خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش

خانه نشینی دانش آموزان، آسیب‌های روحی و روانی درازمدت به همراه دارد

محسن بیگی گفت: باید بپذیریم که امروز آسیب‌های شدید روحی و روانی وسیعی برای دانش آموزان ایجاد شده که از عوارض خانه نشینی است و در آینده نمایان می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۷۳۹
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست اعضای کار گروه ایمنی و بهداشت محیط و حفظ محیط زیست کشور با حضور دکتر محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و روسای سلامت استان‌های خوزستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، همدان، گیلان، لرستان و قزوین دوشنبه ۶ بهمن ماه در مرکز آموزشی و رفاهی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌گردد.

 

خانه نشینی دانش آموزان، آسیب‌های روحی و روانی درازمدت به همراه دارد

محسن بیگی در این جلسه با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر جهان بیان کرد: کرونا زندگی همه جهان را تحت تاثیر قرار داد. گاهی نعمت‌های داریم که از آن‌ها غافل هستیم. خداوند در قرآن می‌فرماید که انسان را در بهترین شکل آفریدم و اگر کسی به حوزه ساختاری انسان وارد شود به عمق عظمت خلقت می‌رسد و این امر نشان می‌دهد که خداوند با چه دقتی انسان را خلق کرده و هدف آن کمال است و همه این‌ها زمانی اهمیت می‌یابد که شاخصه سلامت ایجاد شود.

وی گفت: سلامت از جایگاه بالایی در دین اسلام برخوردار است و این موضوع از سوی ائمه اطهار نیز مورد توجه بوده است و اهمیت مقوله سلامت در جامعه اگر مورد غفلت واقع شود ما هزینه‌های زیادی را برای آن باید بپردازیم.

 

خانه نشینی دانش آموزان، آسیب‌های روحی و روانی درازمدت به همراه دارد

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ما درمان را در شرایط اضطراری انجام می‌دهیم در حالی که باید بررسی و ارائه راهکار در بحث سلامت باید در حوزه پیشگیری قرار گیرد.

محسن بیگی عنوان کرد: همه ساحت‌های تربیتی بر محور تربیت زیستی است. این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم ابتدا سلامت دانش آموزان را مدنظر قرار دهیم و اگر سلامت آسیب ببیند بسیاری از اعمال عبادی جمعی، رفتار‌های اجتماعی و ... تحت تاثیر قرار می‌گیرد لذا اگر در این حوزه غفلت کردیم در آینده باید تاوان پس دهیم.

وی افزود: آنچه در آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم در مقوله‌های مختلف برای افزایش آگاهی و ایجاد حساسیت با توجه به ظرفیت‌های داخلی و بیرونی این سازمان باید اجرا شود. امروز باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و با توجه به شرایط کنونی و حاکمیت کرونا، قطعا حساسیت و اهمیت جایگاه سلامت افزایش می‌یابد و اگر توانمندی کافی نداشته باشیم ممکن است جامعه مورد هدف ما، با استفاده از مطالب غیرمستند دچار آسیب شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: علم تجربی نسبت به گذشته کامل‌تر و نسبت به آینده ناقص‌تر است لذا دانسته‌های ما بر اساس شرایط موجود است و امروز دانسته‌های ما نسبت به ندانسته هایمان بسیار اندک است و بر همین مبنا باید از تجربیات سایر جوامع استفاده کنیم.

محسن بیگی با اشاره به ارجحیت رفتار بر بیان در امر آموزش اضافه کرد: ما امروز با رفتارمان بهتر می‌توانیم آموزش دهیم. اگر قرار باشد پزشک و معلم و سایر مشاغل، عامل به عمل باشد قطعا اثربخشی بالایی خواهد داشت. گاهی باید الگو‌های زنده در دسترس افراد باشد لذا رفتار پدر و مادر به صورت عملی تاثیر زیادی در ذهن و رفتار افراد دارد و لذا باید عامل به حرفی باشند که می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم فرایند‌ها متناسب با زمان و مکان تغییر یابد. باید در آموزش‌ها درک درستی از زمان و مکان داشته باشیم و روش هایمان را مورد تغییر و بازنگری قرار دهیم؛ لذا معلمان و سیاست گذاران حوزه سلامت باید توجه به روش‌ها متناسب با محیط و زمان و مکان دانش آموزان داشته باشند.

محسن بیگی یادآور شد: سلامت جزو تکالیف حکومت در تمام جوامع است که باید برای آن هزینه شود. نمی‌توانیم نسبت به سلامت دیگران بی تفاوت باشیم. اگر به رسالت خود آگاه باشیم و در روش‌های مان تجدید نظر کنیم شاید بعضی مشکلات کمتر شود.

وی ادامه داد: درست است که آثار سلامت جسمی آسیب زاست، اما باید بپذیریم که امروز آسیب‌های شدید روحی و روانی وسیعی برای دانش آموزان ایجاد شده که از عوارض خانه نشینی است و در آینده نمایان می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما با نگاه آگاهی دهنده و پیشگیرانه برنامه ریزی می‌کنیم و در عین حال سیاست‌های ما مبتنی بر ایمنی است و این امر را با واقعیت‌های میدانی دنبال می‌کنیم.

محسن بیگی با اشاره به فشار‌های زیادی که با شیوع کرونا بر جامعه فرهنگیان وارد است بیان کرد: ابزارهایمان قطعا پاسخگوی همه نیاز‌ها نیست و تفاوت در دسترسی به ابزار موجب آسیب رسیدن به دانش آموزان شده و اگر مدارس بازگشایی شود مطمئنا معلمان تمام تلاش خود را برای آموزش انجام می‌دهند.

این مسوول در ادامه تصریح کرد: ارکان تعلیم و تربیت فقط خانواده و مدرسه نیستند و ابزار‌های دیگری در این امر موثر است و باید بپذیریم ابزار‌ها به ویژه رسانه‌ها اگر به کمک آموزش و پرورش نیایند ممکن است بتوانیم رسالت خود را به سرانجام برسانیم.

محسن بیگی اضافه کرد: بیش از ۴ میلیون نفر ساعت در آموزش و پرورش تحت آموزش آشنایی با کرونا و راه‌های پیشگیری از آن قرار گرفتند و ناچاریم که بخشی از آموزش‌های حوزه سلامت را از طریق معلمان و رابطین به دانش آموزان منتقل کنیم؛ لذا تلاش‌های زیادی انجام شده و شاید به جرات بتوان گفت که کارشناسان سلامت و مراقبین سلامت نقش زیادی در فرهنگ سازی جامعه داشتند.

۱۰۱۰/گزارش ویژه

ارسال نظرات
پر بیننده ها