ساری- با اجرای طرح شهید سلیمانی وضعیت مازندران از وضعیت قرمز خارج و شاهد سیر نزولی کرونا در استان هستیم.
کد خبر: ۹۳۱۵۳۰۴
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، تقریبا چند هفته دیگر، یک سال از آمدن ویروسی به نام کرونا که نفس آدمی را در قبضه نحوستش گرفته است، می‌گذرد. یک سال نه تنها سلامت مردم بلکه معیشت آنان به مخاطره افتاده است. ویروسی که مثل بختک افتاده به جان جامعه و تا پادزهر آن ساخته نشود، نمی‌دانیم کی و چه زمانی شرش را از سر مردم کم می‌کند.   

اگر تا همین چند سال گذشته بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله و ... بر سرمردم آوار می‌شد، حداقلش این بود که مردم بعد از مدتی به زندگی عادی برمی گشتند یا حدالامکان روند زندگی عادی بعد از بحران‌ها مسیر طبیعی خود را طی می‌کرد، اما بحران کرونا، روند زندگی عادی مردم را هم سخت و تغییر داده است ،چرا که حتی یک دست دادن ساده، یا یک مهمانی چند نفره هم از زندگی مردم برچیده شد . انگار که  این ویروس منحوس سوزنش گیره کرده به اجتماعی بودن انسان‌ها و هرجا که  تجمعی باشد، کرونا هم هست.

به گفته کارشناسان طولانی شدن پاندومی کرونا عده‌ای را خسته و برخی را به ساده انگاری  واداشته است و همین امر باعث شده تا آمار مرگ و میر در چند ماه اخیر افزایش یابد. اما از همان روز نخستی که کرونا با همه ناشناخته بودنش  وارد کشور شد ، سپاه و بسیج اولین نیروهایی بودند که در خط مقابله با این وبای مدرن، ایستادند و با تشکیل قرارگاه‌های پدافند زیستی  در تیم‌های سفیران سلامت، مدافعان سلامت،  ناظران سلامت  ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت و مراقبان سلامت وارد کارزار شدند.

از تولید اقلام پزشکی و بهداشتی اعم از ماسک ،گان بیمارستانی ، کمک به کادر درمانی، کفن و دفن  متوفیان کرونایی، ضدعفونی اماکن و معابر، تهیه بسته‌های معیشتی برای آسیب دیدگان کرونا و آموزش و پیشگیری و نظارت از جمله میدان‌هایی بود که بسیج و سپاه برای مهار این ویروس در پیک‌های اول و دوم اجرا کردند تا جاییکه که در اوایل دوران کرونا وقتی کشورهای خارجی با کمبود ماسک مواجه شدند و دست به دزدی میزدند، بسیجیان با تولید ماسک ،بازار کشور را اشباع کردند.
 
ولی این همه تلاش های بسیجیان برای مقابله با کرونا نبود چرا که  این ویروس همچنان در جامعه و بین مردم جولان میدهد و باید طرح دیگری برای قطع انتقال زنجیره کرونا، به اجرا در بیاید تا بتوان آن را مهار کرد از همین رو در راستای اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی برتخصیص ظرفیت درمانی نیرو‌های مسلح برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی و همچنین مهار این ویروس طرحی به نام شهید حاج قاسم سلیمانی در کشور به اجرا در آمده است. طرح شهید سلیمانی تفاهم نامه‌ای بین بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت برای قطع انتقال زنجیره کرونا بود که در کشور در حال اجراست. پر بیراه نیست اگر بگوییم که نام حاج قاسم این بار رمز عملیات جبهه سلامت و امنیت روانی مردم برای پیشگیری و کنترل بیماری در جامعه شده است.
 
*خروج مازندران از وضعیت قرمز کرونایی با طرح شهید سلیمانی

استان مازندران  که بواسطه شرایط قرمز کرونایی در این چند هفته اخیر بر سر اخبار افتاده و اگر کسی هم نام شهر‌های مازندران را تا به امروزنمی‌دانست ، صدای آژیر قرمز کرونایی شهرهایش به گوش همه رسیده است. اما با اجرای طرح شهید سلیمانی، مازندران از وضعیت قرمز در آمده و حالا در زمستان و سفید پوش شدن زمین و زمان از برف، رنگ  پاییزی(نارنجی و زرد )کرونایی به خود گرفته است .  مازندران به واسطه دارا بودن سه موهبت الهی جنگل ، کوه و دریا یک استان پرتردد و توریست پذیر است و همین عامل سبب شده یکی از شکننده‌ترین استان در ایام کرونا بوده و سهم بیشتری  در بستری شدگان و   مرگ و میر ناشی از کرونا را در چند هفته اخیرداشته باشد.
 
*کاهش مرگ و میرکرونایی با طرح شهید سلیمانی
 
آژیر قرمز کرونایی مازندران صدایش آنقدر گوش خراش بوده است که پای وزیر بهداشت را به مازندران باز کرد. نمکی در سفر اخیر خود به مازندران اعلام کرده است که  طرح شهید سلیمانی موجب شد فوت زیر صد نفر را تجربه می‌کنیم گرچه مرگ حتی یک نفر برای ما ناگوار است. 
 
نمکی به افزایش تست ها، بیمار یابی خانه به خانه و نیز  و شناسایی جمعیت آسیب پذیر در روستا‌ها که در طرح شهید سلیمانی تعریف شده است، تاکید و ابراز امیدواری کرده است در پایان بهار واکسن ایرانی را در تولید انبوه خواهیم داشت.
  
*ردیابی هوشمند مبتلا یان به کرونا 
 
مسئول رصد و پایش طرح شهید سلیمانی سازمان بسیج هم در سفر اخیر خود به مازندران از نرم افزاری که در طرح شهید سلیمانی به کار گرفته شده است، خبر می دهد و می گوید:«  در این طرح شماره ملی که در رصد و پایش از افراد گرفته می‌شود، در سامانه نرم افزاری ثبت شده، و همزمان فرمانده سپاه نواحی و رئیس شبکه بهداشت و درمان  می‌توانند  بر اساس نقشه GIS ،اطلاعات ساماندهی شده از تعداد افراد بیمار، بستری شده، و فوتی‌ها و وضعیت سلامت محلات را به صورت  آن لاین مشاهده کنند تا بیماریابی هوشمند  از این طریق سریعتر صورت پذیرد.»
 
دکتر چشمی معاون سلامت و دفاع زیستی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ظرفیت  شبکه بسیج تصریح می کند:«  در گذشته هم از ظرفیت بسیج برای واکسیناسیون فلج اطفال استفاده شد و امروزه هم می‌توان از این ظرفیت که بصورت مویرگی در محلات گسترده است، برای مقابله با کرونا استفاده کرد.»
 
*رتبه اول مازندران در اجرای طرح شهید سلیمانی 

به گفته رئیس علوم پزشکی بابل اجرای طرح شهید سلیمانی در کنترل پیک سوم کرونا تاثیر بسزایی داشته است و رئیس علوم پزشکی مازندران هم بر تشدید این طرح در مازندران تاکید کرد.سید عباس موسوی رئیس علوم پزشکی مازندران در تازه ترین گزارش خود  اعلام کرده است که مازندران در اجرای طرح شهید سلیمانی رتبه اول و در بیمار یابی رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.  

موسوی ادامه می‌دهد:«به  طور متوسط ۴ هزار تست از مردم گرفته می‌شود و ۱۵ شهر مازندران هم از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد در آمده و شاهد سیر نزولی کرونا در استان هستیم.»
 
 
*فعالیت ۲۳ هزار ۳۷۴ هزار بسیجی در طرح شهید سلیمانی
 
طرح شهید سلیمانی در مازندران با چهار تیم اعم از تیم رصد اولیه، تیم حمایتی، تیم مراقبتی و تیم نظارتی در حال اجرا  است. ۷ هزار ۴۶ تیم رصد اولیه، ۲ هزار ۹۹۴ تیم حمایتی،۴۲۱ تیم مراقبتی و یک هزار ۲۴۴ تیم نظارتی که در مجموع  ۲۳ هزار ۳۷۴ بسیجی در این چهار تیم از روستاهای غرب تا دورترین نقاط شرق مازندران مشغول قطع انتقال زنجیره کرونا  هستند.
 

 طبق مرکز آمار قرارگاه شهید سلیمانی مازندران، از اجرای طرح تا ۸ بهمن ماه،   ۴۹ هزار ۲۷۷ نفر مشکوک به کرونا شناسایی شدند و افراد مبتلای قطعی ثبت شده هم به ۱۹ هزار ۹۷۱ نفر  رسیده است.   
 
*بهبودی ۳۵ هزار ۸۵۸ نفر مبتلا به کرونا در طرح شهید سلیمانی

تعداد خانورا‌های پایش شده در مازندران ۲۳۶ هزار ۸۷۳ خانوار و تعداد افراد پایش شده هم ۸۴۸ هزار ۵۱۸  نفربودند؛ که از این تعداد ۱۱۰ هزار  و ۳۳ نفر در قرنطنیه بسر می‌برند و ۳۵ هزار ۸۵۸ نفر هم از این بیماری لباس بهبودی و سلامت به تن کردند.
 
خروج مازندران از وضعیت قرمز کرونایی با طرح شهید سلیمانی / نام حاج قاسم؛رمز همدلی در جبهه سلامت
 
طرح شهید سلیمانی فقط در بیماریابی و درمان کرونا خلاصه نشده است، بلکه در بخش نظارت بر بازار، کمک به آسیب دیدگان کرونایی و ضدعفونی منازل بیماران هم فعال است. از شروع اجرای طرح شهید سلیمانی در مازندران بالغ ۳ میلیارد ۵۰۷ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان کمک در قالب بسته‌های معیشتی و حمایتی بین خانواده‌های نیازمند و آسیب دیده کرونایی در سراسر استان توزیع و همچنین ۲ هزار ۶۸۴ منزل ضدعفونی و گندزایی شده است.
 
 
با توجه به محدودیت های کرونایی در شهرهای مازندران  تورهای ایست و بازرسی سلامت دوباره با همکاری نیروی انتظامی و بسیج  در ورودی های شهرها و روستاها هم برپا شده است.
 
*سپاه تا ریشه کنی کرونا در کنار مردم است
 سردار سیاوش مسلمی هم در گفت و گو با خبرنگار بسیج در ساری با اشاره به اینکه با همکاری و هم افزایی بسیج، سپاه و مسئولان کرونا کنترل شدنی است، می گوید: «با توجه به اینکه شناسایی افراد کرونایی در طرح شهید سلیمانی انجام می شود، از طرفی نیز می‌بایست از طریق سفیران سلامت هم مراقب معیشت خانوار‌های درگیر کرونا بود تا دچار اسیب بیشتر نشوند.»
 
خروج مازندران از وضعیت قرمز کرونایی با طرح شهید سلیمانی / نام حاج قاسم؛رمز همدلی در جبهه سلامت
 
سردار مسلمی با قدردانی از تلاش‌های مدافعان سلامت  خاطرنشان می‌کند: «سپاه کربلا ۱۴ کلینیک شهرستانی و یک بیمارستان دارد و هر چه در توان دارد برای ریشه کنی کرونا انجام می‌دهد.»
 
به گفته فرمانده سپاه کربلا باید  از آسیب دیدگان کرونایی حمایت کنیم چرا که به لحاظ شرایط اقتصادی، خانواده‌ها تحت فشار هستند.
 
گزارش از:علی ابراهیمی
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها