۲۲ / اسفند / ۱۴۰۳ - 12 March 2025
15:04
۱۳:۵۲

۱۳۹۹/۱۰/۲۷
با حضور دکتر مهدی عبدالحمید استاد دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد؛

یازدهمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «ارزیابی سیاست‌های عمومی»

یازدهمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز سه‌شنبه 23 دی ماه 1399 به صورت وبيناری برگزار شد.

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، یازدهمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری، اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز سه‌­شنبه 23 دی ماه 1399 از ساعت 15:30 تا 17:30 به صورت وبيناری و با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان برگزار شد.    

یازدهمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «ارزیابی سیاست‌های عمومی»

دكتر مهدی عبدالحمید، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایران در این نشست وبیناری بیان کرد: ارزشیابی در چرخه سیاستگذاری عمومی بعد از مراحل تشخیص مشکل، دستورکار گذاری، تدوین و اجرای خط­‌مشی جزو اساسی ترین مرحله این چرخه است و اندیشکده‌­ها و گروه­‌های علمی مسأله محور به‌عنوان مفصل بین علم و عمل، ضمن شناسایی و دستورگذاری درست مسأله برای پرهیز از خطای نوع سوم، می­‌بایست کل این فرایند و چرخه را مورد توجه قرار دهند. البته برخی خاتمه سیاست‌­ها را نیز به این چرخه اضافه می­کنند که چگونگی و نحوه انجام آن امری حساس و پیچیده است.

وی افزود: ارزشیابی یعنی اثرسنجی سیاست‌­ها بر روی گروه‌­های هدف، دیگر گروه‌­ها (اثرات سرریز)، وضعیت آینده علاوه بر وضعیت نزدیک، میزان هزینه‌­های مستقیم و منابعی که برای برنامه و خط­‌مشی هزینه شده و نیز میزان هزینه­‌های غیرمستقیم شامل فرصت­‌های از دست رفته می‌­باشد. به عنوان نمونه، میزان رضایت جمعیت هدف از طرح مسکن مهر و اثرات جانبی آن بر سایر گروه­‌ها را می­‌شود بر این اساس ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه، امواج ارزشیابی از دهه 1960 تا 1995 را شامل موج علمی (ارزشیابی مبتنی بر خروجی‌­ها، روش‌­های کمی و عقلانیت تجربی)، موج مشارکتی (ارزشیابی گفتگومحور)، موج نئولیبرال (رویکرد بازارمحور و مبتنی بر مدیریت دولتی نوین) و موج شواهدمحور (بازگشت به رویکرد علمی و تجربی ولی با تمرکز بر اثرات) دانسته و گفت: ضرورت دارد که خروجی­‌های (Output) یک سیستم به اثرسنجی (Impact) یعنی اثرات مهم برسد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری علم ارزش محور است، گفت: مهم­ترین مبنا در فهم مسأله و ارزشیابی سیاست این است که بدانیم مبانی فکری و ارزشی که می­‌خواهیم مسأله را شناسایی کنیم و سپس راهکار ارائه دهیم، چیست. 

مسئول اندیشکده حکمرانی بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: پاسخگویی، حساب پس دهی و یادگیرندگی دولت جزو ضرورت­‌های ارزشیابی سیاستگذاری عمومی است که در این زمینه به فهم و درک مخاطبین سیاست نیز باید توجه شود. حضرت علی (ع) به مالک اشتر فرمود: «إنّما یُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحینَ بِما یُجری اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِه» یعنی اگر می­خواهید صالحین را بشناسید باید ببینید بندگان خدا در مورد آنها چه می­گویند.

عبدالحمید افزود: از منظر یادگیرندگی آنچه عموماً دولت‌­ها می­‌دانند شامل؛ میزان منابع مالی هزینه شده، تعداد ارباب رجوعان، میزان هزینه خدمات دولتی و میزان توجه و درگیری گرو‌ه‌­های ذینفع در خصوص خدمات و برنامه‌­هاست لیکن آنچه که دولت‌­ها عمدتاً نمی­دانند عبارتند از: میزان اثربخشی برنامه­‌ها بر روی جامعه، بازه زمانی لازم برای اثرگذاری، نوع اثرگذاری (مثبت یا منفی)، هزینه - فایده برنامه­‌ها به نسبت جامعه و وجود برنامه‌­های بدیل بهره ور.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فلسفه و نوع عقلانیت، مدل­‌ها، شاخص­‌ها و روش­‌های ارزشیابی در جمهوری اسلامی ایران می­‌بایست به صورت نظام مند و بر اساس نظام حکمرانی اسلامی باشد، گفت: وقتی بورکراسی و نظام ارزشیابی سیاستی در ساختارهای اجرایی بر پایه تفکرات غرب باشد، شاخص‌­های ارزشیابی نیز به صورت نادرست انتخاب می‌­شود. بنابراین اشتباه محاسباتی نتیجه فقدان نظام ارزشیابی است. در جمهوری اسلامی ایران نیز اگر مدیران اجرایی عقلانیت اسلامی و مدیریت انقلابی و جهادی نداشته باشند، دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد.  

عبدالحمید با تأکید بر لزوم واکنش فوق فعال در برابر تصاویر القایی غرب، افزود: ارائه تصویر جایگزین و قدرت شالوده شکنی تصاویر القایی و نیز تلاش برای هدایت عزم ملی به سوی تحقق وضعیت مطلوب­تر از طریق واکنش فوق فعال فراهم می­شود و می­بایست از واکنش­‌های انفعالی (رضایت به حفظ وضع موجود)، هم نوا (تلاش برای تحقق تصویر القایی)، آشفته حال (تلاش بدون برنامه برای گریز از سلطه طرح القایی) و فعال (تلاش برای بهینه سازی منافع در چارچوب طرح القایی) پرهیز و مبارزه کرد.

وی مطرح کرد: تمایز بین اثر و خروجی، تعیین گروه هدف، تمایز بین اثرات کوتاه مدت و بلندمدت، تمایز بین اثرات نمادین و ملموس جزو رهنمودهای ارزشیابی صحیح است و چنانچه نتوانیم احساس و ادراک مخاطبین سیاست از واقعیت را مدیریت کنیم، تأثیرگذاری آن اندک می­شود.  

عبدالحمید در پایان، دعواهای تعارضات سیاسی و ارزشی، اثر نمادین برخی از خط­‌مشی‌­ها، نگاه منفی خط­‌مشی‌­گذاران در خصوص نیت سوءگزارشات ارزشیابی، هزینه‌­های مالی، فکری، اعتباری و روانی فراوان و ایجاد تداخل بر روی برنامه­­‌های فعلی را جزو چرایی شکست اغلب ارزشیابی‌­ها عنوان کرد.  

گفتنی است، در ابتدای این جلسه، دکتر وحید آرایی قائم مقام اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ارزیابی سیاستی را جزو اساسی‌ترین مرحله چرخه سیاست‌گذاری دانست و گفت: اثربخشی و کارآمدی اجرای سیاست‌­ها با ارزیابی دقیق و جامع مبتنی بر نظامات ارزشی و اسلامی و منظومه فکری حاکم فراهم می‌­شود.  

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: ارزیابی سیاستی اگر به درستی انجام گیرد به بهبود سیاست عمومی به طور پویا کمک و فرایند سیاستگذاری را اصلاح می­‌کند. چرا که طی فرایند ارزیابی، نحوه شکل­‌گیری اهداف و برنامه­‌ها، نحوه اجرا و اقدام و نیز دستاوردها سنجش می­‌شود.

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سامان بسیج اساتید کشور در پایان تأکید کرد: سیاستگذاری اجرایی کشور در عرصه‌­ها و حوزه­‌های عملیاتی می­‌بایست در چارچوب اسناد بالادستی کشور بویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید