رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت بیشتر از سهمی که دارد در اداره خودروسازی دخالت میکند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، عزتالله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» با اشاره به غیر عقلانی بودن برخی از مجازاتها برای فعالین اقتصادی بیان کرد: ما بعد از انتخاب شدن برنامههایی را شروع کردیم و بعضی از تجربیات هم از گذشته داشتیم به دلیل اینکه بنده دوره سوم هست که درمجلس هستم و در بقیه سالها هم در همین کمیسیون صنایع و معادن فعالیت داشتم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک جلسهای خدمت آیتالله رئیسی رفتیم و از قبل هم یک طرحی داشتیم که با ایشان مطرح کنیم، در آنجا ما دو مطلب را با ایشان در میان گذاشتیم و برای آن کمک خواستیم، اول اینکه هیچ واحد تولیدی و خدمات وابستهای به خاطر مسائلی مثل بیمه، مالیات، مشکلات بانکی و ... مجازات نشود و کارخانه او تعطیل نگردد، بند دوم هم این بود که هیچ فعال اقتصادی بازداشت نشود، به غیر از جرائم خاص برای بقیه جرائم در حوزه اقتصادی بستن یک واحد تولیدی به هیچ وجه عقلانی نیست.
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: هنوز حدوداً ۱۵ تا ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی ما دچار مشکلهای قضایی اینچنین هستند، ما باید طوری عمل کنیم که جهت هر مجازاتی که میخواهیم انجام بدهیم به سمت منافع ملی ما باشد، وقتی کارخانهای تعطیل میشود هیچ نفعی را برای هیچکس نمیشود متصور شد، بعد از آن آمدیم گفتم مجازاتها هم باید به گونهای دیگر باشد، مثلا فرد مجبور شود یک کارخانه دیگر ایجاد کند.
وی تاکید کرد: آیت اله رئیسی از این موارد استقبال کردند و دو روز بعد از آن جلسه، این موارد را بخشنامه کردند و ما الان درحال فرستادن این طرح به صحن هستیم، زیرا برای انجام آن حتماً باید قانون وجود داشته باشد.
اکبری تالارپشتی در این رابطه گفت: در دنیا دولتها اینقدر دخالت ندارند، در ایران دخالت دولت در صنعت بسیار زیاد است، خوب است این را عرض کنم که بسیاری از واحدهایی که دارای برنامه ریزی قوی بودند اتفاقاً در شرایط تحریم رشد خوبی داشتند.
وی گفت: باید دید مشکلات از کجا نشات میگیرد، چراکه تمام قوانین بالادستی ما در جهت حمایت از بخش خصوصی است، اما دخالتهای دولتی مشکلات را ایجاد میکند.
در ادامه این گفتگو، رئیس کمیسیون صنایع در رابطه با کارخانه نساجی شماره دو قائم شهر گفت: ما برای این کارخانه یک سرمایه گذار خارجی آوردیم، سرمایه گذار خارجی هم داشت کار میکرد، بعد از اینکه مجلس نهم لطف کردند ما را انتخاب نکردند، بعد از آن آسیب دید.
وی با تاکید بر اینکه تمام ماشین آلاتی که درحال کار کردند در دوکارخانه نساجی قائم شهر هستند در زمان نمایندگی خودشان آمده، گفت: سرمایه گذاری هم که ما آورده بودیم به دلیل اینکه نماینده بعدی تهدید کرد اگر بیاید ممنوع الخروج میشود، جمع کرد و رفت، الیته اینطور به ما گفتند و درست و غلط بودن آن را نمیدانم.
رئیس کمیسیون صنایع ادامه داد: ما دو کارخانه نساجی در قائم شهر داشتیم که یکی را شماره یک میگویند که مالکیت آن را دادند دست شهرداری که وضعیت خیلی خوبی ندارد و برنامه قوی ندارد، یکی هم نساجی مازندران است که شماره دو آنکه درحال راه افتادن بود تعطیل شد و زمین آن صاف شد و آن زمینها را هم تقسیم کردند.
اکبری تالارپشتی تاکید داشت: ما در مجلس فقط انتقاد نمیکنیم، به طور مثال شهریورماه که یک اطلاعاتی رسیده بود به بنده از کارخانههایی مثل شهاب خودرو، ایرانخودرو دیزل و سایپا دیزل از مشکلات آنها، بنده رفتم برای بازدید که متوجه شدم وضعیت خوبی نداشتند و تقریباً خاک میخوردند، چیزی که ما شنیدیم این است که آقایان دوماه به آخر سال میگویند ما خودرو سنگین مثل اتوبوس نیاز داریم و میروند از خارج از کشور به صورت دست دوم وارد میکنند.
وی تصریح کرد: الان در ایرانخودرو دیزل چهار خط اتوبوس دارد کار میکند و همچنین کشنده قوی تولید میکند، بعد از آن بازدید جلسات زیادی برگزار شد و در نتیجه شهرداری تهران زودتر از همه آمد و با اینها قرارداد بست و پس آن شهرداریهای شهرهای دیگر آمدند و قرارداد بستند.
این نماینده مجلس گفت: تمام خواسته ما این است که شما بیایید قرارداد تضمین خرید بر اساس استانداردهایی که نیاز دارید با این واحدها منعقد کنید.
وی در ادامه گفت: بعد از اینکه ما در یک بازدیدی رفتیم در این کارخانهها و دیدیم به اندازه کافی در این کارخانهها تولید انجام شده، دو روز بعد، معاون اول محترم رئیس جمهور مصاحبه کرد: که ما در ستاد کرونا تصمیم گرفتیم تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دست دوم وارد کنیم، من در جلسهای از آقای جهانگیری سوال کردم، ۵۰۰ میلیون یورو تمام خطوط دیزلی ما را مجهز میکند، چرا میرویم واردات میکنیم؟ اما ایشان هیچ جوابی نداد، ما میگوییم اصلاً پول نمیخواهیم، فقط قرارداد تضمین خرید میخواهیم، اگر با واحدهای دیزلی کشور قرارداد تضمین خرید بسته بشود اینها پاسخ میدهند و حتی میتوانند صادر کنند.
رئیس کمیسیون صنایع در آخر بر روی حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما درمجلس هشتم صندوق توسعه ملی را درست کردیم، راه حل این مشکلات حضور مقتدرانه بخش خصوصی است و دولت باید کنار برود، دولت در ایرانخودرو ۱۴ درصد سهام دارد، اما ۲۰۰ درصد در مدیریت دخالت میکند و نمیگذارد اینها رقابتی بشوند، در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد و ۲۰۰ درصد مدیریت میکند، حرف ما این است که شما به اندازه سهامی که دارید در اداره این شرکتها دخالت کن.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک جلسهای خدمت آیتالله رئیسی رفتیم و از قبل هم یک طرحی داشتیم که با ایشان مطرح کنیم، در آنجا ما دو مطلب را با ایشان در میان گذاشتیم و برای آن کمک خواستیم، اول اینکه هیچ واحد تولیدی و خدمات وابستهای به خاطر مسائلی مثل بیمه، مالیات، مشکلات بانکی و ... مجازات نشود و کارخانه او تعطیل نگردد، بند دوم هم این بود که هیچ فعال اقتصادی بازداشت نشود، به غیر از جرائم خاص برای بقیه جرائم در حوزه اقتصادی بستن یک واحد تولیدی به هیچ وجه عقلانی نیست.
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: هنوز حدوداً ۱۵ تا ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی ما دچار مشکلهای قضایی اینچنین هستند، ما باید طوری عمل کنیم که جهت هر مجازاتی که میخواهیم انجام بدهیم به سمت منافع ملی ما باشد، وقتی کارخانهای تعطیل میشود هیچ نفعی را برای هیچکس نمیشود متصور شد، بعد از آن آمدیم گفتم مجازاتها هم باید به گونهای دیگر باشد، مثلا فرد مجبور شود یک کارخانه دیگر ایجاد کند.
وی تاکید کرد: آیت اله رئیسی از این موارد استقبال کردند و دو روز بعد از آن جلسه، این موارد را بخشنامه کردند و ما الان درحال فرستادن این طرح به صحن هستیم، زیرا برای انجام آن حتماً باید قانون وجود داشته باشد.
اکبری تالارپشتی در این رابطه گفت: در دنیا دولتها اینقدر دخالت ندارند، در ایران دخالت دولت در صنعت بسیار زیاد است، خوب است این را عرض کنم که بسیاری از واحدهایی که دارای برنامه ریزی قوی بودند اتفاقاً در شرایط تحریم رشد خوبی داشتند.
وی گفت: باید دید مشکلات از کجا نشات میگیرد، چراکه تمام قوانین بالادستی ما در جهت حمایت از بخش خصوصی است، اما دخالتهای دولتی مشکلات را ایجاد میکند.
در ادامه این گفتگو، رئیس کمیسیون صنایع در رابطه با کارخانه نساجی شماره دو قائم شهر گفت: ما برای این کارخانه یک سرمایه گذار خارجی آوردیم، سرمایه گذار خارجی هم داشت کار میکرد، بعد از اینکه مجلس نهم لطف کردند ما را انتخاب نکردند، بعد از آن آسیب دید.
وی با تاکید بر اینکه تمام ماشین آلاتی که درحال کار کردند در دوکارخانه نساجی قائم شهر هستند در زمان نمایندگی خودشان آمده، گفت: سرمایه گذاری هم که ما آورده بودیم به دلیل اینکه نماینده بعدی تهدید کرد اگر بیاید ممنوع الخروج میشود، جمع کرد و رفت، الیته اینطور به ما گفتند و درست و غلط بودن آن را نمیدانم.
رئیس کمیسیون صنایع ادامه داد: ما دو کارخانه نساجی در قائم شهر داشتیم که یکی را شماره یک میگویند که مالکیت آن را دادند دست شهرداری که وضعیت خیلی خوبی ندارد و برنامه قوی ندارد، یکی هم نساجی مازندران است که شماره دو آنکه درحال راه افتادن بود تعطیل شد و زمین آن صاف شد و آن زمینها را هم تقسیم کردند.
اکبری تالارپشتی تاکید داشت: ما در مجلس فقط انتقاد نمیکنیم، به طور مثال شهریورماه که یک اطلاعاتی رسیده بود به بنده از کارخانههایی مثل شهاب خودرو، ایرانخودرو دیزل و سایپا دیزل از مشکلات آنها، بنده رفتم برای بازدید که متوجه شدم وضعیت خوبی نداشتند و تقریباً خاک میخوردند، چیزی که ما شنیدیم این است که آقایان دوماه به آخر سال میگویند ما خودرو سنگین مثل اتوبوس نیاز داریم و میروند از خارج از کشور به صورت دست دوم وارد میکنند.
وی تصریح کرد: الان در ایرانخودرو دیزل چهار خط اتوبوس دارد کار میکند و همچنین کشنده قوی تولید میکند، بعد از آن بازدید جلسات زیادی برگزار شد و در نتیجه شهرداری تهران زودتر از همه آمد و با اینها قرارداد بست و پس آن شهرداریهای شهرهای دیگر آمدند و قرارداد بستند.
این نماینده مجلس گفت: تمام خواسته ما این است که شما بیایید قرارداد تضمین خرید بر اساس استانداردهایی که نیاز دارید با این واحدها منعقد کنید.
وی در ادامه گفت: بعد از اینکه ما در یک بازدیدی رفتیم در این کارخانهها و دیدیم به اندازه کافی در این کارخانهها تولید انجام شده، دو روز بعد، معاون اول محترم رئیس جمهور مصاحبه کرد: که ما در ستاد کرونا تصمیم گرفتیم تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دست دوم وارد کنیم، من در جلسهای از آقای جهانگیری سوال کردم، ۵۰۰ میلیون یورو تمام خطوط دیزلی ما را مجهز میکند، چرا میرویم واردات میکنیم؟ اما ایشان هیچ جوابی نداد، ما میگوییم اصلاً پول نمیخواهیم، فقط قرارداد تضمین خرید میخواهیم، اگر با واحدهای دیزلی کشور قرارداد تضمین خرید بسته بشود اینها پاسخ میدهند و حتی میتوانند صادر کنند.
رئیس کمیسیون صنایع در آخر بر روی حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما درمجلس هشتم صندوق توسعه ملی را درست کردیم، راه حل این مشکلات حضور مقتدرانه بخش خصوصی است و دولت باید کنار برود، دولت در ایرانخودرو ۱۴ درصد سهام دارد، اما ۲۰۰ درصد در مدیریت دخالت میکند و نمیگذارد اینها رقابتی بشوند، در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد و ۲۰۰ درصد مدیریت میکند، حرف ما این است که شما به اندازه سهامی که دارید در اداره این شرکتها دخالت کن.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار