمان بسیج اساتید دانشگاه­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با عنوان «تبیین و تحلیل چرخه سیاستگذاری در جهت راهبردنویسی سیاستی» با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو معاونت امور بانوان مراکز و کانون‌­های بسیج اساتید سراسر کشور، روز سه شنبه 16 دی ماه 1399 از ساعت 15 لغایت 17:15 به صورت وبیناری و با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان برگزار شد.  

مرجعیت‌های سیاستی ابلاغی رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف، دستورکار اصلی سیاستگذاران اجرایی کشور باشد

دکتر وحید آرایی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این جلسه ضمن اشاره به مبانی، ماهیت و پیشینه سیاستگذاری در بخش عمومی، تاریخ فرایند سیاستگذاری را با تاریخ حکومت‌­داری همزمان دانست و گفت: هر چند مطالعه سیاست­‌ها و تجزیه و تحلیل فرایند آن قدمت بیشتری دارد اما دهه 1950 میلادی سرآغاز مطالعات دانشگاهی در حوزه سیاستگذاری عمومی بوده است.

وی عنوان کرد: دانش سیاستگذاری عمومی به مطالعه و تحلیل عمل دولت‌ها می‌پردازد. بنابراین، سیاستگذاری عمومی، اتخاذ تصمیماتی به نام عموم از سوی دولت است که در قالب قوانین و مقررات به اجرا درمی‌­آید و بازیگران و کنشگران رسمی و غیر رسمی در آن دخیل‌­اند و دارای تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی شهروندان است.

این استاد دانشگاهف چند رشته‌­ای، مسأله محوری و ارزش ­محور بودن را جزو ویژگی­‌های اصلی سیاستگذاری در بخش عمومی دانست و تأکید کرد: هنگام ورود به حوزه سیاستگذاری، باید سیاست پژوهان و تحلیگران سیاستی به این پرسش که «چگونه و به وسیله چه کسی یک سیاست عمومی تهیه و اجرا‌ می‌گردد»، پاسخ‌ می‌دهد.

دکتر وحید آرایی سیاستگذاری را مرکز ثقل دنیای مدیران دولتی دانسته و عنوان کرد: چنانچه مدیران دولتی با ماهیت و کارکردهای فرایند آن آشنا نباشند، نمی‌توانند راهبرد سیاستی مؤثری را برای جهت‌­دهی چرخه سیاستگذاری در سطوح کلان و بخشی و تضمین اینکه به مجموعه­ منسجمی از بازده‌­های سیاستی منجر گردد، توصیه نمایند.

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فراهم ساختن چارچوبی عملی برای مدیران دولتی و سیاستگذاران جهت بهبود کارکرد و تنظیم سیاست­‌ها را حائز اهمیت دانست و افزود: این چارچوب متشکل از سه سطح کارکرد، چشم‌­انداز و توانایی­ سیاستگذاری است.

قائم مقام اندیشگاه سیاست‌­پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، کارکردهای سیاستگذاری که مدیران دولتی می­‌توانند به عهده بگیرند را متشکل از پنج مرحله اساسی دستورگذاری، تنظیم سیاست­‌ها، تصمیم‌­گیری، اجرا و ارزیابی عنوان نمود و گفت: در این چرخه، فعالیت­‌های سیاستگذاری در مراحل خطی متوالی رخ نمی‌­دهد بلکه به صورت فرایندی و دارای مراحلی مجزا لیکن به هم مرتبط است.

وی لایه دوم را مربوط به چشم‌­اندازهایی دانست که سیاستگذاران باید در چرخه سیاستی توجه نمایند که در این راستا  باید به طور همزمان سه چشم‌­ا‌‌نداز سازمانی، سیاسی و فنی را ملاحظه نمایند و چنانچه از این چشم­اندازها غفلت و یا به طور نابرابری با آنها برخورد گردد، اثربخشی سیاستی کاهش خواهد یافت.

آرایی عنوان کرد: لایه سوم در این چارچوب بر ظرفیت و توانایی‌­های سیاستگذاران جهت بهبود کارکرد سیاست‌­ها در چرخه سیاستگذاری تمرکز دارد که از این رهگذر آنها به مجموعه‌­ای از توانایی‌­های اداری از جمله بصیرت و ذکاوت سیاستگذاری، مهارت­‌های تحلیلی و تخصص‌­های مدیریتی نیاز دارند.

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور ضمن اشاره به تعریف و ویژگی­‌های مسأله عمومی مبنی بر وابستگی متقابل، ساختگی، ذهنی و پویا بودن، مهم­­ترین و اولین مرحله چرخه سیاستگذاری را مسأله شناسی و مسأله یابی عنوان کرد و گفت: باید مسأله را از آن جهت بررسی و شناسایی کرد که آیا مسأله موجود، یک مسأله عمومی است و آیا توان و جایگاه قرار گرفتن در دستورکار سیاستگذاری را دارد. چرا که شناخت نادرست مسأله به لحاظ توصیفی و تحلیلی، راه­حل­های تجویزی آن را متأثر می‌­سازد و نتایج نامطلوبی به بار می­‌آورد و خود باعث ایجاد مشکلاتی دیگر می‌­شود.

این استاد دانشگاه، همچنین بر ضرورت توجه سیاستگذاران اجرایی کشور به اصول و ارزش­های نظام و انقلاب اسلامی، قوانین و اسناد بالادستی کشور به‌ویژه سیاست‌­های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌­العالی) تأکید کرد و گفت: این سیاست­‌های کلی نظام به عنوان مرجعیت‌­های سیاستی در حوزه­‌های عرصه‌­ای و موضوعی است و همه سیاستگذاری­‌ها باید در این چارچوب باشد در غیر این صورت به شکست خواهد انجامید که در این خصوص متأسفانه تفکر و گرایش قوه مجریه فعلی کشور به غرب از جمله در زمینه اقتصادی و سند 2030 بر خلاف مرجعیت­های سیاستی تعیین شده اقتصاد مقاومتی و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش می­‌باشد.

وی در پایان به نقش اساتید بسیجی انقلابی و متعهد در شناسایی و احصای مسایل کلان و بخشی با رویکرد حل­ال‌مسایلی در جهت پیشبرد اهداف و اصول نظام و انقلاب اسلامی در چارچوب حکمرانی متعالی اسلامی اشاره کرد و گفت: اساتید باید در فعالیت‌­های علمی و پژوهشی در سطوح مختلف بین‌­المللی، ملی، استانی و محلی با تفکر ظرفیت- راه­‌حل و اقدام جهادی و عملیاتی، اولویت‌­های سیاستی را شناسایی و توصیه‌­ها و پیشنهادهای سیاستی متناسب را به سیاستگذاران اجرایی کشور انتقال و ارائه نمایند.   

انتهای پیام/

ارسال نظرات