مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان از نیاز ۵۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارت‌های سیلاب به شبکه برق این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۳۰۳۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، فریدون خودنیا در نشست مجازی با خبرنگاران در سخنانی با اشاره به عملیات برق رسانی به واحدها صنعتی بعد از وقوع سیلاب، اظهار داشت: تا کنون هر تعداد واحدی که احداث شده شرکت توزیع برق استان عملیات برق رسانی را به آنها انجام داده است.

وی با بیان اینکه در این راستا مشکلی نداریم و با بنیاد مسکن، سایر نهادها و… هماهنگی صورت گرفته است، گفت: در مجموع همه نیازهای مربوط به زیرساخت برق برای این واحدها را محیا کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به خسارت‌های سیلاب به شبکه برق لرستان در سال ۹۸، عنوان کرد: در این راستا بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه برق استان وارد شد. ۴۸۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط برق استان در جریان سیلاب و همچنین ۲۰۰ دستگاه پست هوایی عمومی و اختصاصی خسارت دیدند.

وی با تاکید بر اینکه این میزان خسارت با نرخ امروز نزدیک به ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: از مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت، نزدیک به ۷۶ میلیارد تومان از ستاد مدیریت بحران به ما اختصاص پیدا کرد و تا مرداد ماه نیز این مبلغ هزینه شده است.

خودنیا با اشاره به اینکه حجم کار آنقدر زیاد است که برای بازسازی و بهینه سازی باز هم نیاز به اعتبار داریم، گفت: نزدیک ۱۵ میلیارد تومان از سوی شرکت توزیع استان مرکزی به عنوان استان معین به لرستان کمک شده است و  نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان هم از سوی شرکت توانیر به لرستان کمک بلاعوض داشته است.

وی با بیان اینکه در مجموع نزدیک به ۱۰۲ میلیارد تومان تومان بعد از وقوع سیلاب اعتبار گرفته‌ایم که همه آن هم هزینه شده است، افزود: برای تکمیل خسارت‌هایی که به شبکه برق استان وارد شده، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان  با اشاره به نیروگاههای استان، عنوان کرد: در حال حاضر در استان هفت نیروگاه گازی را به بهره برداری رسانده‌ایم.

خودنیا با تاکید بر اینکه ظرفیت این تعداد نیروگاه، ۴۲ مگاوات برق است، ادامه داد: تا قبل از سال ۹۵، ما تنها یک نیروگاه در استان داشتیم که از این سال تا کنون شش نیروگاه دیگر در استان وارد مدار شده است.

وی، عنوان کرد: در این راستا یک نیروگاه در پلدختر، یک مورد در الیگودرز، یک نیروگاه در ازنا، دو نیروگاه در برووجرد و یک مورد را هم در خرم آباد داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه دو نیروگاه برق آبی را طی سالیان گذشته در «دره تخت» ازنا و بروجرد با ظرفیت هزار و ۱۰۰ کیلو وات ایجاد کرده‌ایم، بیان داشت:  یک نیروگاه هم در «شول آباد» الیگودرز با ظرفیت ۳۰۰ کیلو وات در حال اتمام است و احتمالاً تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

خودنیا با اشاره به اینکه در بحث نیروگاههای تولید پراکنده، رتبه اول را در غرب کشور داریم، عنوان کرد: نزدیک به پنج درصد از بار مصرفی استان را این نیروگاه‌ها در پیک بار تأمین می‌کنند.

وی، گفت: الان نیز که در شرایط سختی از نظر تأمین برق هستیم این نیروگاه‌ها خوب عمل می‌کنند و موجب شده‌اند که برق شهرک‌های صنعتی و جاهایی که دارای ارزش افزوده در این ایام هستند قطع نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان  با اشاره به اینکه نزدیک ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های برق استان در حاشیه رودخانه‌ها هستند، افزود: این شبکه‌های برق نیازمند اصلاح و بهینه سازی هستند.

خودنیا با بیان اینکه بعد از پلدختر به سمت جنوب طی چند سال گذشته کار اصلاح و بهینه سازی شبکه برق انجام شده و مشکل خاصی نداریم، افزود: در حد فاصل پلدختر تا خرم آباد اعتبارات خوبی را پیش بینی کرده‌ایم، اقدام به خرید دکل‌های فوق توزیع برای اصلاح و بهینه شبکه‌های برق شده است، عملیات اجرایی را به زودی آغاز می‌کنیم تا در یک برنامه یک ساله دکل‌های فوق توزیع و بلند را در اطراف رودخانه و با فاصله خیلی دور نصب کنیم و شبکه‌هایی که از رو و یا کنار رودخانه رد می‌شوند را اصلاح و بهینه سازی کنیم.

وی، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از شبکه که نیاز به دکل نداشته را طی دو سال گذشته جابجا کرده‌ایم و در حال حاضر شبکه خوبی را در کنار رودخانه‌ها داریم، منتها این اقدامات اصلاحی هم انجام شود دیگر مورد خاصی را نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استفاده از انرژی خورشیدی در استان، گفت: در مجموع استفاده از انرژی‌های نو در سطح وزارت نیرو از طریق شرکت «ساتبا» انجام می‌شود، این شرکت در لرستان نمایندگی ندارد و در راستای تسهیل در انجام امور شرکت توزیع برق استان پذیرفته که کارها را در این زمینه تا زمان ایجاد نمایندگی در استان انجام دهد.

خودنیا با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی الکتریکی در نقاط دور افتاده کار مقرون به صرفه‌ای در قبل بوده اما در حال حاضر ۱۴ روستای لرستان به خصوص در مناطق دور افتاده را از طریق انرژی خورشیدی تأمین برق کرده‌ایم منتها دارای مشکلات متعددی هستند، گفت: تمام قطعات تبدیل پنل ها کاملاً خارجی است و در حال حاضر بسیار گران قیمت هستند.

وی، ادامه داد: در این راستا اگر تعمیرات چند سال این روستاها را تجمیع کنیم، می‌توانیم شبکه برق سراسری را برای اینها احداث کنیم و از هزینه‌هایی که عملاً ارزش افزوده‌ای برای ما ندارد می‌توانیم جلوگیری و برق پایداری را برای این روستاها تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه در حال حاضر برای ۱۴ روستای یاد شده به خصوص روستاهای الیگودرز واقعاً دچار مشکل شده‌ایم، گفت: استفاده از انرژی خورشیدی در این روستاها نیازمند نیروی متخصص است و داشتن نیروی متخصص هزینه‌های زیادی را برای شرکت توزیع برق دارد، هزینه‌های بهره برداری و جاری اینها هم بسیار بالا است.

خودنیا، تصریح کرد: با این اوصاف عملاً برق رسانی خورشیدی به روستاهای نزدیک به شبکه و سکنه زیاد را از دو سال گذشته به دلیل حجم هزینه‌های بالا متوقف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای این روستاها شبکه ایجاد می‌کنیم چرا که هزینه‌ها در این رابطه کمتر است، گفت: در این راستا در حال حاضر انرژی خورشیدی برای روستاهای دور دست مقرون به صرف نیست، اما برای یک تا دو خانوار خوب است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به بازدید و رصد روستاهای بدون برق لرستان، عنوان کرد: برنامه‌ای که فعلاً مدنظر شرکت توانیر بوده، برق رسانی به روستاهای بالای پنج خانوار است.

خودنیا با تاکید بر اینکه در خیلی از شهرستان‌ها مانند بروجرد، ازنا، دورود، الشتر و حتی دلفان روستای بالای پنج خانوار بدون برق نداریم، ادامه داد: در حال حاضر کار برق رسانی به روستاهایی در حال انجام بوده که مهاجرت معکوس داشته و به روستا برگشته‌اند.

وی، گفت: برق رسانی به ۳۰ روستا در سال ۱۴۰۰ جز برنامه ما است و تا پایان امسال هم ۲۰ خانوار برق رسانی می‌شوند، با این ۵۰ روستا پرونده برق رسانی به روستاهای بالای پنج خانوار بسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه در این صورت ضریب برق رسانی به روستاهای بالای پنج خانوار به ۱۰۰ درصد خواهد رسید، گفت: در کشور کمتر استانی وجود دارد که این اقدامات را انجام داده باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: در مجموع نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان پروژه دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، البته نیروگاه آبی شول آباد هم اگر به نتیجه برسد در دهه فجر افتتاح خواهد شد اما به دلیل اینکه از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است با اطمینان نمی‌شود گفت که برای دهه فجر آماده است.

خودنیا در خصوص انشعاب غیر مجاز برق نیز توضیح داد: بیشترین برق غیر مجاز مشهود یعنی همان انشعاب غیر مجاز به خرم‌آباد مربوط است و بیشترین برق غیر مجاز نامشهود که شامل دستکاری کنتور است بعد از خرم‌آباد به شهرستان بروجرد مربوط می‌شود.

وی بیان کرد: پس از شناسایی برق غیر مجاز ابتدا از شرکت حقوقی  طرف قرارداد اخطار صادر می‌شود، در صورتی که جرایم پرداخت شود پیگیری نمی‌کنیم اما اگر متخلف از این کار سر باز زند از طریق مراجع قضایی اقدام می‌کنیم که جرایم بسیار سنگین تر است زیرا علاوه بر حق و حقوق شرکت باید جریمه دادگاه را هم پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان تاکید کرد: توصیه می‌کنیم مردم از انشعاب غیر مجاز و دستکاری کنتور اجتناب کنند، زیرا جریمه این کار بیشتر از هزینه انشعاب و برق مصرفی است از طرفی ما از این قضیه به سادگی عبور نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات