خبرهای داغ:

آشنایی با قطب علمی مهندسی معدن کشور در شاهرود

شاهرود_قطب علمی مهندسی معدن کشور با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ۷ اسفند ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه صنعتی شاهرود ایجاد شد.
کد خبر: ۹۳۲۱۱۵۷
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
آشنایی با قطب علمی مهندسی معدن کشور در شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، قطب‌های علمی در جهان به عنوان مراکزی که از امکانات برتر و ویژگی‌های برجسته در یک رشته خاص برخوردارند، شناخته می‌شوند. این مراکز باید از عزمی راسخ برای پیشرفت نیز بهره‌مند باشند تا بتوانند برای سایر مراکز علمی، دانشگاهی و اجرایی الگویی برای تولید فکر و دانش و معرفت تلقی شوند. با این رویکرد و با توجه به پتانسیل‌های موجود، دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود در زمستان ۱۳۹۷ از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قطب علمی مهندسی معدن انتخاب شد و با کار جمعی و بهره مندی از نخبگان علمی به حرکت در مرز‌های دانش و تحقیقات بنیادی، کاربردی و مورد نیاز کشور اهتمام ورزیده و به مثابه مرجع علمی به دنبال نوآوری و فناوری‌های پیشرفته است.
خبرنگار بسیج با دکتر محمد عطایی استاد تمام، مدیر قطب علمی مهندسی معدن، دانشمند ۲ درصد برتر جهان و رئیس دانشکده مهندسی معدن نفت و ژئوفیزیک است پیرامون آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این قطب به گفتگو پرداخت.
دکتر عطایی، قبل از هر چیز لطفا در خصوص قطب علمی توضیح بفرمائید.
قطب علمی نماد فعالیت سازمان‌یافته گروهی از اعضای هیئت علمی در یک مؤسسه با توان علمی بالاست که با برتری در یک زمینه علمی- تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می‌شود و از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های خود در آن زمینه، برای نوآوری و دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی و پاسخ‌گویی به نیاز‌های اساسی کشور تلاش می‌کند.
رویکرد قطب‌های مهندسی معدن چیست؟ و دارای چه مأموریت‌هایی است؟
اهداف کلان قطب علمی مهندسی معدن مشتمل بر تأمین بستر مناسب برای رشد و ارتقاء استعداد‌ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود به منظور تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه‌های علوم، تحقیقات و فناوری مرتبط با تحقق هر چه بیشتر و یا مرتفع کردن تهدید‌های موجود در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط با زمینه‌های کاری قطب است.
قطب علمی مهندسی معدن چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
اهداف قطب علمی مهندسی معدن عبارت است از:
افزایش مشارکت در گسترش مرز‌های دانش در اعتلای موقعیت علمی کشور به عنوان مرجعیت علمی
دستیابی به آخرین یافته‌های علمی و فناوری‌های نوین
تولید دانش فنی برای پاسخگویی به نیاز‌های اساسی کشور
ایجاد محیطی علمی پویا و مولد علم برای پرورش پژوهشگران و دانشمندان تراز اول
ایجاد محیط‌های تحقیقاتی به منظور توسعه تکنولوژی بومی و به تبع آن ایجاد خلاقیت و تقویت فعالیت‌های علمی و گروهی
هدایت تحقیقات علمی و فن آورانه کشور برای حل معضلات کشور با نگرش برنامه ششم توسعه
دنبال کردن تحولات تکنولوژیکی و صنعتی بین‌المللی و انتقال این تحولات به برنامه‌های آموزشی کشور
ارائه خدمات به بخش صنعت و معدن کشور در زمینه‌هایی که نیاز به تکنولوژی بالا است
همکاری با مؤسسات دیگر در مورد مسائل مربوط به زمینه‌های مذکور
مشاوری قابل اعتماد برای سیاست‌های استراتژیک دولت در راستای تحقق اهداف بخش معدن
از توانمندی‌های قطب علمی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود برامون بفرمائید؟
دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود با داشتن اعضای هیات علمی توانمند با ۲ استاد تمام، ۱۳ دانشیار و ۱۳ استادیار به عنوان قطب علمی مهندسی معدن کشور به انجام فعالیت می‌پردازد. ترکیب رتبه‌های علمی اعضای این قطب علمی قابل رقابت با معتبرترین مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور بوده و تعداد کتب و مقالات منتشر شده، طرح‌های پژوهشی و حضور در نشریات، سازمان‌ها و مجامع و همایش‌های متعدد توسط این اعضا در کشور منحصر به فرد است.
علاوه بر حضور شما به عنوان مدیر قطب علمی مهندسی معدن کشور، دیگر اعضای این قطب را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟
دکترفرهاد سرشکی استاد تمام، دکتر رضا کاکائی استاد تمام، دکتر شکرالله زارع دانشیار، دکتر سیدرضا قوامی ریابی دانشیار، دکتر بهزاد تخم چی دانشیار و مولف دو کتاب برگزیده، دکتر اصغر عزیزی دانشیار دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود از اعضای قطب علمی مهندسی معدن کشور می‌باشند.
دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دارای چه رشته‌هایی است؟
دیگر زیرساخت‌های پژوهش و فناوری دانشکده معدن را نام ببرید.
پژوهشکده ذخیره سازی مواد هیدروکربوری، شرکت دانش بنیان دانشگاهی زمین فن آوران نفت آسیا و آزمایشگاه مکانیک سنگ، آزمایشگاه طراحی معدن و تهویه، آزمایشگاه‌های فراوری مواد معدنی، آزمایشگاه زغالسنگ، آزمایشگاه‌های تجزیه مواد معدنی، آزمایشگاه سنگ و سیال، آزمایشگاه‌های ژئوفیزیک، آزمایشگاه‌های کارتوگرافی و فتوژئولوژی، آزمایشگاه‌های کانی شناسی، معدن آموزشی و تست سایت ژئوفیزیک از جمله آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی معدن می‌باشد.
تاکنون چه تعداد قرارداد تحقیقاتی توسط دانشکده با سازمان‌ها و شرکت‌ها به اتمام رسیده است؟
۴۶ قرارداد تحقیقاتی از جمله قرارداد بزرگ نفت با حضور وزرای نفت و علوم با "عنوان کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی"، ایمیدرو، سازمان انرژی‌های نو ایران، پژوهشگاه نیرو، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به اتمام رسیده است.
چه همایش‌هایی توسط قطب علمی معدن کشور برگزار شده است؟
همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی، اولین همایش ملی پردازش سیگنال و تصویر در ژئوفیزیک و اولین همایش سالانه کانسار‌های ایران (کانسار‌های گوهرسنگ در ایران) از جمله همایش‌های برگزار شده توسط این قطب می‌باشد.
آثار علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک چیست؟
۱۰۵۰ مقاله ژورنالی، ۱۲ کتاب، ۱۵ همایش، ۸ سمینار و ۳ نشریه علمی پژوهشی از جمله آثار علمی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از سال ۹۳ تا ۹۸ می‌باشد.
آیا این قطب با دیگر دانشکده‌ها همکاری می‌نماید؟
بله، همکاری دانشکده‌های علوم زمین، مکانیک، عمران، برق، کامپیوتر، صنایع و مدیریت، شیمی و ریاضی با قطب علمی مهندسی معدن در دستور کار قرار دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها