منبری که حاج قاسم را انقلابی کرد

شهید سید رضا کامیاب واعظ انقلابی که در رمضان سال ۵۵ به کرمان آمد؛ اولین جرقه های مبارزات انقلابی را در ذهن شهید حاج قاسم سلیمانی ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۳۱۶۱۰۹
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،شهید «حجت الاسلام سیدرضا کامیاب» از اعضای فعال حزب جمهوری اسلامی ـ مسئول آموزش ـ در مشهد بود که حدود یک‌ماه پس از بمب‌گذاری در مقرّ حزب جمهوری، یعنی در هشتم مرداد ماه ۱۳۶۰، در مسیر بازگشت از حزب جمهوری به منزل، توسط کوردلان گروه فرقان، ترور شد و با شهید بهشتی و یارانش، هم‌قافله شد.

او، با بزرگانی چون مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد راهبران جریان انقلاب اسلامی در مشهد و در خط مقدم مبارزه بود.

وی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در سال۱۳۶۰، با رأی قاطع مردم به مجلس راه یافت. شهادت دکتر عبدالحمید دیالمه و دکتر قاسم صادقی در انفجار دفتر حزب جمهوری، سبب شده بود که در روز ۲ مرداد و هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میان دوره‌ای مجلس اول شورای اسلامی نیز برگزار شود که در آن انتخابات، کامیاب و دکتر حسن غفوری فرد آرای لازم را کسب کردند.

شهید کامیاب در امر آموزش یدی توانا داشت و دراین زمینه توانست نیروهایی را تربیت کند که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاریخ ساز باشند. سردار شهید ناصر ابوالقاسمی شاگرد شهید کامیاب بود. همچنین شهید میرعلی حسینی اولین فرمانده سپاه آزادشهر که در غائله گنبد حضور یافت و مجروح شد و چند سال پیش بر اثر جراحات به شهادت رسید، او نیز شاگرد شهید کامیاب بود و حتی سرلشگر شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز دو سال قبل از انقلاب در کرمان از شاگردان این شهید بزرگوار که مسئول آموزش حزب جمهوری اسلامی بود به شمار می رفتند. شماری از شاگردان سیدرضا کامیاب بعدها مناصب اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی را بر عهده گرفتند.

فعالیت های سیاسی و تبلیغی شهید کامیاب منحصر به مشهد نبود بلکه در بسیاری از شهرهای کشور به روشنگری می پرداخت ازجمله در رمضان سال۱۳۵۶ کرمان را به خروش آورد و هزاران تن از مردم این شهر را در مسجدجامع گرد آورده بود که به تظاهرات عظیم و گسترده در این شهر موجب شد. به دنبال این ماجرا ساواک شهر کرمان دستور دستگیری شهید را صادر کرد اما با هوشیاری شهید موفق به دستگیری او نشدند.

اثرگذاری شگرف سخنان شهید به حدی بود که به باور برخی، شورانقلاب در کرمان، از همین زمان آغاز شده است. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در همین رابطه می گوید: «مبارزات انقلابی من از زمانی آغاز شد که سخنرانی های شهید کامیاب را در کرمان شنیدم و از طریق او وارد مبارزات شدم.»

 

گفته می‌شود حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای مقاومت، فعالیت های انقلابی‌اش را از طریق آشنایی با این روحانی والامقام که در ماه های رمضان سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۷برای تبلیغ به کرمان می ‏آمد، آغاز کرد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در همین رابطه در مشهد گفت: این شهید عزیز در سال های ۵۵ تا ۵۷ در استان کرمان حضور داشت و مردم کرمان و رفسنجان مبارزات خود را مدیون ایشان هستند؛ در سال ۵۵ سردار سلیمانی که جوان بود در پای منبر وی با انقلاب امام مأنوس و وارد عرصه انقلاب و مبارزه علیه طاغوت شد.

فرزند شهید کامیاب سفر شهید به‌کرمان را این طور روایت می‌کند: شهید کامیاب در سال ۵۵ برای روشنگری اذهان مردم به‌شهر کرمان رفت، با سخنان آتشین و سراسر مستدل و محکم خود، کرمان را به‌کانون هیجان و مبارزه تبدیل کرد، او توانست هزاران تن را در مسجد کرمان گرد آورد و برای آن‌ها سخنرانی کند و سبب رعب و وحشت رژیم سفاک پهلوی شود.

وی اضافه می‌کند: از این رو ساواک کرمان که دچار رعب و وحشت شده بود، در‌های مسجد را می‌بندد و مسجد را به‌آتش می‌کشد و به‌سوی مردم تیر‌اندازی می‌کند (که در آنجا مردم شعار ” مرگ بر شاه ” و ” درود بر خمینی ” سر داده و شعار می‌دهند: ” مسجد کرمان را؛ کتاب قرآن را؛ شاه به آتش کشید”) از سوی دیگر مأموران ساواک در صدد دستگیری شهید کامیاب برمی‌آیند. اما شهید کامیاب با هوشیاری، خود را به‌شهر یزد می‌رساند، با استقبال شهید بزرگوار آیت‌الله صدوقی مواجه می‌شود.

 

 

آرمان

ارسال نظرات