خبرهای داغ:
دبیر علمی جشنواره رسانه ای امام رضا (ع) مطرح کرد؛
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و دبیران علمی و اجرایی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) با شرکت در نشست خبری از تمدید مهلت ارسال جشنواره تا نیمه فروردین ماه سال آینده خبر دادند.
کد خبر: ۹۳۲۲۰۷۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست مطبوعاتی اولین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) ظهر دوشنبه با حضور نمایندگان رسانه‌های مشهد در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار و مهلت ارسال اثر به جشنواره امام رضا (ع) تمدید شد.

محمدمهدی خیرجو رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست رسانه‌ای با ابراز خشنودی از استقبال رسانه‌ها اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۱۹۰۰ اثر از رسانه‌های مختلف در دبیرخانه جشنواره امام رضا (ع) به ثبت رسیده و درخواست‌های متعدد برای تمدید زمان جشنواره دریافت شده است.

وی با تاکید بر افزایش تولیدات خبری و رسانه‌ای اخبار حول محور امام رضا (ع) و رویداد‌های آستان قدس رضوی، افزود: بر اساس رصد و پایش صورت گرفته خارج از محدوده مرکز خبر و رسانه آستان قدس، حدود ۱۵۰ هزار تولید رسانه‌ای در قالب‌های مختلف داشته‌ایم. همچنین در شرایط خاص کرونایی، روزانه متوسط ۵ ساعت آنتن زنده از رسانه ملی داریم تا حس حضور و ارتباط معنوی مردم با حرم مطهر رضوی حفظ و تقویت شود.

شتاب‌دهنده تولیدات و پیوند میان مجموعه‌های رسانه‌ای

خیرجو ادامه داد: در فضای مجازی هم پویش‌های مختلفی با محوریت مرکز خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی صورت گرفته و بیش از ۲۰ میلیون بازدید از مسیر پست‌های پویش در این مدت داشتیم که نشان از توجه مردم به حرم و بارگاه رضوی دارد.

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب به اخلاق و معنویت به عنوان دو محور اصلی در چهل سالگی انقلاب اسلامی تاکید دارند، تصریح کرد: یکی از کارکرد‌های مهم جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) این است که به عنوان شتاب‌دهنده تولیدات امام رضایی، پیوندزننده مجموعه‌های مختلف و هنرمندانی که دل در گرو اهل بیت (ع) دارند با آستان قدس رضوی باشد.

خیرجو با اشاره به تدوین طرح شبکه خادمیاران رسانه‌ای گفت: قرار است برای تمام ارادتمندان به ساحت حضرت رضا (ع) که در حوزه‌های متنوع فعال و علاقه‌مند به خدمت رسانه‌ای هستند، زمینه ارائه خدمت فراهم شود. لزوماً برای خدمت رضوی فعالیت مستقیم رسانه‌ای مثل خبرنگاری و عکاسی مدنظر نیست، همین که یک مطلب با محوریت حضرت رضا (ع) توسط یک فعال حوزه فضای مجازی در صفحه شخصی خودش به اشتراک گذاشته شود، در مسیر خادمیاری و خدمت رضوی حرکت کرده است.

به گفته وی، تشکیل بانک ایده و سوژه خبری و رسانه‌ای، یکی دیگر از اقدامات مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در راستای تحقق خادمیاری رسانه‌ای است تا همه علاقه‌مندان به خدمت که امکانات رسانه‌ای لازم را در اختیار ندارند، از این فرصت معنوی بهره‌مند شوند.

جهان‌بینی رسانه‌ای باید تغییر کند

اکبر نصراللهی کاسمانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دبیر علمی اولین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) در ادامه این نشست با ابراز خشنودی از خدمت در قامت این جشنواره، گفت: از همه اهالی رسانه به عنوان خادم رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ رضوی دعوت می‌کنم.

وی، جشنواره‌ها را فرصتی برای شناخت فرصت‌ها و تهدید‌ها و همچنین نقاط قوت و ضعف دانست و گفت: با برگزاری صحیح جشنواره‌ها می‌توان از دل آن‌ها افق، اهداف و راهبرد‌های اصلی را استخراج کرد و مبنای کار رسانه‌ای برای آینده قرار داد. در صورت استفاده از این جشنواره‌ها، می‌توان برای شناسایی، بازنویسی و تحقق اهداف مشخص رسانه‌ای و نیز هم‌افزایی و همراهی اهالی و فعالان رسانه‌ای از آن بهره‌برداری کرد.

نصراللهی، برگزاری جشنواره را فرصتی برای گفتمان‌سازی، انتقال، بسط اهداف و نیز فرصتی برای اتخاذ راهبرد‌ها و هم‎فکری و مشورت برای عملیاتی کردن راهبرد‌ها برشمرد و افزود: ما نمی‌خواهیم در این جشنواره با نگاه اداری و مادی و مطابق شاخصه‌های دیگر جشنواره‌ها پیش برویم، زیرا به کار رسانه‌ای برای حضرت رضا (ع) باید به عنوان یک مسئولیت، وظیفه و فریضه نگاه کرد.

وی با برشمردن ویژگی‌های این جشنواره اضافه کرد: در قیاس با دیگر جشنواره‌ها، معنویت جشنواره امام رضا (ع) در کنار ابعاد حرفه‌ای آن حائز اهمیت است. دیگر اینکه این جشنواره در شرایط خاصی برگزار می‌شود، در اوضاعی که نوع ارتباط دوستداران اهل بیت (ع) با مراقد شریف به دلیل پروتکل‌های بهداشتی تغییر پیدا کرده لذا نوع عملکرد رسانه‌ها هم تحت تأثیر این شرایط بسیار اهمیت دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: یکی از شاخصه‌ها در بررسی آثار جشنواره این است که در شرایطی که مردم دسترسی به منابع معنوی ندارند، چقدر رسانه‌ها توانسته‌اند خلأ دینی و عاطفی مردم را به خصوص از بستر فضای مجازی پر کنند.

آن گونه که نصراللهی گفته؛ تولیدات متنوع و متکثر از نقاط مختلف کشور دریافت شده که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سطوح متفاوت نسبت به حضور در جشنواره امام رضا (ع) اقدام کرده‌اند. همچنین رسانه‌های مختلف با رویکرد‌های مختلف سیاسی و اجتماعی آثار خود را ارسال کرده‌اند. این شاخصه نمایانگر فرامذهبی بودن حضرت رضا (ع) به واسطه رأفت و مهربانی و گفتگومحوری ایشان است.

وی دیگر ویژگی این جشنواره را داوران دارای سابقه عملی ارزنده و اندوخته تئوریک رسانه‌ای اعلام کرد و گفت: داوران دارای تعهد، انصاف، دوراندیشی و نگاه جامع هستند که می‌تواند این جشنواره را متفاوت و جذاب کند. تلاش شده از ظرفیت اساتید دانشگاهی فعال در مشهد و نیز متخصصان بنام و مدیران عامل خبری و تلویزیونی شناخته شده پایتخت استفاده شود. به‌علاوه، توجه ویژه به رسانه‌ها و قالب‌های جدید، دیگر بعد این جشنواره است تا از ظرفیت فضای مجازی در ترویج اخبار دینی و معنوی بهره گرفته شود.

پرهیز از کمی‌گرایی و توجه به سوژه‌های فراتر از حرم و مشهد

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: انعطاف پذیری این جشنواره یکی دیگر از شاخصه‌های آن است تا همه بتوانند از هر جایی و با هر ابزار و امکانی در جهت ترویج فرهنگ رضوی تلاش کنند و در قالب جشنواره امام رضا (ع)، این افراد مورد توجه و قدردانی قرار گیرند. همچنین این جشنواره، میدانی برای ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های علاقه‌مندان است.

به گفته وی، کمی‌گرایی و راهبرد‌های مغایر با اخلاق دینی و اسلامی موجود در برخی جشنواره‌ها، معیار این جشنواره نیست.

تمدید مهلت جشنواره تا فروردین ماه

هوشمند با بیان اینکه فراخوان جشنواره همزمان با روز خبرنگار در مردادماه اعلام شده، افزود: بنا بود که ۲۲ بهمن آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره باشد، ولی به خاطر درخواست‌های متعدد، تصمیم به تمدید این مهلت گرفته شد. در اولین دوره، آثار باید در فاصله زمانی اول فروردین ماه سال ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ تولید شده باشد.

وی با اشاره به این نکته که این فرصت دیگر تمدید نخواهد شد، تاکید کرد: اختتامیه این جشنواره نیز در صورت تغییر نکردن اوضاع کرونایی، احتمالاً در اواخر اردیبهشت‌ماه سال آینده، بعد از عید فطر برگزار خواهد شد و در صورت تغییرات اطلاع‌رسانی می‌شود.

دبیر جشنواره امام رضا (ع)، یادآور شد: جشنواره در سه بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های فضای مجازی و تولیدات صوتی و تصویری برنامه ریزی شده و تاکنون یک هزار و ۸۹۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. در هر رشته به نفرات اول تا سوم هدایای مادی و معنوی تعلق خواهد گرفت.

وی در خاتمه اظهار کرد: در این جشنواره شاهد حضور آثاری به زبان عربی از عراق و لبنان نیز هستیم. به‌علاوه، تشکیل کارگاه آموزشی از دیگر رویداد‌های جنبی جشنواره است که در بستر فضای مجازی با حضور داوران معتبر در نظر گرفته شده است.

محسن هوشمند دبیر جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) و معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی هم ، چهار هدف کلی برگزاری این جشنواره را گسترش و ترویج آموزه‌های و فرهنگ والای رضوی در عرصه‌های مختلف، بازخوانی مفاهیم بنیادین در سیره امام رضا(ع)، حمایت، تجلیل و تکریم از پدیدآورندگان آثار فاخر رضوی و نیز توجه به ابعاد کمی و کیفی آثار رسانه‌ای عنوان کرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت : خبر، گزارش، سرمقاله، یادداشت، مصاحبه، عکس و گزارش خبری و اینفوگرافی در بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، پادکست، طرح بازی و نرم افزار و موشن گرافی در بخش رسانه مجازی و برنامه تلویزیونی، رادیویی، مستند و نماهنگ تلویزیونی از جمله قالب‌های رسانه‌های صوتی و تصویری نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا ع هستند و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت ‌نام شرکت در جشنواره می‎توانند به وب ‌سایت این جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها