خبرهای داغ:
نصراللهی:

رسانه‌ها مهمترین ابزار قدرت ملی و بازدارنگی در مقابل دشمن هستند

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی گفت: رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزارهای قدرت ملی و بازدارندگی کشور هستند و می‌توانند مقابل تعرض رسانه‌ای دشمن ایستاده و با اتخاذ رویکردهای جدید و اقدام هوشمندانه قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهند.
کد خبر: ۹۳۱۷۹۳۴
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی امروز در همایش ملی مجازی پاندومی کرونا و پدافند غیرعامل پنل رسانه و فضای مجازی در خصوص بازدارندگی رسانه‌ای در مدیریت مخاطرات و بحران‌ها به ویژه در حوزه کرونا اظهار داشت: بر اساس آمارهای منابع معتبر وضعیت ایران نسبت به تعدد بحران‌ها، میزان تلفات و تنوع بحران‌ها مناسب  نیست و ایران جزء ده کشور نخست این موضوع قرار دارد.

وی با اشاره به امکان وقوع بیش از ۳۰ بحران طبیعی در ایران افزود: ایران به لحاظ تنوع بحران در رده پنجم دنیا، به لحاظ تلفات سوانح طبیعی در رده نهم قرار دارد که این وظیفه رسانه‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه ایران در صد سال گذشته دارای یک درصد جمعیت دنیا بوده اما سهم تلفات جانی سوانح طبیعی حدود ۶ درصد بوده است، بیان داشت: انواع بحران‌ها و مخاطرات اعم از طبیعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را طی سال‌های اخیر در کشور شاهد بوده‌ایم.

نصراللهی گفت: در سال ۹۶، ۳۳ درصد افزایش اعتراضات کارگری را  نسبت به سال قبل شاهد بودیم و در حوزه بحران‌های زیست محیطی نیز همه مردم به ویژه در کلانشهر‌ها با آن درگیر هستند.

وی با اشاره به تمامی کشورها و سازمان‌ها در معرض بحران هستند، ادامه داد: مهم‌ترین، ارزان‌ترین و معقول ابزارها برای مدیریت مخاطرات و بحران‌ها ابزار رسانه‌ای است تا مخاطرات تبدیل به بحران نشده و تبعات و تلفات آن نیز کمتر شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی با اذعان به ابر بحران بودن کرونا برای تمامی دنیا، بیان داشت: مخاطرات بحران‌های نوظهور ناشی از کرونا را نیز نبایستی نادیده بگیریم که برخی به مرحله وقوع و برخی نیز احتمالا در پساکرونا اتفاق خواهد افتاد.

 

نصراللهی با اعتقاد به پساکرونا گفت: ۱۰۳ میلیون نفر تا به امروز در دنیا به کرونا مبتلا، ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر قربانی و ۴۰۰ میلیون نفر بیکار شده‌اند و سازمان جهانی نیز طبق آماری اعلام کرد که ۲۵۵ میلیون نفر شغل تمام وقت از بین رفت.

وی با اشاره به کاهش ۹ هزار میلیارد دلاری تولید و سرمایه گذاری خارجی و ۲۲ درصدی تجارت جهانی ادامه داد: طبق اعلام سازمان مشاوره ایران پیش از کرونا روزانه ۳۰ هزار نفر از خدمات مشاوره استفاده می‌کردند که این آمار پس از کرونا به ۹۰ هزار نفر در روز رسیده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی و رسانه با اشاره به ضرر ۶ هزار میلیاردی صنعت هتلداری خاطرنشان کرد: در حوزه مخاطرات دولتی نوظهور ناشی از کرونا کاهش تاب‌آوری عمومی درمانی و کاهش تقاضای مشتریان را شاهد هستیم و مخاطرات اجتماعی نیز در منابع انسانی دیده می‌شود. همچنین در کنار مخاطرات اجتماعی در بحث زیارت و مراسمات مذهبی و ارتباط با خداوند هم دچار اختلال شده ایم.

نصراللهی با اشاره فراهم سازی فرصت‌های بسیار ناشی از کرونا برای جوامع گفت: هدف ما در حوزه کرونا می‌تواند ارتقا تاب‌آوری،کاهش خسارات و تبدیل تهدیدها به فرصت باشد و یا می‌تواند مقابله با فعالیت و اهداف رسانه‌ای دشمن باشد.

وی با اشاره به راهبرد بازدارندگی برای مقابله، کم‌اثر کردن فعالیت‌های رسانه‌ای دشمن ادامه داد: رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزارهای قدرت ملی و بازدارندگی کشور هستند و می‌توانند مقابل تعرض رسانه‌ای دشمن ایستاده و با اتخاذ رویکردهای جدید و اقدام هوشمندانه قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهند.

نصرالهی به استراتژی  بازدارندگی اشاره کرد و گفت هدف ما بحران کرونا می تواند افزایش تاب آوری و کاهش خسارت و تلفات و تبدیل تهدید به فرصت و یا حفظ وضع موجود و جلوگیری از تعرض رسانه ای دشمنان باشد.

وی با اشاره به راهبردهای انفعالی، بازدارندگی و واکنشی گفت: در راهبردهای واکنشی و انفعالی برنامه ریزی قبلی وجود ندارد اما دربازدارنگی برنامه ریزی برای حفظ وضع موجود انجام شده است و می خواهیم جلوی توسعه برنامه دشمن را بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه ها نیز می توانند  همچون حوزه نظامی از راهبرد بازدارندگی استفاده و جلوی تعرض دشمن را بگیرند گفت: لازمه اینکار ارتقای سواد رسانه، اقدام به موقع و هوشمندانه است.

نصرالهی با اشاره به اینکه بررسی ها و مستندات نشان می دهد رسانه‌های داخلی در بحرانها مختلف نقش شان را به درستی انجام نداده و همین امر مانع از بازدارنگی و تهاجم رسانه‌های خارجی نشده است، گفت: دربیانیه گام دوم تاکید شده است جوانان و رسانه ها باید پیشگام در شکستن محاصره رسانه‌ای دشمن باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مثال تقویت حوزه نظامی و دفاعی کشور در مقابل تهدیدهای دشمنان گفت: دشمن کارآمدی نظام و اعتماد عمومی را در مدیریت بحران کرونا به ویژه در مرحله شروع هدف قرار داده و جریان سازی کرده و امروز نیز دوگانه های خرید واکسن را مطرح می‌کند.

نصراللهی با اشاره نقش رسانه‌ها در انعکاس خدمات نظام در کنار بازتاب مشکلات برای خنثی سازی تلاش دشمنان و افزایش اعتماد عمومی اضافه کرد: افزایش قدرت بازدارندگی جز با تقویت رسانه‌ها محقق نمی‌شود و مسؤولان نیز به رسانه‌ها باور داشته باشند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: رسانه‌‌ها در مخاطرات و بحران‌های مختلف از جمله کرونا برای جلوگیری از تحریف و توسعه و تعرض رسانه‌ای غرب هم می‌توانند و هم باید بازدارنده ‌باشند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به مصادیق متعدد  عملکرد رسانه ها در مراحل مختلف مدیرت بحران کرونا  گفت استراتژی های رسانه های رسمی ایران در بحران کرونا قبل از بحران (۱بهمن تا ۱ اسفند)، به علت شرایط سیاسی بعد از اعتراضات بنزینی، ‌اقدام تروریستی آمریکا در شهادت حاج قاسم سلیمانی، ‌هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی و مهم تر از همه انتخابات و انفعال دولتی‌ها،‌ انکار و تا قبل از ۱۴ اسفند کوچک‌نمایی و واکنشی بوده است اما بعد از مداخله مقام معظم رهبری فعال شده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  گفت: غفلت از  آموزش و اطلاع رسانی درباره ی ویروس کرونا و حساس کردن مردم  و استفاده ناکافی از ظرفیت کارشناسان و رسانه‌ها در آموزش و اطلاع رسانی از محورهای مهم عملکردی مدیریت رسانه‌ای بحران ناشی از اتخاذ راهبرهای انکار،‌ کوچک نمایی و واکنشی قبل از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران تا نیمه اول اسفند است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت اولین  حکم رییس جمهور در مورد کرونا ۴ اسفند صادر شد و نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا  ۱۴ روز بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا برگزار شد و  فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد و سخنگوی ستاد ۸ ماه بعد از تاسیس با تاکید و دستور رهبری منصوب شدند و همین اقدامات دیرهنگام و غیرپیشگیرانه تاخیر در شروع، نداشتن آرایش و آمادگی بحران، استفاده نکردن از ساختارها و ظرفیت های موجود (سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل)، ‌غافلگیری و تعارض و افزایش شبهات را موجب و رسانه‌ها داخلی غیربازنده و فرصت سوز کرده و سونامی شبهات و شایعات و تعدد روایت‌ها و تعارض موجب شده است.

 ‌استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی روایت اول، ‌صحت، ‌جامعیت، ‌بالانس منابع مرتبط،‌ تامین نیازها، ‌فقدان تعارض و اعتماد را از جمله شاخص‌های بازدارندگی رسانه‌ای  اعلام کرد و گفت: آگاه شدن از ابزارهای رسانه‌ای جبهه معارض انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های رسانه‌ای داخلی، آگاه کردن،‌ تعامل مستمر و آگاهانه رسانه‌ها،‌ داشتن روایت اول، ‌به موقع و شروع قبل از دیگران و تامین سریع و صحیح و جامع  نیازهای آنی و آتی خبری، آموزشی و سرگرمی مردم و نبود خلاء خبری، آموزشی و سرگرمی، هم‌افزایی و جریان سازی رسانه‌ای و تحلیل محوری، بالابردن سوادرسانه‌ای خود، مردم و مسئولان، ‌ایجاد ساختار رسانه‌ای مناسب و تشکل‌های رسانه‌ای مردم نهاد، استفاده از ظرفیت همه رسانه‌ها بویژه فضای مجازی و تحلیل محوری و بصیرت افزایی  از جمله راهکارها و تاکتیک های تحقق راهبرد بازدارندگی رسانه‌ای است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت: پیامدهای فقدان راهبرد بازدارندگی و استراتراتژی‌های فعال و فوق فعال؛ ‌بهره برداری سیاسی و مذهبی را موجب شده است که از جمله آنها می‌توان به دین و قم هراسی ترویج دوگانه‌های کاذب،‌ شایعات نادرست هدف قرار دادن کار آمدی نظام  و امیدزدایی عنوان کرد. نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: شبکه من‌وتو در تاریخ ۶ اسفند ۹۸ با انتشار عکس جعلی مربوط به عراق گفت روحانیون قم، به مردم توصیه می‌کنند از کرونا نترسند و به خدا متوسل شوند اما خود این روحانیون از جمله امام جمعه قم، خودشان از آکواریوم برای مردم حرف می زنند!

وی ادامه داد: همچنین مجری شبکه من‌وتو برای تمسخر مرجعیت شیعه و احکام اسلامی، در تاریخ ۸ اسفند ۹۸ از قول آیت الله بهجت اعلام کرد: برای مبارزه با کرونا، صدقه و توبه توصیه شده است، در حالیکه آیت الله بهجت ۱۱ سال پیش رحلت کرده است!

نصراللهی تشریح کرد: همچنین رسانه‌ها دشمن و کنشگران سیاسی  قم را خواستگاه و منشاء ویروس در ایران اعلام کردند از جمله اینکه کارشناس بی بی سی هم در ۱۴ اسفند ۹۸ اعلام کرد بیش از ۵۰ پرواز هوایی از ووهان به قم انجام شده است! در حالیکه قم، فرودگاه بین المللی ندارد! آقای حریرچی در ۱۱ اردبیهشت آن را رد و خانم مینو محرز هم در ۲۷ اردیبهشت ۹۹ در مصاحبه با همشهری آنلاین تائید کرد که نخستین مورد ابتلا به کرونا یک دانشجوی گیلانی بازگشته از ووهان بود!

 ‌استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی  در بخش پایانی سخنان خود با استناد به سخنان رهبری در  بیاینه گام دوم گفت:‌ تصریح ایشان مبنی بر اینکه در محاصره تبلیغاتی هستیم و در طول این ۴۰ سال و اکنون مانند همیشه، سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن بر فعال‌ترین برنامه‌های آن‌ها، مأیوس‌سازی مردم، خبرهای دروغ، تحلیل‌ها مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان‌ کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن امور کوچک و کوچک کردن یا انکار محسنات بزرگ برنامه‌های همیشگی رسانه‌های صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ نشان می‌دهد در ۴۰ سال گذشته رسانه‌های داخلی بازدارنده نبوده‌اند و این به معنی این نیست که رسانه‌ها کار نکرده اند بلکه به این مفهوم است کارشان ناکافی و در حد و شان مردم و نظام جمهوری اسلامی نبوده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه نقش رهبری در مدیریت بحران کرونا را بی نظیر توصیف کرد و گفت: رهبری از اسفند ۹۸ تاکنون در ۲۸ سخنرانی در خصوص کرونا صحبت کردند و در مراحل مختلف، بحران را  بحران را مدیریت و در مقاطعی از خود هزینه کرده است و  اگر مدیریت ایشان در حمایت از تعطیلی موقت حرم‌های مطهر، ‌امام زاده‌ها، ‌مساجد و حسنیه‌ها و نماز جمعه‌ها نبود، ‌هیچ کس نمی‌توانست آن را اجرایی کند و دشمن به هدف خود در ایجاد دوگانه سلامت و دین و مذهب موفق می‌شد و این نشان می‌دهد در مدیریت بحران کرونا در سیره رهبری سلامت مردم اولویت نخست است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار