فرمانده سپاه ناحیه خواف:

اعجاز الهی در عملیات والفجر ۸ مشهود بود

فرمانده سپاه ناحیه خواف بیان داشت: یکی از بزرگترین عملیات‌هایی که اعجاز و نصرت الهی در آن نمایان بود عملیات والفجر ۸ بود که باعث افتخار ایران اسلامی شد.
کد خبر: ۹۳۲۰۲۹۹
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ در این نشست فرمانده سپاه ناحیه خواف در خصوص عملیات والفجر ۸ دقایقی به ایراد سخن پرداخت.

سرهنگ نطاق بیان داشت: عملیات والفجر هشت در ساعت ۱۰: ۲۲ دقیقه  و در روز 20 بهمن سال 64 آغاز شد. نیرو‌هایی که مدت‌ها منتظر چنین شبی بودند، با شنیدن رمز عملیات، هجوم گسترده خود را آغاز کردند.

وی عنوان کرد: با آغاز عملیات، لشکر‌ها و تیپ‌های نیروی سپاه پاسداران، با پشتیبانی آتش توپخانه ارتش، مبادرت به شکست خط دشمن مطرح بود، شکستن خط، پاک‌سازی و گرفتن سرپل مناسب، نقش اساسی را در تضمین موقعیت عملیات داشت؛ غواصان باید معابر را برای نیرو‌های قایق سوار باز می‌کردند تا آن‌ها بتوانند از این معابر، وارد ساحل دشمن شده و تا روشنایی صبح، منطقه را برای تثبیت و استحکام سر پل، پاک‌سازی کنند.
 
نطاق ادامه داد: در لحظه، شکستن خط و درگیری با عراقی‌ها. هوای مه‌آلود و نم نم باران، غواصان را برای انجام بهتر عملیات یاری کرد. عراقی‌ها که غافل‌گیر شده بودند، بی‌هیچ مقاومتی پا به فرار گذاشتند؛ یکی دو ساعت پس از درگیری شنود بی‌سیم دشمن، حکایت از اوضاع نابسامان و به هم ریخته خطوط دفاعی عراق داشت. هر یک از فرماندهان عراقی، نسبت به منطقه تحت الحفظ خود، سلب مسوولیت نمودند و یکسره از رده‌های بالای خود، درخواست کمک کردند. روز نخست، عملیات در شرایطی سپری شد که دشمن به دلیل غافل‌گیری طولانی، ناآگاهی نسبت به اوضاع و ابری بودن آسمان، برای هر گونه عکس‌العمل زمینی و هوایی، مهلتی نیافت.

وی  افزود: دشمن حتی از سرمایه‌گذاری جدی در خصوص نیرو‌های پیاده و تجهیزات موجود عاجز ماند. پیشروی رزمندگان، زنگ خطر سقوط بصره را به صدا در آورد و عراق مجبور شد تا به هر قیمتی، از پیشروی قوای ایران بکاهد. در روز‌های بعد، درگیری‌های سختی بین طرفین روی داد؛ ولی این جنگ و گریز‌ها در کنار خود عبدالله و منطقه‌ای به نام «کارخانه نمک» به اوج خود رسید.
 
وی افزود: اما عراق دیگر نتوانست به خطوط دفاعی سابق خود در منطقه باز گردد و به شکست خود در شهر فاو اعتراف کرد. سپس حدود ۲ ماه منطقه زیرآتش سنگین و پاتک‌های سخت و بمباران‌های وحشتناک شیمیایی قرار داشت، تا آن که رفته رفته اوضاع آرام گرفت و خطوط پدافندی تثبیت شد. در آن میان، توپخانه نیروی زمینی ارتش‌جمهوری اسلامی ایران، با تلاش بی‌وقفه خود، سعی داشت تا حد امکان از رزمندگان مستقر در خط، حمایت و پشتیبانی کند

فرمانده سپاه خواف اشاره داشت:طی عملیات والفجر هشت، نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد. عراق در جربان این عملیات، نزدیک به ۵۲۰۰۰ تن کشته، زخمی و اسیر بر جای گذاشت که در میان کشته شدگان، ۱ فرمانده لشکر و ۵ فرمانده تیپ، و در میان اسیران، چندین سرهنگ ستاد، سرهنگ دوم، سرگرد و افسر جزء خلبان هواپیما و چرخ‌بال چندین درجه‌دار وجود داشت.

وی افزود: در مجموع،۱۰ تیپ پیاده، کماندویی و نیروی مخصوص و ۲ تیپ زرهی، ۴ گردان ضد هوایی، ۱۰ گردان جیش الشعبی و ۵ گردان توپخانه دشمن ۱۰۰ درصد منهدم شدند. هم‌چنین در جریان عملیات والفجر هشت (فاو) تعداد ۷۴ فروند از هواپیما‌های دشمن، ۱۱ فروند چرخبال، ۶۰۰ دستگاه تانک و نفر بر، ۵۰۰ دستگاه خودرو نظامی، ۲۰ عراده توپ صحرایی، ۵۵ عراده توپ ضدهوایی، ۲ فروند ناوچه موشک انداز و ۵ دستگاه مهندسی، منهدم و ۱۴۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۵۰ دستگاه خودرو، ۳۵ عراده توپ صحرایی، ۱۵۰ عراده توپ ضدهوایی و ۳ دستگاه رادار موشک و دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت رزمندگان ایران درآمد.
 
نطاق در پایان گفت: وی بیان داشت: یکی از بزرگترین عملیات‌هایی که اعجاز و نصرت الهی در آن نمایان بود عملیات والفجر ۸ بود که باعث افتخار ایران اسلامی شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها