خبرهای داغ:
قدرتی به گستردگی خاورمیانه تا شاخ آفریقا:

ایران در محاصره گرگ‌ها

از نظر غرب، برای ایران در تقسیم منافع خط مرزی تعیین شده بود که سلاح‌های ایران نتواند بیشتر از مرز‌های کشور همسایه، قدرت تهاجمی داشته باشد.
کد خبر: ۹۳۱۸۹۳۹
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰


در جنگ جهانی ارتش ایران ۱۲۰ هزار نفر را شامل می‌شد که توسط قزاق‌ها مدیریت می‌شد. برای مقابله با ارتش روس و انگلیس در شمال و جنوب ۴۰ هزار نفر از نیرو‌های نظامی سلاح‌های خود را تحویل دادند و نیرو‌های شهربانی نیز سلاح را بدون فشنگ و سوزن حمل می‌کردند.

ناوچه ببر در ساحل هدف حمله انگلستان قرار گرفت و مردم در قحطی دوم دست و پا زدند. محمدرضا با ۲۰ سال سن از سوییس به ایران آمد و به عنوان شاهنشاه و جانشین پدر قسم یاد کرد، خرید سلاح آمریکایی و جایگزینی سلاح ژ. ۳ در ارتش و شهربانی‌ها به جای برنو و «ام یک» از دیگر اتفاقات مدرنیزه کردن ارتش بود. خرید میلیارد‌ها دلار سلاح جنگی مانند تانک‌های چیفتن، ام ۶۲، ام ۶۷، توپ‌های روسی شیلکا، اورلیکن، ۱۳۰، ۱۱۰، خمپاره‌های متفاوت، هواپیما‌های جنگنده، ترابری، بمب افکن، شناسایی، ایران را به یکی از قدرت‌های هوایی منطقه تبدیل کرد، اما نکته حائز اهمیت حضور ۴۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران بود که یک ششم ارتش ایران را شامل می‌شدند.

تجهیزات ایران بدون حضور مستشاران آمریکایی تا سه ماه بیشتر نمی‌توانست اقدام عملیاتی انجام دهند، آمریکا و روسیه که تامین کننده اصلی سلاح در ایران بودند و بدنه ارتش بین نیرو‌های وابسته به حزب توده و طرفداران غرب در کشاکش بود. موشک به عنوان کاربردی‌ترین سلاح برای عمق استراتژیک در اختیار ایران قرار ندادند. از نظر غرب و شوروی برای ایران در تقسیم منافع خط مرزی تعیین شده بود که سلاح‌های ایران نتواند بیشتر از مرز‌های کشور همسایه قدرت تهاجمی داشته باشد.

جنگ و دفاع مقدس با حمله صدام به ایران شروع شد، ۶۴۸ بار از اول انقلاب تا سال ۱۳۵۹ ارتش بعث به خاک ایران و زیر ساخت‌ها تعرض داشت. ایران با تحریم شدید تسلیحاتی و عدم توانایی در ساخت سلاح‌های راهبردی ۸ سال با جانفشانی مردم و خسارت ۱۳۰۰ میلیارد دلاری ناشی از جنگ را پشت سر گذاشت.

پس از دفاع مقدس و زعامت امت به رهبری امام خامنه‌ای ایران بومی کردن نیاز‌های دفاعی و بازدارنده را در دستور کار قرار داد، ساخت انواع موشک‌ها و پهپاد‌ها که تمام اهداف متخاصم را در زمین و دریا هدف قرار می‌دهد، شعاع ۴ هزار کیلومتری را پس از انقلاب خط استراتژی تعیین کردیم. تهدید اصلی ایران امروز در حوزه سنتکام قرار دارد، مساحت ۲۶ میلیون کیلومتر مربع در شاخ آفریقا تا کل خاورمیانه که آمریکا و متحدانش ۷۰ درصد معادن نفت، گاز، الماس، اورانیوم را در اختیار گرفته است و برای حفاظت از آن‌ها ۲ میلیون نیروی نظامی با ۲/۵ برابر تجهیزات ارتش انگلستان ساختار و ادوات به کار گرفته است. تنها نقطه‌ای که دسترسی را برای آمریکا محدود کرده است ایران است.

امروز برد پهپاد‌های رادارگریز و انتحاری ایران ۴۰۰۰ کیلومتر است که بخشی از اروپا، آفریقا را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. امروز ایران به سطحی از بازدارندگی رسیده است که انقلاب اسلامی به عنوان یک قدرت برتر می‌تواند در دنیای ابرقدرت‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. ایران با سه ارتش مقتدر علمی و ایمانی در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا تعیین تکلیف می‌کند.

نگارنده: صادق چگینی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار