وزارت حقوق بشر یمن در یک نشست، گزارشی از جنایت ها و اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی متجاوزان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ارائه داد.
کد خبر: ۹۳۱۲۴۴۱
|
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج، وزارت حقوق بشر یمن در یک نشست، گزارشی از جنایت ها و اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی متجاوزان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ارائه داد.

کمیته حقوق بشر تأکید کرد: حملات غیرقابل توجیه متجاوزان سعودی جان هزاران نفر غیرنظامی را گرفته و صد ها هزار خانه را ویران کرده و تعداد زیادی از ساکنان استان های یمن را مجروح و شهید کرده است.

براساس این گزارش، متجاوزان سعودی مراکز و آسایشگاه معلولان بمباران کرده و موجب مشکلات روانی و شهادت بسیاری از آنها شده است.

در این گزارش آمده است: در نتیجه محاصره، میزان فقر تا ۸۰ درصد و میزان بیکاری تا ۶۵ درصد افزایش یافته و بیش از ۶۰ درصد یمنی ها از گرسنگی رنج می برند.

کمیته حقوق بشر اشاره کرد: حدود ۳۰ درصد از آوارگان در خارج از یمن به خطر بسته بودن فرودگاه صنعاء نتوانستند به یمن برگردند.

در بخش دیگر گزارش این کمیته آمده: بمباران ائتلاف متجاوز سعودی منجر به شهادت ۱۶۸۰۲ غیر نظامی شده که در این میان ۳۷۵۳ نفر کودک و ۲۳۶۱ نفر زن هستند و همچنین موجب مجروح شدن ۱۹۳۷۵ نفر شده که از آن میان ۴۰۳۶ نفر کودک و ۲۹۹۴ نفر زن هستند و بیش از یک میلیون انسان یمنی از خانه ها و روستا های خود آواره شده اند.

این گزارش ادامه داد: بیش از ۴۸۳ مرکز بهداشتی ویران و کاملا تعطیل شده و ۹۲ آمبولانس هدف قرار گرفته شده و بیش از ۱۳۰۰ مرکز در معرض تعطیلی است.

این کمیته با بیان اینکه بیش از ۷۵ هزار بیمار به خاطر بسته بودن فرودگاه صنعا از سفر درمانی محروم هستند، افزود: بیش از ۴۲ هزار بیمار به خاطر عدم سفر درمانی و بسته بودن فرودگاه جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شهروندان که بیشتر آنها کودک و زن هستند، در پی سوء تغذیه به کام مرگ رفته اند که آمار آن؛ ۲.۶ میلیون کودک و ۱.۱ میلیون زنان باردار و غیر باردار است.

این گزارش به بخش آموزش اشاره کرد و گفت: متجاوزان سعودی بیش از ۳۵۵۳ مدرسه و بیش از ۴۲ دانشگاه و ۶۵ موسسه هنری را ویران کرده و خسارت وارد کردند و همچنین بیش از ۱۳۲۴ مسجد و اماکن تاریخی و باستانی و مراکز رسانه ای را ویران کرده اند.

کمیته حقوق بشر شمار افراد ترور شده در مناطق اشغالی یمن را ۶۷۹ نفر بر شمرد و گفت: متجاوزان ۶۷۱ بازار مرکزی و ۱۰۹۹۸ مغازه تجاری را تخریب کرده و به آتش کشیده و بیش از ۱۸۶۸ تأسیسات و شبکه آبرسانی و ۱۳۳۸ منبع آب و چاه را آلوده کرده است.

ارسال نظرات