تاکید بر ضرورت عفاف و حجاب به عنوان عامل ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، واقعه کشف حجاب سلسه وقایعی است که به دنبال تصویب قانونی در 17 دی 1314 ش در ایران رخ داد و به موجب ان، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبند و روسری منع شدند. این قانون اوج سیاستهای رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال 1307 آغاز شده بود. برنامه کشف حجاب رضا شاه با مخالفتهای گسترده ای از سوی روحانیون مواجه شد که این اعتراضات پس از بازگشت رضاشاه از سفر به ترکیه گسترش یافت و در برابر سیاستهای ضد دینی پهلوی اول همچون کشف حجاب، جدایی دین از سیاست، رواج فرهنگ اروپایی در ایران، و اهانت به روحانیت موضع گیری کردند و وقایعی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را رقم زدند.
آن چه مسلم است واقعه کشف حجاب نتوانست به عنوان عامل غربزدگی در ایران عمل کند و دوام بیاورد، بلکه خود زمینه شورش و تظاهرات علیه رژیم را گسترده تر کرد. سرانجام با درخواست علما، این قانون در سال 1323 در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد.
در سالگرد این رویداد تاریخی و پیرامون موضوع عفاف و حجاب ، الهه السادات میرشفیعیان قائم مقام امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور در گفتگو با خبرنگار سرویس اساتید بیان کرد: امروز به جای اینکه با نگاه سیاسی، به مسئله حجاب نگاه کنیم باید به صورت راهبردی نگاه کنیم. ما برای دوری از آسیبها رو به حجاب می آوریم و نه اینکه بگوییم حجاب و عفاف خود یک مسئله است.
وی با اشاره به آنکه عفت و حجاب چه در زنان و چه مردان در اجتماع، یک امنیت اجتماعی در جامعه به وجود می آورد افزود: عفت و حجاب باعث رشد فرهنگی، اقتصادی، و رشد فرد ی خواهد شد. از سویی باعث می شود جامعه ای داشته باشیم که هر خانواده ای آسایش خیال داشته باشد و دیگر دغدغه مندی بیرون بودن اعضای خانواده را ندارد.
میرشفیعیان همچنین در خصوص الزام عفت کلام در جامعه و تاثیر آن عنوان کرد: اگر در هرکاری خوش آمدن و نیامدن رعایت شود آن موقع عفت سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، ساختار و سازمانی که ارگان های مختلف باید در جامعه رعایت کنند، ایجاد خواهد شد.
قائم مقام امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور افزود: در کتاب «اخلاق شهید ثانی» برای هر لحظه و هر سکناتی از اجتماع و خانواده و کلاس درس و سیاست دستورالعمل دارد ولی می بینیم این کتاب جز به جز شده و دیگر وجود ندارد . متاسفانه برخی مسئولان در این خصوص به وظیفه خویش عمل نکردهاند و میبینیم انسان به معنای انسان و اخلاق تولید نشده است.
وی در خاتمه بیان کرد: درست است که کشور با قانونگذاری اداره می شود ولی وقتی بخواهیم کشور امنیت و آسایش داشته باشد، با اخلاق مداری اداره می شود و نه فقط با قانون گذاری. باید تعادل را رعایت کنیم و از تک بعدی نگاه کردن به مسائل بدون توجه به پیوست فرهنگی و عواقب سنجی اش برحذر باشیم.
انتهای پیام/