رقص منطقه‌ای ترامپ نیز نه تنها ایران و متحدانش را به بن‌بست نکشاند، بلکه نمودی شد از وادادگی همپالگی‌هایش در منطقه. رجزها، با تهدید و تحریم به کرسی ننشست و میخ را محکم‌تر بر تابوت ترامپ کوبید.
کد خبر: ۹۳۱۴۶۰۴
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

 خبرگزاری بسیج:جواد بخشی / غرش موشک‌ها، پرواز پهپادها و گستره، حجم و تنوع رزمایش‌های ایران در سایه «فشار حداکثری» در روزهای پایانی زمامداری یک رییس‌جمهوری گستاخ، پایان ایستادگی یک ملت نیست؛ پیامی آغازین برای شخصی است که راهی جز بازگشت ندارد. رقص منطقه‌ای ترامپ نیز نه تنها ایران و متحدانش را به بن‌بست نکشاند، بلکه نمودی شد از وادادگی همپالگی‌هایش در منطقه. رجزها، با تهدید و تحریم به کرسی ننشست و میخ را محکم‌تر بر تابوت ترامپ کوبید.

در این میان علی‌رغم تحلیل‌ها و مواضع مختلف در داخل کشور، قانون مجلس فصل جدیدی از سیاست ایران در عرصه بین‌الملل را هدف‌گذاری کرد؛ قانونی که با واکنش بسیاری از مسوولان و سیاسیون مواجه شد. «آرمان‌طلبی بین‌المللی» با نرم‌های دوگانه، ستیز منافع را نیز بازنمایی می‌کرد. پافشاری در استیفای حقوق ملت، حالا برگ برنده مسوولان شده است و وزیر خارجه کشورمان اخیرا طی یادداشتی در نشریه «فارین افرز» طرف مقابل را به افزایش غنی‌سازی اورانیوم و محدود کردن بازرسی‌های بین‌المللی تا ماه فوریه، تهدید کند. قانونی که اگرچه ابتدا با مخالفت‌هایی همرا شد، اما این مهم را دوباره به رخ کشید که هزینه ایستادگی به مراتب کمتر است. دست پر ایران در سایه چهار سال ایستادگی و مقاومت حالا کار را به جایی کشانده که نه تنها تندروهای آمریکایی را نسبت به مسیر غلط‌شان آگاه‌تر کرده، بلکه زمینه را برای چرخشی معنادار که بازنمود آن را در ادبیات رقیب انتخاباتی رییس‌جمهوری پیشین آمریکا مشاهده کردیم، فراهم کرده است.

بایدن قادر به ادامه مسیر گذشته در سیاست خارجی آمریکا نیست و باید قید و شرط‌های رؤیایی را کنار گذاشته و مسیر دیگری را در مقابل ایران اتخاذ کند. حالا حتی دوستان آمریکا نیز به دولت بایدن توصیه کرده‌اند راهی متفاوت در قبال ایران در پیش گیرد. همچنانکه «کارترین اشتون»، مسوول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از چهره‌های دخیل در شکل‌گیری توافق هسته‌ای برجام و «چاک هیگل»، وزیر دفاع اسبق آمریکا به دولت بایدن گوشزد کردند که « جمهوری اسلامی ایران بعد از چشیدن طعم پیروزی با مقاومت در برابر اقدامات «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری سابق آمریکا تسلیم نخواهد شد و با دادن امتیازهای بیشتر در پرونده‌های موشکی و منطقه‌ای تسلیم فشارها نخواهد شد.» آن‌ها نوشته‌اند: «اردوگاه موسوم به اکنون امتیازات بیشتر بگیرید» در ایالات متحده می‌گوید دنیا دستخوش تغییر شده و به همین خاطر بازگشت صرف به توافق امکان‌پذیر نیست.»

در همین زمینه با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگویی را داشتیم.
ناصر ایمانی در این گفت و گو تاکید کرد: گاهی اوقات برای یک انسان یا یک جامعه انسانی، شرایط سختی به‌وجود می‌آید، ولی این شرایط سخت بسیار سازنده و رشد‌دهنده، برای آن فرد و جامعه است. وی با بیان اینکه درست است تحمل این شرایط سخت است، گفت: این شرایط گاهی می‌تواند خیلی مفید باشد و چهار سال گذشته جامعه ما نیز همینطور بوده است؛ اگر چهار سال پیش ما فکر می‌کردیم چنین تحریم‌های بی‌سابقه و همه‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال خواهند کرد، شاید گمان می‌کردیم که تحمل آن امکان‌ناپذیر باشد. وی افزود: این چهار سال گذشت و در برخی زمینه‌ها به یک خودباوری رسیدیم؛ هم در عرصه‌های اقتصادی و هم نظامی. امروز می‌دانیم که در شرایط سخت تحریم هم می‌توانیم کشور و اقتصاد کشور را، ولو با حداقل امکانات، اداره کنیم. این موضوع اتفاق افتاد و درس بسیار بزرگی است.

پیشرفت نظامی زیر سایه فشار حداکثری
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: کشورهای غربی همانطور که برخی از مقامات آن‌ها اشاره می‌کنند با یک ایران جدید مواجه هستند. ایران الان، ایران چهار سال پیش یعنی زمان «برجام» نیست. الان مسأله فقط مسأله صنایع هسته‌ای و قابلیت‌های هسته‌ای ایران نیست؛ با یک کشوری مواجه هستند که در عرصه‌های نظامی بسیار پیشرفته است و در عرصه اقتصادی توانسته به یک خودکفایی هرچند اندک برسد که بتواند اقتصاد خود را در این شرایط سخت اداره کند.

ایمانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با یک ایران‌جدید مواجه هستند، افزود: جمهوری اسلامی باید کاملا روی مواضع خود بایستد و حتی اگر آن‌ها تحریم‌ها را هم بر ندارند، می‌دانند که خودشان زیان کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اشتباه بزرگ ترامپ این بود که یک شرایط سخت تحریمی را ایجاد کرد و ایران را به این موضوع عادت داد که با تحریم زندگی کرده و خود را اداره کند. اینکه اقتصاد ایران در این شرایط فلج نشد یک دستاورد بسیار بزرگ بود.

پیام رزمایش‌های اخیر
وی با بیان اینکه غربی‌ها و به‌ویژه ایالات متحده الان با یک ایرانی جدید مواجه هستند، تصریح کرد: فقط بحث هسته‌ای دیگر مطرح نیست و ایران باید روی مسیر خود یعنی همان چیزی که مجلس تصویب کرده به صورت جدی بایستد و اگر تحریم‌ها را را به‌طور کامل برداشتند، ایران هم می‌تواند گام بعدی را برای اجرای تعهدات خود در برجام بر‌دارد؛ در غیر این صورت طبق مصوبه مجلس آن کاری که باید انجام دهد را انجام خواهد داد و قاعدتا این موضوع ممکن است به خروج ایران از «ان‌پی‌تی» هم بینجامد. این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: تصور می‌کنم که آن‌ها باید آرام آرام یک واقعیت بسیار مسلم را بپذیرند و آن هم حضور ایران قدرتمند در منطقه خاورمیانه است. در چهار سال گذشته آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند که این واقعیت را نپذیرند و ایران را از صحنه حذف کنند اما اینطور نشد و ایران قدرتمندتر از گذشته باقی مانده است. رزمایش‌های اخیر این موضوع را نشان می‌دهد و پیام روشنی برای مقامات آمریکایی دارد.

راه متفاوت بایدن
ایمانی گفت: غربی‌ها دارند به این نتیجه می‌رسند که با این قدرت مسلم و واقعی منطقه به نوعی کنار بیایند.

وی گفت: تا امروز مسوولان دولت جدید آمریکا خیلی صحبت از رفع تحریم‌ها نکرده‌اند اما صحبت از برگشت به برجام کرده‌اند. ما خواهان رفع تحریم‌ها هستیم و همزمان هم آمریکایی‌ها اگر بخواهند می‌توانند به برجام بازگردند. تعهدات برجامی را ما در مقابل برگشت آمریکا به برجام اجرا نمی‌کنیم و تعهدات‌مان را در مقابل رفع تحریم‌ها اجرا خواهیم کرد.

ایمانی در پایان تاکید کرد: تحریم‌ها اگر‌چه ظالمانه بود اما نتوانستند از طریق آن انتظارات‌شان را برآورده کنند و ایران پای میز مذاکره نرفت. سلاح تحریم کند شده است، و بایدن باید به ناچار راه دیگری را انتخاب کند. واقعیتی را آرام آرام می‌پذیرند و آن اینکه بدون شرط و شروط و با یک تعامل دو جانبه و مبتنی بر منافع همگان باید با ایران صحبت کرد. شرط و شروط گذاشتن و زورگویی کردن، اثری نداشته و ندارد.»

منبع: صبح نو

ارسال نظرات