جمعی از مسئولین استان با حضور در بیت پیرغلام اهل بیت "حاج محمد مراد عباسپور"، ضمن عرض تسلیت، یاد و خاطراش را گرامی داشتند.
کد خبر: ۹۳۲۲۶۵۵
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

  به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ دراین دیدار که با رعایت اصول بهداشتی برگزارشد، مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان مصیبت وارده را به خانواده پیرغلام اهل بیت "حاج محمد مراد عباسپور" ، جامعه مداحان تسلیت گفت و از خدمات شایسته مرحوم عباسپور در حوزه مداحی تجلیل کرد.

حجت‌الاسلام سید حسن چراغی، با قرائت حدیت اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه. ادامه داد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: قبر هر روز با پنج جمله، ندا می‌دهد: ۱. من خانه تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید. ۲. من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. ۳. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید. ۴. من خانه فقر و نداری هستم، پس  سرمایه و گنج همراه بیاورید. ۵. من خانه مار‌ها هستم، پس پادزهر با خود داشته باشید.

وی به  ادامه راهکار برون رفت از مشکلات قبر از بیان پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرد و افزود:  اما "انیس انسان در قبر"، تلاوت قرآن مجید در دنیا است و "چراغ قبر" خلوت با خدا در دل شب،  نماز شب است و "فرش قبر " عمل نیک است که قرآن می فرماید :"مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ" هر کس عمل صالحى انجام دهد چه مرد باشد چه زن در حالى که ایمان دارد ما او را زنده مى‌کنیم به زندگى پاک و پاکیزه‌اى پاداش مى‌دهیم او را به بهتر از آنچه عمل مى‌کنند.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان به ادامه حدیث پرداخت و گفت: اما " گنج عالم قبر" کلمه طیبه توحید و گفتن لا اِله اِلّا الله است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به مردگان خود کلمه "لا إله إلّا اللّه"  را تلقین نمایید؛ زیرا باعث آمرزش گناهان آنان می شود  و اما "پادزهر قبر"  صدقه است، خداوند صدقه دادن و انفاق را برای رفع وابستگی انسان به مال قرار داده است بنابر این، کسی که در زندگی دنیوی جهت کمک به نیازمندان قدم بر می‌دارد، در آخرت که همه انسان‌ها محتاج و نیازمند خواهند بود، همین صدقات و انفاق ها، مانع عذاب و فشار قبر و اذیت او خواهد شد.

در ادامه مسئول کانون مداحان استان چهارمحال وبختیاری با گرامیداشت حلول ماه رجب و اعیاد این ماه نورانی که با عبادت و بندگی خدا، زمینه را برای ورود انسان به ماه شعبان و ماه نزول قرآن، ماه مبارک رمضان فراهم می سازد و نیز  تسلیت شهادت حضرت امام هادی علیه السلام ، فقدان پیرغلام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  مرحوم "حاج محمد مراد عباسپور" تسلیت گفت.

حمیدرضاتوسلی گفت: مرحوم  عباسپور در عمر با برکت خود، سالهای طولانی در محافل و مجالس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شرکت فعال داشت و با نوای گرم خویش دلهای عاشق را متوجه ساحت قدسیه خاندان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می نمود و یقینا توشه های ارزشمندی را برای عالم قبر و قیامت فراهم کرد.

مدیر اجرایی هیأت رزمندگان اسلام استان ادامه داد: در طول سالهای نوکری و ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بسیاری از مداحان توفیق داشتند از استاد خود، مرحوم عباسپور بهره مند شوند و  خود نیز از مداحانی باشند که امروز در حوزه ستایشگری فعالیت دارند.

جانشین هیأت اندیشه ورز بسیج مداحان استان ادامه داد: همه ساله برای تجلیل از سالها خدمت به آستان مقدس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، اجلاسیه پیرغلامان در سطح کشور با حضور پیرغلامان شاخص استانی برگزار می شود که مرحوم  عباسپور هم از جمله پیرغلامان شاخص استان چهارمحال و بختیاری بود که در سال 1392 به استان گلستان اعزام و در اجلاسیه پیرغلامان که در شهرستان گرگان برگزار شد، شرکت داشت.

مداحی و ذکر مصیبت، بیان گوشه ای از فعالیت های پیرغلام شاخص استان مرحوم عباسپور توسط یکی از شاگرانش "کورش صادقی"نایب رئیس کانون مداحان و تقدیرخانواده آن مرحوم ازحضور مسئولان از دیگر برنامه های این دیدار بود.

در این دیدار مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان،  کارشناس تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مسئول و نایب رئیس کانون مداحان استان و شهرستان شهرکرد، مسئول بسیج مداحان استان، مسئولان ادارات ارشاد اسلامی و بنیاد شهید شهرستان فارسان، مسئول بسیج مداحان و کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان حضور داشتند.

آشنایی مختصری با پیرغلام شاخص استان چهارمحال وبختیاری ، استاد حاج محمد مراد عباسپور

استادحاج محمد مراد عباسپور چلیچه  فرزندبراتعلی متولد سال 1291 و در سن ۱۰۸سالگی دعوت حق را لبیک گفت .

وی که از پیرغلامان و پیشکسوتان حوزه ستایشگری بود حدود از هشتاد سال از عمر با برکت خود را در خدمت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کرد.

آن فقید سعید ضمن مداحی با اجرای تعزیه های مختلف در نقش حضرت قمربنی هاشم علیه السلام، حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام؛ حربن یزید ریاحی علیه السلام و سالها در نقش حضرت امام حسین علیه السلام ایفای نقش می کرد.

پیرغلام  اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حاج محمد مراد عباسپور، به عنوان یک الگوی دینی و مذهبی مطرح بود.

وی از جمله مبارزین انقلابی بود که در سال ۱۳۵۷به اتفاق جمعی از بختیاری های استان به منظور اعلام مخالفت با دولت شاپور بختیار و بیعت با حضرت امام خمینی (ره) به دیدار موسس انقلاب اسلامی مشرف شد.

 علاوه بر صدای دلنشین مرحوم حاج محمد مراد  عباسپور که در اذهان عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باقی مانده است؛ مستند دهقان یکی از آثار ماندگار اوست که توسط صدا و سیما تولید و بارها از شبکه های سراسری پخش شد .

روحش شاد و یادش گرامی باد.

ارسال نظرات