ساری-ستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف آنچنان گسترده و فراوان است که می‌توان ساعت‌ها و بلکه روز‌ها درباره آن حرف زد و به خاطر آن افتخار کرد.
کد خبر: ۹۳۲۱۷۳۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

خبرگزای بسیج-دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف آنچنان گسترده و فراوان است که می‌توان ساعت‌ها و بلکه روز‌ها درباره آن حرف زد و به خاطر آن افتخار کرد که زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ارزش‌های دینی و الهی در جهان گسترش پیدا می‌کند. در ادامه به  اهم برخی از این دستاورد‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه دفاعی و نظامی را تبیین نمایید؟

کشور ایران باوجود شرایط خاصی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه شد از جمله تحمیل جنگ در کنار تحریم همه جانبه تسلیحاتی، این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل نمود و با قدم گذاشتن در مسیر خودکفایی به شکوفایی توانمندی‌های خود در حوزه‌های دفاعی و نظامی رسید این شکوفایی به حدی بود که اعجاب قدرت‌های بزرگ را برانگیخت؛ و امروز ساخت هواپیما، موشک بالستیک، بالگرد، زیر دریایی و ده‌ها ابزار پیشرفته نظامی، برای ملت ایران آرزو نیست و نخبگان ایران توانسته اند در این عرصه جزء قدرت‌های اصلی و برتر جهان باشند.

۲) به چه دلیل ایران امن‌ترین منطقه در خاورمیانه است؟

دلایل مختلفی وجود دارد، اما شاید بتوان گفت: مهم‌ترین دلیل آن، نقش بی‌بدیل ولایت فقیه در حفظ انسجام و وحدت کشور و برقراری آرامش و امنیت در ایران اسلامی است رهبری که به خوبی قبل ازهر اقدامی از ناحیه دشمنان به اهداف شوم و پلید آن‌ها پی برده و با رهنمودهایش نقشه‌های جور و استکبار را نقش برآب کرده

است به گونه‌ای که تا امروز کشتی این کشور را از میان همه تلاطمات و طوفان‌های مکرر به سلامت و امنیت عبور داده، که همه این‌ها به خاطر مدیریت بی‌نظیر، ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی بوده است.

۳) آیا کشور ایران بعد از انقلاب در حوزه پزشکی و سلامت پیشرفت داشته است؟

با مقایسه ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به راحتی می‌توان به پیشرفت ایران در این عرصه پی برد. به طوری که قبل از انقلاب تعداد پزشک متخصص آنقدر کم بود که مجبور بودیم از پزشکان بنگلادش و هند و پاکستان برای مداوای بیماران خود استفاده نماییم، اما به برکت انقلاب، وضعیت پزشکی کشور دگرگون شد، یعنی با گسترش دانشکده‌های پزشکی و رشد کمی و کیفی پزشکی و نیرو‌های انسانی در حوزه‌های مختلف پزشکی و بهداشت، نیاز‌ها برطرف شد. از این رو، امروزه ایران به یکی از قطب‌های ‏تحقیقات، فناوری، ‏سلامت، آموزش بهداشت و پزشکی، در منطقه تبدیل شده و در رده‌های بالای ‏جهانی قرار دارد.

۴) دستاورد‌های ایران بعد از انقلاب در حوزه سلامت و بهداشت را بیان نمایید؟

از جمله دستاورد‌های ایران بعد از انقلاب در حوزه سلامت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
پیشگامی در مهندسی ژنتیک، کاهش چهار برابری مرگ و میر نوزادان، صادرات دارو، خدمت رسانی در روستا، افزایش شبکه بهداشتی آب شهری، رشد چشمگیر پزشکان در کشور، امید به زندگی، پوشش صد در صدی واکسیناسیون، کاهش چشمگیر مرگ مادران باردار، رشد کمی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی و بهداشت، پوشش بیمه ای، عمل پیوند اعضاء، تجهیزات بیمارستانی و ... که این‌ها تنها چند نمونه از پیشرفت‌های ایران در حوزه سلامت است که به برکت انقلاب به ثمر رسیده است.

۵) ایران تا چه اندازه توانسته است در حوزه فناوری‌های هسته‌ای قدم بردارد؟

یکی دیگر از پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب در زمینه فناوری‌های هسته‌ای است که با وجود تحریم‌های دشمن و سنگ اندازی‌های بسیار و ترور ناجوان مردانه دانشمندان هسته‌ای این مرز و بوم، هرگز نتوانستند مانع حرکت ما در این عرصه شوند و هرکجا تحریم و مداخله‌ای از جانب ایادی استکبار صورت گرفت این جوانان غیور ایران زمین بودند که کمر همت بستند و با تلاش‌های مجاهدانه خود نگذاشتند این حرکت عظیم متوقف

شود بلکه با تربیت نیرو‌های متخصص و افزایش پایگاه‌ها و سایت‌های هسته‌ای اکنون به جایگاه بسیار بالایی در این عرصه رسیده ایم به گونه‌ای که همگان را مبهوت خود نموده ایم.

۶) مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران را بیان نمایید؟

تولید رادیوایزوتوپ‌های مختلف؛ تولید رادیودارو‌های مختلف؛ تولید انواع کیت‌های رادیودارویی؛ تولیدگندم موتانت وغیرموتانت، جو موتانت و غیرموتانت و پنبۀ موتانت؛ اصلاح گونه‌های کشاورزی با استفاده از روش‌های هسته ای؛ پرتودهی برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی؛ انجام پژوهش جهت تهیۀ واکسن دامی با استفاده از روش‌های هسته ای؛ تولید نوار‌ها و غلاف‌های پلیمری قابل انقباض حرارتی، تولید سیستم شمارش هسته‌ای با آشکارساز گایگر؛ تولید مولد پالس هسته‌ای؛ تولید دزیمتر جیبی و دزیمتر دیجیتال دستی؛ استریلیزاسیون محصولات بهداشتی؛ تولید انواع لیزر‌های مورد نیاز؛ نشت یابی در لوله‌های انتقال نفت با استفاده از تکنیک کاربرد ردیاب‌های پرتوزا؛ طراحی و ساخت لامپ‌های نوری (بتالایت) برای کاربرد‌های مختلف؛ طراحی و ساخت سیستم هسته‌ای برای اندازه گیری خاکستر زغال سنگ جهت نشان دادن میزان مصرف ذغال سنگ در صنایع کشور است، که همه این‌ها با مجاهدت‌های شبا نه روزانه جوانان متدین و انقلابی ایران صورت گرفته است.

۷) با وجود تحریم‌ها و مداخلات دشمنان در عرصه فناوری‌های هسته‌ای چرا کشور ایران هرگز دست از فعالیت هایش برنداشته است؟

شاید بتوان گفت: علتی که موجب شده جوانان و دانشمندان هسته‌ای ایران با همه آزار و اذیت‌های فراوان و حتی با وجود ترور دانشمندان هسته‌ای میدان را ترک نکرده بلکه بیش از گذشته به این عرصه ورود کنند، وجود روحیه مقاومت در آن هاست که با وجود مداخلات دشمنان و تحریم‌های فراوان هرگز خسته نشده و تمام توان خود را در این عرصه به کار گرفته اند که داشتن چنین روحیه‌ای در جوانان، مرهون انقلاب دینی و الهی ایران است.

۸) یکی از دستاورد‌های ایران در بخش پزشکی، حوزه سلول‌های بنیادین بوده آن را تبیین نمایید؟

پیشرفت علوم در زمینه‌های پزشکی کمتر با مانع‌تراشی‌های کشور‌های غربی همراه بوده‌است و تنها موانعی که در این حوزه بر سر راه ایران قرار دادند ممانعت از دسترسی به علوم و تجهیزات جهانی در حوزه پزشکی و سلامت بوده‌است. پیشرفت‌های پزشکی در همین پدیده کرونا با وجود عدم دسترسی به بازار‌های جهانی دارو و تجهیزات پزشکی به کمک کشور آمد. یکی از حوزه‌های مرز دانشی در بخش پزشکی حوزه سلول‌های بنیادین بود. هم‌اکنون ایران در میان کشور‌های متبحّر در زمینه‌ی تحقیقات سلول‌های بنیادی، جزو ۱۰ کشور برتر جهان و رتبه‌ی نخست در منطقه قرار دارد. ایران در حوزه سلول‌های بنیادی به دستاورد‌هایی مانند پیوند‌های مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیدۀ قلب رسیده است و حتی توانسته این سلول‌ها را شبیه‌سازی کند. استفاده از این سلول‌ها در پیوند قرینۀ چشم، تکثیر سلول‌های بنیادی بندناف به منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، شبیه سازی وتولید سلول‌های بنیادی جنین، از جمله دستاورد‌های دیگر کشور در این حوزه بوده است.

۹) دستاورد‌های انقلاب اسلامی در صنایع نفت و گاز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با انقلاب اسلامی دست ایادی غرب و خارجی‌ها از نفت کشور کوتاه شد، تاقبل از انقلاب که صنعت نفت کشور دچار وابستگی عمیقی به عوامل خارجی بود، اما در حال حاضر مدیریت منابع و حوزه‌های نفتی این مرز و بوم از سوی فرزندان ایران اسلامی هدایت می‌شود. در حوزه گاز نیز که تا قبل از انقلاب، فقط برخی از مناطق و شهر‌ها از این نعمت برخوردار بودند، بعد از انقلاب با ایجاد صنایع پتروشیمی متعدد و پیشرفت در این عرصه اکثر شهر‌های ایران از این نعمت برخوردار گردیدند و حتی با صادرات به کشور‌های دیگر موجب پیشرفت اقتصادی کشور نیز شده است.

۱۰) از جمله اقدامات اقتصادی ایران که موجب خودکفایی و عدم وابستگی به کشور‌های دیگر شده راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است درمورد آن توضیح دهید؟

ایران که تاقبل از انقلاب هزینه‌های هنگفتی را بابت واردات بنزین به کشور متحمّل می‌شد و ازنظر اقتصادی موجب تضعیف کشور می‌گردید و دشمنان هم که از هر راهی استفاده می‌کردند تا موجب یاس و ناامیدی ملت ایران شده و آن‌ها را وابسته به خود نمایند، اما در این عرصه نیز شکست خوردند و ایران و ایرانی با اتکا به توان و تخصص نیرو‌های داخلی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تأسیس نمودند و برای همیشه پرونده واردات بنزین به داخل کشور بسته شد و چه بسا در صف صادرکنندگان هم قرار گرفتند؛ و این‌ها نشان دهنده این است که تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان بر مردم انقلابی ایران تاثیرگذار نبوده و نه تنها موجب عقب گرد آن‌ها از قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت و ترقی نشده بلکه با تبدیل تهدید‌ها به فرصت ها، گام‌های بلندتر و استوارتری برداشته اند چنان که تاکنون شاهد آن بوده ایم و این حرکتِ به سمت تعالی، همچنان ادامه خواهد داشت.

۱۱) دستاورد‌های انقلاب در حوزه سد سازی را بیان نمایید؟

پس از پیروزی انقلاب، تحول اساسی در حوزه فن آوری و توان سدسازی کشور و نیز خوداتکایی صورت گرفته است. به گونه‌ای که ایران با خودکفایی در صنعت سدسازی و دست یابی به فن آوری‌های نوین و پیچیده در این امر به یک شاخص مهم و اساسی برای توسعه یافتگی دست پیدا کرده و تمامی مراحل مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت، مدیریت و بهره‌برداری از سد‌های مخزنی به دست توانای مهندسین کشور صورت گرفته است؛ که توانسته اند با ایجاد سد‌های متعدد در بخش شرب، کشاورزی، تولید نیرو و مهار سیلاب کمک شایانی نمایند.

۱۲) انقلاب تا چه اندازه در ایجاد اخلاق و معنویت در بین مردم ایران موفق بوده است؟

انقلاب اسلامی ایران، ارزش معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. آن زمانی که هر چند دست تطاول تبلیغات مروج فساد و بی بند و باری در طول دوران پهلوی به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی، به ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد، مجاهدت‌های جوانان در میدان‌های سخت از جمله دفاع مقدس، با ذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد. مساجد و فضا‌های دینی رونقی بی سابقه یافت، صف نوبت اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد، و صف نوبت برای اردو‌های جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد، نماز و حج و روزه‌داری و پیاده روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات

و صدقات واجب و مستحب در همه جا بویژه میان جوانان رونق گرفت و تا امروز، روز به روز بیشتر و با کیفیت‌تر شده است، و این‌ها همه در دورانی اتفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پر حجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزار‌های فساد، اخلاق و معنویت را در بخش‌های عمده عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعال و پیشرو است.

گردآوری شده توسط: عارفه یزدانی

ارسال نظرات
پر بیننده ها