خبرهای داغ:
عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کروناگفت: دخانیات و آلودگی هوا تأثیر این ویروس را بیشتر می‌کند و ویروس بیشتر به بافت ریه می‌چسبد. دورهمی‌ها در فضای بسته شرایط را تغییر می‌دهد. بیماران مبتلا به آسم نگران نباشند. این بیماران نسبت به بقیه در خطر بیشتر نیستند.
کد خبر: ۹۳۱۵۹۷۰
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید مختاری عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: متأسفانه باید به ۵۸۲ خانواده ایرانی و خصوصاً به جامعه ورزشی که مهرداد میناوند را از دست داده است، تسلیت بگویم. تعداد موارد مثبت در یک میلیون جمعیت در امریکا و انگلیس افت حدود ۴۰ درصدی داشته است. احتمالاً این افت به واسطه تزریق واکسن باشد. در ایران نمودار سیر صعودی ثابت است و خوشبختانه روند رو به بالا نداشته است. نمودار مرگ‌ومیر به ما نشان می‌دهد که نسبت به ابتلا‌ها روند کندی را دارد. در اروپا روند مرگ‌ومیر خطرناک شده است. آمار جهانی از کانال ۱۰۰ میلیون عبور کرده است. ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار نفر فوتی در دنیا ثبت شده است. سهم ایران از نظر تعداد به موارد مثبت ۲.۶ درصد است.
مختاری اظهار داشت: تعداد درگیری‌ها و موارد مثبت رو به افزایش است، اما خوشبختانه با توجه به روند دو هفته گذشته هنوز آمار مرگ‌ومیر افزایش نداشته است. اگر روند صعودی ادامه داشته باشد، باید نگران موج چهارم باشیم. از دورهمی‌ها باید پرهیز کنیم. در بیماری‌های عفونی زنجیره عفونت داریم که باید پاره شود. زنجیره جلوگیری نباید گسسته شود.
وی افزود: مطالعه عمده‌ای وجود ندارد که ۲ یا سه ماسک انتقال را کاهش می‌دهد. ماسک، فاصله اجتماعی و دوری از تجمع همراه هم نتیجه‌بخش هستند. تظاهرات در اروپا و امریکا آمار‌ها را افزایش داد. ایران اگر همین روند را ادامه بدهد، در ۳ ماهه آینده تعداد مرگ‌ومیر ما کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. در آینده توان کنترل بیماری را خواهیم داشت. وجود واکسن ممکن معادلات ما را تغییر دهد.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: عددی در این بیماری داریم با نام Ro داریم. این عدد میزان سرایت بیماری از یک فرد را نشان می‌دهد. اگر عدد ۲ باشد هر فرد ۱۶ نفر را درگیر کرده است. اگر عدد ۵ شود، ۱۲۵ نفر را درگیر کرده‌ایم. در ۸ ماه گذشته عدد R. ما در دنیا ۲.۱ بود، اما ۵.۷ شده است. جهش و عدم نظم اجتماعی این عدد را تغییر داده است. آزادی فردی جایی تمام می‌شود که آزادی فرد دیگری شروع می‌شود.
مختاری خاطرنشان کرد: بهترین واکسن‌ها ممکن در برابر جهش‌های جدید تنها ۵۰ درصد مقاوم باشند. خصوصاً در سن بالای ۸۰ این عدد تغییر خواهد کرد. دخانیات و آلودگی هوا تأثیر این ویروس را بیشتر می‌کند و ویروس بیشتر به بافت ریه می‌چسبد. دورهمی‌ها در فضای بسته شرایط را تغییر می‌دهد. بیماران مبتلا به آسم نگران نباشند. این بیماران نسبت به بقیه در خطر بیشتر نیستند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پایان گفت: گونه‌های جهش‌یافته نگران‌کننده شده است. خیلی از افراد بدون سفر مبتلا شده‌اند. ممکن خیلی از افراد در ایران مبتلا به ویروس جهش‌یافته شده باشند، اما در جریان نباشند. امیدواریم این جهش‌ها در ایران کنترل شود. این جهش در ایران بروز خواهد کرد و باید بیشتر احتیاط کنیم. واکسن‌ها در شرایطی قابل‌اعتماد خواهند بود که شفافیت داشته باشند. اطلاعات باید شفاف به دست متخصصین برسد. نباید به جامعه آماری کوچک اعتماد کرد. واکسن اسپوتنیک ۵ هنوز اطلاعاتش منتشر نشده است. زنجیره تولید و پخش نکته مهمی است که باید به آن‌ها توجه کرد. خیلی از واکسن‌های موجود مراحل لازم را عبور کرده‌اند. باید بررسی‌ها در خصوص واکسن‌های وارداتی کامل باشد. ویروس‌ها تلاش می‌کنند که واکسن‌ها را دور بزنند. ۵۰ کشور جهش جدید را اعلام کرده‌اند. نقش اقتصاد در پاندمی بیداد می‌کند. کشور‌هایی ۸ برابر جمعیت خود واکسن وارد می‌کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها