حجت‌الاسلام بسکانی گفت: یک پرفسور آلمانی اخیرا در سخنرانی خود گفته بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران این بود که به ملت ایران هویت داد و آنها خودشان را باور کردند.
کد خبر: ۹۳۱۹۷۷۱
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی اکبر ابراهیمی بشکانی، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: ایران در نوک تحولات دنیا مورد دقت است و یک پرفسور آلمانی به نام «اشتاین باخ» اخیراً راجع به چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی سخنرانی کرده و گفته است بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران و آیت‌الله خمینی این بود که انقلاب اسلامی به مردم خودش هویت داد و ملت ایران خودشان را باور کردند و این دستاورد موجب شده که بیش از 42 سال دوام بیاورند.

خودباوری ملت ایران، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی جنبه بین‌المللی دارد و جمهوری اسلامی مربوط به کشور ایران است و دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی خودباوری است که تحول انسانی در ایران به جود آورد و اثر این تحول انسانی در هشت سال دفاع مقدس معلوم شد.

امام جمعه بهاباد با اشاره به برجستگی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: درست است که ما مشکلات زیاد معیشتی، اقتصادی و ... زیادی داریم و اختلاس و فساد اقتصادی در برخی موارد دیده می‌شود و همچنین بی‌عرضگی و سوء مدیریت در برخی مسئولان وجود دارد و برخی از مدعیان حتی قانون اساسی کشور را نخواندند اما قانون اساسی جمهوری اسلامی که تصویب شد بسیاری از قانون‌های اساسی دنیا را به چالش کشید.



اصول‌های برجسته در قانون اساسی ایران

بشکانی ادامه داد: یکی از اصول قانون اساسی در بحث اطلاعات و امنیت است، در هیچ کجای دنیا در قانون اساسی، اطلاعات در قالب وزارتخانه نیست و همه جای دنیا حوزه اطلاعات یک کشور یک سازمان است، سازمان جایی است که نباید به مجلس حساب پس دهد و یا مردم در مورد آن نظر ندارند، و فقط در دنیا این جمهوری اسلامی ایران است که تشکیلات امنیتی آن وزارتخانه دارد به همین خاطر هر دولتی که می‌آید مسئولان وزارتخانه عوض می‌شود و در قالب این تشکیلات وزارتخانه است که این همه کار سنگین اطلاعاتی در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا محیط زیست جز قانون اساسی نیست اما ایران تنها کشوری در دنیا است که محیط زیست جز اصول قانون اساسی آن است درست است که شاید به قوانین آن عمل نشود اما عمل نکردن به قانون، نمی‌تواند برجستگی قانون اساسی کشور را کمرنگ کند و محیط زیست در چرخه مدیریت سیاسی کشور آمده است.

بشکانی تصریح کرد: مدیریت کشور ما که در دست ولایت فقیه است ذات آن مدیریت پاکی است، برای نمونه برای مرجع تقلید یک سری ویژگی‌ها و صفاتی تعیین شده است اما برای ولی‌فقیه که می‌خواهد اداره سیستماتیک کشور را به عهده بگیرد و در قانون اساسي علاوه بر ویژگی‌های دیگر نیز تعیین شده است و ولایت‌فقیه علاوه بر اجتهاد و باتقوا بودن باید عادل، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر نیز باشد این در حالی است که در دیگر کشورها این قانون وجود ندارد و هر کس رأی آورد بدون اینکه در نظر گرفته شود فرد باتقوا، پاک و .. است انتخاب می‌شود و این مدیریت با تقوا در کشور ما سلسله جنبان، مرکز و هسته‌ها همه حرکت‌ها است و مهم است که مدیریت کشور در این قالب سازماندهی شود و بسیاری از مردم ایران نه فقط به خاطر رهبری بر مملکت بلکه به دلیل پاکی ایشان، مقام معظم رهبری را دوست دارند.



اقتصاد سه پایه ایران، بهترین اقتصاد

وی گفت: نکته دیگری که برجستگی قانون اساسی ما را نشان می‌دهد در بحث اقتصاد است، در هیچ کجای دنیا اقتصاد بر سه پایه نیست و فقط در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که اقتصاد بر سه پایه تعاونی، دولتی و شخصی است، البته درست است که به تعاونی‌ها اهمیت داده نمی‌شود که در نهایت نتیجه‌ای از آن هم نگرفتیم و در بخش شخصی نیز مشکلات دیگری وجود دارد، در کشور ما در قبل از انقلاب همه چیز دولتی بوده است تا بخواهد این اقتصاد به مسیر درست خود برگردد زمان‌بر است و خودبه‌خود در این میان آدم‌ها رنگ عضو می‌کنند و دزدی و اختلاس بیشتر می‌شود.

وی افزود: «کیانوری» زمانی که کمونیست‌ها حاکم بودند دبیر کل حزب کمونیست و استاد اقتصاد دانشگاه مسکو بود، زمانی که در مصاحبه‌ای از او پرسیدند که نظرتان در مورد بهترین اقتصاد چیست، گفت اقتصاد کاپیتالیسم شرق و اقتصاد لیبرالیسم غرب به بن‌بست می‌رسد و به من نظرم همین اقتصاد سه پایه جمهوری اسلامی ایران بهترین اقتصاد است، البته این توضیحات من در مورد حوزه اجرای این اقتصاد نیست و از حوزه اندیشه صحبت می‌کنم و این‌ اصول قانون اساسی ایران ظرفیت‌های قدرتمندی است.



جایگاه قوی مجلس در ایران

امام جمعه بهاباد با اشاره به جایگاه قوی و قدرتمند مجلس در قانون اساسی ایران گفت: درست است که شاید عده‌ای طمع‌کار در مجلس شورای اسلامی بیایند و یا عده‌ای از نمایندگان کار نکنند اما این مشکل از انتخاب ماست که انها را انتخاب کردیم بااین‌حال براساس قانون اساسی مجلس آنقدر قوی است که می‌تواند رئیس‌جمهور را برکنار کند، «بنی‌صدر» برخلاف آنکه می‌گویند امام(ره) او را برکنار کرد این مجلس بود که وی را برکنار کرد و حتی جالب است در این مملکت یک قاضی در دادگاه می‌تواند رئیس‌جمهور را بازداشت کند و هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کند.

بشکانی تصریح کرد: قانون اساسی تقریباً 180 اصل دارد که بسیاری از اصول آن بسیار برجسته هستند و این دستاورد بزرگی است و چنانچه بر اساس قانون اساسی کار می‌کردیم و مردم می‌دانستند که قانون اساسی چه ظرفیتی برای توسعه و توازن کشور دارد بسیار قوی بودیم.

وی در خصوص گفت: قبل از انقلاب کمتر از 20 سد در کشور وجود داشت که حتی یک سد را ایرانی‌ها نساخته بودند خارجی‌ها پول گرفته بودند و ساخته بودند و اصلاً دانش ساخت سد را به ایرانی‌ها نمی‌داند ایرانی‌ها نیز به دنبال این دانش نبودند حتی نگهداری سد مانند سد «دز» را هم به ایرانی‌ها ندادند اما امروز ایران عضو شورای سدسازی سازمان بین‌الملل است و 190 سد عمیق آن هم با دانش خود در کشور ساختیم.



پیشرفت‌های چشمگیر ایران در عمر بیش از چهل ساله انقلاب

بشکانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه علم و دانش، الکترونیک، پزشکی، دارویی، و ... گفت: ایران در برخی عرصه‌ها ا ازجمله در صنایع دفاعی در قله قرار دارد، امروز ما به صنعت موشک‌سازی دست پیدا کردیم، این چیز ساده‌ای نیست برای صنعت موشک‌سازی و پرتاب آن باید حداقل 60 تا 70 تخصص مادر در اختیار باشد و بزرگترین تحول آن تحول مخابراتی و ماهواره‌ای موشک است.

وی با اشاره به جایگاه بالای ایران از نظر علم و دانش ادامه داد: عربستان سعودی را که از همسایه‌های ما به حساب می‌آید در نر بگیرید، با اینکه نفت دارد و بهترین ارتباطات را با دنیا دارد امروز در بحث علم و دانش جایگاهی در دنیا ندارد و یا کشور ترکیه با اینکه در رفاه بسیار بالایی نسبت به ایران قرار دارد باید دید در چه جایگاهی از علم و دانش در دنیا قرار دارد.

بشکانی اضافه کرد: اخیراً سه نفر در دنیا برنده جایزه صلح نوبل شدند که یکی از آنها استاد تمام شیمی و اسرائیلی است، این فرد اخیراً در یکی دو ماه گذشته در سخنرانی که داشته است با صراحت گفته که من از موشک ایران و حتی از بمب اتم ایران ترسی ندارم بلکه مهم این است که روحانیون یهود و خاخام‌های یهودی مردم را به قیام و مرگ دعوت می‌کنند اما روحانیون ایران و در رأس آنها رهبری همه جوانان را به سمت علم و دانش می‌برد و این کشور در آستانه تحول علمی بزرگ است.



افق بزرگ فرایندی رشد در کشور نباید فراموش شود

وی ادامه داد: در این مملکت عده‌ای خیانت می‌کنند، عده‌ای دزدی می‌کنند، برخی به فقر افتادند، برخی به دریوزگی افتادند و ... اما راهکار این نیست که ما افق بزرگ فرایندی رشد که رشد تکنولوژی و دانش است را در کشور فراموش کنیم، فرض کنید همه نفت ما را بخرند اما مشکل ما با این روش حل نمی‌شود، نفتی که ژاپن در اول انقلاب از یک بشکه آن 300 هزار مشتقات به دست می‌آورد مملکت ما از آن چقدر مشتقات به دست می‌آورد؟! اگر کسی می‌خواهد به مملکت خدمت کند باید دانش را در کشور گسترش دهیم.

امام جمعه بهاباد گفت: استان یزد، استان معدن خیز ایران است اینکه مواد معدنی را از معدن‌ها را استخراج کنیم و بفروشیم هنر نکردیم، هنر، دانش و تکنولوژی است مثلاً چنانچه معادن چادرملو، سنگ‌آهن بافق ، ... را تبدیل به آخرین دانش ارزش‌افزوده کنند این مهم و ارزش است و ما باید به این سمت برویم. مثلاً در دوران جنگ، ایتالیا یک کشتی در بندرعباس مستقر کرده بود سنگ را از ایران می‌خرید، در کشتی برش می‌داد و پس از بسته‌بندی به عنوان سنگ ساختمانی ایتالیا به خارج از کشور می‌بردند به همین خاطر اعتقاد داریم کشور را باید دانش مدیریت کند و مثلاً اگر کشور مبلغ مشخصی درآمد دارد باید بیش از نیمی از آن به سمت به سمت پروژه‌های تحقیقاتی برود تا کشور به جایی برسد وگرنه به‌جایی نمی‌رسیم.
ارسال نظرات