حضور دانش آموزان در فضای مجازی به‌واسطه لزوم ورود به سامانه شاد برای تحصیل مجازی در شرایط کرونایی و آسیب‌هایی که این فضا دانش آموزان را تهدید می‌کند، چالش جدی است که این روزها خانواده‌ها را درگیر کرده است.
کد خبر: ۹۳۱۲۳۱۹
|
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، نزدیک به یک سال است که با شیوع ویروس کرونا تمامی کلاس های مدارس، غیرحضوری شده و اجبار استفاده دانش آموزان از فضای مجازی برای ادامه تحصیل، بسیاری از والدین را نگران آسیب‌های ناشی از این فضا کرده است.

فضای مجازی از یک‌سو فرصت مفیدی برای دانش آموزان به وجود آورده است که وقت خود را صرف یادگیری کرده و از سایر فعالیت‌های کاذب و غیرمفید دوری کنند و از سوی دیگر به دلیل ماهیت خود چالش‌های بسیاری پیش روی دانش آموزان و والدینشان قرار داده است.

نگرانی ما در استفاده از این دنیای بی حد ومرز بیشتر شده است

والدین دانش‌آموزان که قبل از شیوع کرونا و اجباری شدن تحصیل آنلاین، کار با اینترنت را جز در موارد ضروری و نیاز برای فرزندان ممنوع کرده بودند حالا به واسطه شبکه شاد مجبورند تا آموزش‌های لازم را برای استفاده مفید فرزندان از فضای مجازی را نیز آموز دهند اما نگرانی آنها از حضور فرزندان در دنیای بی حد ومرز مجازی تمامی ندارد.

مشغله‌های فراوان کاری، زمان کافی برای یادگیری و به ذهن سپردن بسیاری از کاربردهای فضای مجازی را برای والدین باقی نگذاشته و آنها ابراز کردند که احاطه کافی به این فضا ندارند تا بتوانند فرزندان خود را از گزند آسیب‌های احتمالی آن در امان نگهدارند. همین مسئله موجب شده تا برخی از آنها علی‌رغم اعتمادی که به فرزندانشان دارند از لابلای صحبت‌ آنها با دوستان‌شان متوجه تغییر فکری و فرهنگی‌ فرزندان خود شوند. فرهنگی که با عرف خانواده بسیار فاصله دارد.

ناآگاهی‌ها پدیده‌های جدید را آسیب‌زاتر می‌کند

معظمی استاد دانشگاه و جامعه شناس در این باره می گوید: فرهنگ‌سازی از جمله موضوعاتی است که رشد همه‌جانبه فردی و اجتماعی مردم و جوامع را دربردارد و این امر محقق نمی‌شود مگر با اختصاص زمان، آموزش کاربردی و مهارت‌افزا و به‌روزرسانی آموزه‌های مختلف، اما باید بدانیم که آموزش و آگاه‌سازی نقش پررنگی در جامعه نداشته و همواره با ظهور هر پدیده جدیدی آسیب‌هایی به واسطه ناآگاهی و کم‌سوادی در جامعه مشاهده می شود که یکی از این پدیده‌های نوظهور همان فضای مجازی است.

وی می گوید: اما اکنون روی دیگری از سکه نمایان شده است چرا که کودکان و نوجوانانی که تا چندی پیش، استفاده از فضای مجازی برای‌شان بسیار محدود بود الان باید به اجبار و به واسطه عدم حضور در مدرسه به دلیل شیوع کرونا از فضای مجازی استفاده کرده و با مزایا و معایبش دست و پنجه نرم کنند و احتمال ایجاد آسیب‌های اجتماعی در آینده برای آن‌ها بسیار زیاد است.

معظمی عنوان داشت: این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان هستیم؛ در حالی که جوانان در این محیط ها آسیب پذیری بسیاری دارند.

این استاد دانشگاه افزود: فضای مجازی یک ابزار ارتباطی است که نیاز به بروشور و راهنمای استفاده دارد و در صورت بررسی تمام موارد مفید و مضر آن، می توان کارکردهای مثبت این فضا را برجسته کرد.

وی با اشاره به اهمیت فراوان هدف گذاری برای استفاده درست از فضای مجازی عنوان کرد: اگر دانش آموزی استفاده دقیق، درست و هدفمند از فضای مجازی را یاد بگیرند کمتر درگیر آفت ها و آسیب های آن می شود.

لزوم آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه

در ادامه موضوع بهار شافعی مشاور خانواده اظهار داشت: فضای مجازی با وجود مزایای فراوانی که دارد می‌تواند برای کودکان و نوجوانان آسیب‌های زیادی داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از دانش‌آموزان که علاقه به فضای مجازی نداشتند با اجباری شدن استفاده از آن برای دروس خود به این فضا علاقمند و به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

شافعی با اشاره به لزوم آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه، افزود: باید پیش از ورود ابزار و وسایل جدید فرهنگ‌سازی آغاز شود و اگر پس از ورود و استفاده و روبرو شدن با چالش‌های آن فرهنگ‌سازی انجام دهیم اثر چندانی ندارد چراکه عادات قبلی در ذهن تثبیت شده و کنار گذاشتن آن‌ها کار دشواری است.

وی عنوان داشت: دانش‌آموزان که در اوج کنجکاوی و وفور هیجانات خود هستند با فیلترشکن‌ها، سایت‌ها و کانال‌های مخرب آشنا می‌شوند و ممکن است با مشاهده انواع موضوعات نامناسب دیدگاه‌شان به زندگی و فرهنگ جامعه خود تغییر کند که به‌راحتی نمی‌توان این تغییر نگرش را تصحیح کرد، بنابراین نظارت مستمر نیاز است که والدین می‌تواند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند.

بنابراین گزارش،‌ به نظر می‌رسد آسیب‌های فضای مجازی به ویژه برای دانش آموزان که در تیررس این آسیب ها هستند به خوبی تبیین نشده چراکه دانش‌آموزان زیادی به علاوه استفاده از شبکه شاد در حال استفاده از موضوعات مختلف درگاه‌های اینترنتی و کانال‌های ناهنجار شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند که آسیب‌های جدی آن در آینده محرز می‌شود اما چاره‌اندیشی مسئولان برای آگاه‌سازی قشر دانش‌آموز و والدین آن‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است که می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی را بگیرد.

انتهای پیام/7727

ارسال نظرات