خبرگزاری بسیج گزارش می دهد؛

پیش برندگی کشور در حوزه اقتصاد راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب است/ رکن اصلی اقتصاد مقاومتی؛تولیدداخل

اراک-در آستانه بیست و نهم بهمن روزاقتصاد مقاومتی و کارآفرینی خبرگزاری بسیج در طی یک گزارش به اهمیت و آخرین وضعیت اقتصاد مقاومتی می پردازد،امیدکه بتوانیم در راستای طنین اندازشدن اقتصاد مقاومتی در کشور موثرباشیم.
کد خبر: ۹۳۲۱۸۳۱
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی ؛ به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد یکی از اولویت ها و مسائل مهم کشور است که رکن اصلی اقتصاد مقاومتی رونق تولید داخلی است که اگر به خوبی به تحقق برسد قطعا در حوزه اقتصاد شاهد تحولات عظیم خواهیم بود.

امروز پس از گذشت چهل و دو سال از انقلاب اسلامی و اعمال تحریم های ظالمانه دشمنان همه به این نقطه رسیده اند که تنها راه مقابله با توطئه های دشمنان در جنگ اقتصادی عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است و به خوبی این مسئله برای همه جا افتاده که نگاه به بیرون از مرزها برای رفع مشکلات اقتصادی چیزی جز غفلت نیست.

پیش برندگی کشور در حوزه اقتصاد راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است

آن چیزی که امروز اقتصاد کشور به آن نیازمند است عملیاتی شدن اراده و باور در حوزه عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی در همه حوزه ها است و بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری و راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی حاصل آن پیش برندگی کشور در حوزه اقتصاد و پیشرفت در کشور است و اگر به خوبی به تحقق برسد قطعا معجزه آفرین خواهد شد.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی گفت: در طی سال های گذشته و زمانی که شرایط خیلی عادی در کشور جلوه می کرد و به ویژه سال هایی که با تصویب برجام روبه رو بودیم خیلی ها تصور برداشتن تحریم ها را می کردند که مسئله اقتصاد مقاومتی دیگر نیاز نباشد.

مهمترین رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی اتکاء به توانمندی ها و ظرفیت های داخل است

وی افزود: در همان اواخر سال ۹۴ مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ بند ابلاغ کردند و این سیاست ها همه جوانب امر را در نظر گرفته بود و مهمترین رویکرد آن اتکاء به توانمندی ها و ظرفیت های داخل و عوامل درونی اقتصاد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی علیرغم تاکید بر روی مولفه های اقتصاد داخلی توجه به ظرفیت های اقتصاد جهانی و بین المللی هم انجام شده بود که این سیاست ها در طی سال های گذشته به ویژه از سال ۹۴ تا ۹۷ مورد غفلت قرار گرفته بود و دولت عملا هیچ کار جدی برای تحقق این سیاست ها و پیاده کردن آنها در بخش های مختلف انجام نداده بود.

وی اضافه کرد: زمانی که موج دوم تحریم ها در سال ۹۷ اعمال شد این مسئله وضعیتی را در کشور به وجود آورد که در خیلی از صنایع و مراکز تولیدی و در مجموع اقتصاد کشور به طور ناخواسته و توفیق اجباری دولت و بخش های دیگر مجبور به اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی و مورد توجه قرار دادن آنها شدند.

توفیقات اجباری تحریم ها کشور را به سمت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی حرکت داد

کریمی با بیان اینکه یکی از توفیقات اجباری تحریم ها در کشور این بود که به واسطه تحریم های ظالمانه مجبور شدیم به سمت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، گفت:در نهایت موجب این شد استفاده حداکثری از ظرفیت ها و توانمندی ها را مورد توجه قرار دهیم.

وی تأکید کرد: توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی در طی این سال ها موجب شده در خیلی از زمینه ها تولیدات داخلی افزایش پیدا کند و از واردات بسیاری از کالاها بی نیاز شدیم.

اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شد نیازهای ارزی کشور کاهش پیدا کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شد نیازهای ارزی کشور کاهش پیدا کند و اگر این تصمیمات و اقدامات نبود و ما می خواستیم همانند سال های گذشته که بیش از ۷۰ میلیارد دلار واردات انجام میشد امروز قطعا با مشکلات جدی روبه رو بودیم و با چالش ارزی مواجه بودیم.

وی گفت: خوشبختانه تصمیمات در خصوص اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی به کمک اقتصاد و تولید کشور آمد و توانستیم وضعیت را تا حد زیادی بهبود ببخشیم.

امروز راه نجات کشور اتکاء به سیاست ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی است

کریمی با تأکید بر اینکه امروز راه نجات کشور اتکاء به سیاست ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی است،افزود: در واقع ما راهی جز مقاومت در برابر زورگویی ها، توطئه ها و تحریم های ناجوان مردانه استکبار جهانی نداریم.

وی ادامه داد: اگر به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی کشور و سرمایه های موجود اتکاء کنیم می توانیم قطعا در برابر توطئه ها و دسیسه ها پیروز از میدان خارج شویم و شرایط مناسبی برای معیشت مردم و اقتصاد کشور محیا سازیم و در عین حال زمینه رشد و پیشرفت داخل در همه ابعاد را فراهم سازیم.

غفلت از سیاست های اقتصاد مقاومتی سختی ها و مشکلات را افزایش خواهد داد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: اگر به سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه نداشته باشیم و مورد غفلت واقع شوند قطعا سختی ها و مشکلات برای مردم و کشور به مراتب بیشتر خواهد شد و لذا طنین انداز شدن اقتصاد مقاومتی در کلیه اجزاء و قسمت های کشور یک ضرورت مهم است.

 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به جایگاه اقتصاد مقاومتی در شعارهای سال و ضرورت تحقق آن گفت: نامگذاری سال ها تنها اهداف کلان آن در یک سال مدنظر نیست بلکه اهداف نامگذاری در طی آن سال شروع می شود و کلید می خورد و پایان پذیر نیست.

وی افزود: دولت، مجلس، قوه قضائیه و بخش خصوصی باید برای تحقق اهداف شعار سال به میدان بیایند و برای یک اقدام جدی کمر همت را ببندند.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اقدامات زیرساختی در حوزه اقتصاد مقاومتی در طی این سال ها بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند کارها و اقداماتی در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شده است ما نباید به سادگی از کنار این جمله پر مفهوم عبور کنیم چراکه اقدامات جدی ای صورت گرفته است.

اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی لازم بوده اما کافی نبوده است

وی افزود: البته اقدامات لازم بوده اما صد درصد کافی نبوده و در واقع در برخی از حوزه ها گام های بلندی برداشتیم و در بی نیازی کشور در حوزه های مختلف گام های بلندی را برداشتیم و قدم های بلندی بودند.

سلیمی اضافه کرد: به طور مثال در حوزه تولیدات کشاورزی بالای ۴۰ میلیون تن رسیدیم و در زمانی ۲۵ میلیون تن کل تولیدات کشاورزی ما بود و این نشان دهنده این است که قدم ها بسیار معنادار و جدی بوده و حدود ۷ برابر افزایش نشان از این دارد.

وی ادامه داد: در حوزه صنعتی هم اینگونه است و امروز در برخی از حوزه ها تحولات شگرفی به وجود آمده و به طور مثال در سیمان وارد کننده بودیم اما امروز جزء صادرکنندگان عمده منطقه هستیم، در حوزه فولاد ما وارد کننده عمده بودیم اما به برکت تکیه بر توان داخلی به صادر کننده عمده رسیدیم و باید به این مسائل توجه شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تأکید کرد: اما واقعیت هم باید به خوبی بررسی شود و در برخی از حوزه ها دچار کم کاری و عقب ماندگی شده ایم و نسبت به برنامه ها عقب افتادیم و باید حتما با سرعت بیشتری گام برداریم.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی قوانین فراوانی تصویب شده اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات ۶۸ درصد دولت در حوزه بودجه سنواتی دولت انحراف داشته و عمل نکرده و این مسئله باعث شده به اهداف مد نظر نرسیم.

اهداف قانون برنامه پنجم  اهدافی بسیار متعالی و مترقی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاصله عمل در حوزه اقتصاد با قانون برنامه پنجم بیان کرد: در قانون برنامه پنج سال که اهداف مشخصی در نظر گرفته شده و واقعا اهداف بسیار متعالی و مترقی هستند اما برخی از فصول قانون برنامه هنوز گرد و خاک می خورد همانند کتابی در کتابخانه گرد و خاک می خورد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که همه باید عزم جدی و معناداری داشته باشند و یک کار جهادی با یک اراده مصمم برای انجام یک اقدام بزرگ و عملیاتی کردن شعار سال به شکل صددرصدی که خیر دنیای مردم و پیشرفت کشور در گرو همین اقدام بزرگ است.

 

صابر وفایی از فعالین اقتصاد مقاومتی و کارآفرین در حوزه اشتغال خرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: اشتغال از مهمترین اولویت جوانان امروز است و رونق اشتغال نیازمند عزم و اراده همه جانبه مسئولین می باشد که علاوه بر اینکه باید با حمایت همه جانبه از کارآفرینان باید در راستای رفع موانع تلاش جدی داشته باشند.

رکن اصلی اقتصاد مقاومتی تولید داخل است

وی افزود: در طی سال های زیادی شاهد تاکیدات مقام معظم رهبری بر روی مسئله اقتصاد مقاومتی هستیم که رکن اصلی این مسئله تولید داخل است و این محدود به حوزه صنعت و کشاورزی نمی شود بلکه حمایت از تولید داخل باید در همه ابعاد اتفاق بیفتد.

وفایی با اشاره به حمایت های بسیج سازندگی از اشتغال خرد بیان کرد: خوشبختانه نهادهای انقلابی همچون بسیج سازندگی در حوزه عمل به فرامین مقام معظم رهبری و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده و با راه اندازی بیش از ۲۰ عرصه فعالیت زمینه بسیار خوبی برای فعالین اقتصاد مقاومتی شده است.

نیازمند طنین انداز شدن تفکر شهید سلیمانی در همه حوزه ها هستیم

وی با اشاره به اهمیت قالب شدن تفکر جهادی و انقلابی در اقتصاد کشور گفت: امروز نیازمند طنین انداز شدن تفکر شهید سلیمانی در همه حوزه ها هستیم و در طی این سال ها به وضوح دیدیم که این تفکر در حوزه دفاعی و جبهه مقاومت وقتی عملیاتی شد معجزه آفرین بود.

فعال اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه امروز اقتصاد کشور نیازمند تفکر شهید سلیمانی است،افزود: در واقع می توان گفت اگر امروز در حوزه اقتصاد مشکل داریم سبک مدیریتی شهید سلیمانی در این مسئله فراموش شده است.

اقتصاد مردمی باید در دستور کار قرار گیرد

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه عملکردی که امروز در حوزه اقتصاد شاهد آن هستیم قابل قبول نیست و همانگونه که در جبهه مقاومت امنیت را مردمی کردیم امروز باید در حوزه اقتصاد مردمی کردن در دستور کار باشد که معنای آن اقتصاد مقاومتی است که باید عملیاتی شود.

 

اهداف بسیج سازندگی در سه حوزه گروه‌های جهادی، محرومیت‌زدایی و اقتصادمقاومتی

امید محترمی مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اهداف بسیج سازندگی در سه حوزه گروه‌های جهادی، محرومیت‌زدایی و اقتصادمقاومتی گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف بسیج سازندگی سازماندهی، هدایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی است به طوری که تا کنون 1 هزار و 100 گرووه جهادی در قالب اقشار مختلف بسیج با توانمندی‌ها و تخصص‌های گوناگون در زمینه های مختلف به محرومان خدمت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشتته بیش از 21هزار جهادگر بسیجی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در سطح استان مرکزی مشغول به جهاد و فعالیت بوده اند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی عنوان کرد: نگاه بسیج سازندگی این است که کار مردم توسط خودشان انجام شود زیرا هر کجا که مردم خودشان پای کار آمدند ما آنجا موفق شدیم به همین سبب جهادگران وارد هر منطقه که می‌شوند این باور را در مردم ایجاد می کنند که با هم کار کردن نتیجه بهتر و بیشتری دارد.

در حوزه اقتصاد مقاومتی رویکرد بسیج سازندگی کمک به دولت است

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی رویکرد بسیج سازندگی کمک به دولت است به همین سبب بسیج سازندگی به دنبال این است که با اتکا به ظرفیت‌های مردمی نسبت به تقویت تولید در کنار بازاریابی، برندسازی و آموزش اقدام کند.

محترمی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اقدامات اقتصاد مقاومتی گفت: این اقدامات در 14عرصه پرورش ماهی، مرغ، شترمرغ، دام ، بوقلمون، کشت گیاهان دارویی، زعفران، باغات داربستی انگور، زنبورعسل و سایر موارد است که در6 سال گذشته بسیج سازندگی استان مرکزی با ارائه بیش از 650 میلیارد ریال تسهیلات و آموزش بیش از 30هزار نفر زمینه را برای ایجاد 4 هزار و 700کارگاه کوچک و متوسط روستایی فراهم کرده و بیش از9 هزار و 500فرصت شغلی در سطح استان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اهداف بسیج سازندگی در زمینه اشتغال گفت: رویکرد بسیج سازندگی در زمینه اشتغال هدایت و توانمندی متقاضیان سپس تشویق آنها به دریافت تسهیلات است، با شکل‌گیری زنجیره ارزش محصولات در طرح‌های اقتصاد مقاومتی موفقیت متقاضیان بیشتر می‌شود.

 انتهای پیام/ 

 

ارسال نظرات