سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
کد خبر: ۹۳۱۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹- ۴۱: ۰۷
نشست تخصصی راهیان نور مجازی دانش آموزی
در کشور هیچ موقعیت تربیتی ارزشمندتر و اثر بخش تر از راهیان نور وجود ندارد. من و همکاران در آموزش و پرورش باید قدر این گنج جنگ و این فناوری فوق العاده پیشرفته راهیان نور در مقابله با جنگ نرم دشمن را بدانیم.

به گزارش  خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی راهیان نور مجازی دانش آموزی گفت: طبق آیات قرآن کریم و تاکید ائمه معصومین علیهم السلام شرط قبولی عمل، اخلاص است و اگر بهترین کار انجام شود و چاشنی اخلاص نباشد اثربخشی لازم را نخواهد داشت. راز ماندگاری و اثربخشی اخلاص است. امام خمینی (ره) اگر توانست با دست خالی مردم را بسیج کند، این از اخلاص ایشان بود و مقام معظم رهبری مدظله العالی هم محبوبیت و نفوذ خود در آحاد مختلف مردم را از رابطه خالصانه خود با خدا دارند. خیلی آدم های دانشمندی در جهان وجود دارند که نمی توانند اثری در جامعه ایجاد کنند، ولی شهید سلیمانی؛ که درود خدا بر ایشان باد؛ اگر توانست بی نظیرترین جمعیت را در طول تاریخ انقلاب را گرد هم جمع بکند، به دلیل اخلاص ایشان بود. تعبیر شهید سلیمانی از اخلاص این بود که نگران نباشید کسی هست که شما را ببیند یا نه؟ و نگران دیده شدن نباشید و این شاخص اخلاص است که نباید منتظر دیده شدن و تشویق شدن  بود. همانطور که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: "اگر می خواهی رابطه خود و مردم را درست کنی رابطه خود را با خدا درست کن مشکل حل می شود".

کاظمی در ادامه گفت: ما در عرصه ای خدمت می کنیم  که مقدس ترین و با معنویت ترین عرصه فرهنگی کشور است.  مهمترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت است. اگر چه در حال حاضر تمرکز بر آموزش است و نظام آموزشی کشور از یک آموزش زده گی شدید رنج می برد ولی واقعیت موضوع  این است که ما دنبال تربیت هستیم و رابطه ای که بین آموزش و تربیت وجود دارد این است که آموزش مقدمه تربیت است و با آموزش تنها نمی توانیم به اهداف تربیتی دست پیدا کنیم. تربیت یعنی نهادینه شدن یک رفتار پایدار مطلوب و مترقی، یا به قول بعضی از بزرگان تعلیم و تربیت، تکوین و تعالی هویت انسانی است.

دکتر علیرضا کاظمی افزود: سوال اینجا است که چگونه می توانیم به این ترتیب دست پیدا کنیم؟ در سند تحول بنیادین آمده که تعلیم و تربیت باید متوازن و متعادل باشد تا و انسان برخوردار از حیات طیبه باشد.

ولی نکته مهم چگونگی دسترسی به این تربیت است. یکی از راه های ایجاد موقعیت های تربیتی این  است که هر چقدر دانش آموزان را در معرض تمرین، تکرار و تجربه کردن آموزه های تربیتی قرار بدهیم، به تربیت نزدیک تر خواهیم شد. مثل اینکه معلم خوب و الگوی مناسب را در کنار این موقعیت های تربیتی مثل راهیان نور  قرار دهیم و نتیجه اش را بررسی کنیم. اگر دیدیم شهید سلیمانی به این درجات رسید، چون در موقعیت های بسیار ارزشمند و فراوان قرار گرفت و در هر کدام از این موقعیت ها که قرار گرفت  باعث  رشد و تعالی روح و جسم خود شد. یا به طور مثال برای خود من همان اردوهای ارزشمند بسیج دانش آموزی، همان همکاری های با اتحادیه های انجمن های اسلامی و حضور در میدان های نبرد و سختی هایی که در عرصه های مختلف کشیدیم، تربیت آفرین بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص راهیان نور گفت: در کشور هیچ موقعیت تربیتی ارزشمندتر و اثر بخش تر از راهیان نور وجود ندارد.  من و همکاران در آموزش و پرورش باید قدر این گنج جنگ و این فناوری را برای مقابله با جنگ نرم دشمن بدانیم و تمام تلاش و همت خودمان را صرف اجرای شایسته این برنامه نماییم. باید تلاش کنیم هر دانش آموزی حداقل در طول دوران تحصیل یک بار در راهیان نور و در این موقعیت تربیتی قرار بگیرد و البته فرهنگ ایثار و شهادت را که امروز بزرگترین قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل استکبار جهانی است، این را زنده نگه داریم و رمز شکل‌گیری، بقا و استمرار نظام هم همین بوده و باید یک بسته جامع از این موقعیت تربیتی تعریف کنیم به گونه ای که دانش آموزان در معرض موقعیت های متفاوت تربیتی  از این دست قرار بگیرند البته در کنار معلم و آموزگار!

وی در ادامه گفت: ما در آموزش و پرورش به این موضوع اینگونه نگاه می کنیم که مکتب قاسم سلیمانی را یک پازل در این بسته می بینیم. اگر برگزاری ۴۰ هزار یادواره را در ۴۰ هزار مدرسه برای پیوند زدن دلها و قلب ها دانش آموزان طراحی می کنیم و این را یک پازل در این بسته می بینیم یا اگر اردو های یک روزه شمیم نور را اجرا می کنیم، این هم در قالب همان بسته طراحی  می شود.

وی افزود راهیان نور نباید یک نقطه در سرزمین های دفاع مقدس تلقی شود. عقبه راهیان نور در خانه های شهدا، در یادمان های شهدا، در مظاهر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در پادگان ها، کارخانه‌ها و در انواع مختلف فناوری های سخت و نرم در دسترس ما است. نباید از این فرصت و قوت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت غافل شد و ما در این موضوع طراحی هایی انجام دادیم که کرونا مانع تحقق آنها شد.

کاظمی در پایان گفت: برای آغاز راهیان نور مجازی دانش آموزی، زمان زیادی سپری شد و دلیل آن هم این بود که دنبال الگوی مناسب بودیم و زیرساخت ها نیاز به تغییر داشت. خوشبختانه در استان اصفهان الگوی قابل قبولی ارائه شد. بعد از آن دنبال اجرای کیفی و کشوری راهیان نور مجازی دانش آموزی هستیم و ان شاءالله با کمک استان ها یک ظرفیت خوب در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم فعالیت های اردوهای راهیان نور را هم حضوری و هم به صورت مجازی برگزار کنیم و با همکاری و همدلی این ماموریت بزرگ را که تربیت، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و ادامه راه شهیدان نظام جمهوری اسلامی ایران و خواسته قلبی مقام معظم رهبری مدظله العالی هست را با کار جهادی و عمل مخلصانه به پیش ببریم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: