خبرهای داغ:
فواد ایزدی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

خواست ایران لغو کامل تحریم‌ها است/ دولت جدید آمریکا هم رویه ترامپ را ادامه می دهد

یک کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه خواست ایران لغو کامل تحریم‌ها است، گفت: دولت جدید آمریکا هم در حال ادامه‌ی رویه دولت ترامپ است.
کد خبر: ۹۳۲۲۷۹۲
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
فواد ایزدی کارشناس امور بین الملل و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: صحبت‌های آنتونی بلینکن تکراری است. همین حرف‌ها را مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا هم در اواخر دوران کاری خود گفته بود. صحبت‌های این دو هیچ فرقی باهم ندارند. حالا بلینکن می گوید که سیاست‌های حداکثری بر ایران بی نتیجه است؛ پمپئو هم گفته بود که سیاست‌های حداکثری در مقابل ایران به اهدافش نرسیده است.

وی با بیان این که در مجموع آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که سیاست هایشان در مقابل ایران شکست خورده و بی فایده است، افزود: اقدامات اخیر دولت جدید آمریکا هم در جهت منفعت خودشان است. علیرغم آن که دولت ترامپ مکانیسم ماشه را فعال کرده بود، هیچکس این تصمیم را نپذیرفته بود. حالا دولت فعلی هم اعلام کرده که اقدامات ترامپ اقدامات درستی نبودند.

ایزدی با اشاره به این که دولت جدید آمریکا با این اقدامات سعی دارند آبروی رفته آمریکا را ترمیم کنند، گفت: دولت آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل در نیویورک نباید در حضور سران کشور‌ها در سازمان ملل اخلالی ایجاد کند و اگر آمریکا در رفت و آمد دیپلمات‌ها اخلال ایجاد کند در واقع خلاف وظیفه و توافق آمریکا در سازمان ملل است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: دولت آمریکا به جای انجام وظیفه خود به عنوان میزبان سازمان ملل در نیویورک میگوید که محدودیت‌های رفت و آمد سران ایرانی را به حداقل می‌رسانیم. در واقع این اقدام هم در جهت ترمیم آبروی رفته آمریکا است.

ایزدی با بیان این که خواسته ایران رفع تحریم‌ها به طور کامل است، گفت: بلینکن خودش اظهار داشته که سیاست‌های حداکثری علیه ایران بی نتیجه است. اما در عین حال خواهان ادامه‌ی سیاست‌های ترامپ در حوزه‌ی تحریم‌ها است.

اصلاح عملکرد دوره ترامپ توسط دولت جدید آمریکا به صورت گزینشی است

وی با بیان این که بلینکن می‌خواهد تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرده است را حفظ کند، افزود: این بدان معنی است که اصلاح عملکرد دوره ترامپ توسط دولت جدید آمریکا به صورت گزینشی است. در مواقعی که قانونی در جهت منافع خودشان باشد بلینکن حاضر به چشم پوشی و تغییر آن است. اما، زمانی که احساس می‌کنند که ماندن فلان تحریم به منافعشان است حاضر به تغییر و برداشتن آن تحریم نیستند.

عضو هیئت مدیره دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دولت جدید آمریکا هم در حال ادامه‌ی رویه دولت ترامپ است. آمریکایی‌ها در همین چند روز اخیر هم نگفته اند که ما دوباره به برجام می‌پیوندیم، بلکه گفته اند که ما در جلسات برجام شرکت خواهیم کرد.

ایزدی با اشاره به تفاوت شرکت در جلسات برجام و پیوستن به برجام گفت: آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. برجام هم بخشی از قطعنامه ۲۳۱ شورای امنیت است. آمریکا باید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کند.

وی با بیان این که دولت بایدن هم قطعنامه شورای امنیت را اجرا نمی‌کند افزود: این نشانگر وجود مشکل ریشه‌ای در آمریکا است. آمریکایی‌ها به جای این که وظیفه و کار اصلی خود یعنی لغو تحریم‌ها بپردازند؛ در حال انجام حاشیه سازی هستند.
 
هر زمان که آمریکا تحریم ها را به طور کامل لغو کرد ما هم به برجام برمی گردیم

این کارشناس امور بین الملل افزود: آمریکایی‌ها علاقمند هستند که ایران مو به مو به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، اما آن‌ها بتوانند در حوزه اجرای تعهدات خودشان بازی در بیاورند. در واقع آن‌ها همین سطح از برجام را قبول دارند که ایران به تعهداتش پایبند باشد، اما آن‌ها شانه خالی کنند.

وی در پایان با اشاره به بند ۳۶ برجام، گفت: طبق این بند ایران به برخی از تعهدات خودش عمل نمی‌کند. چرا که طرف مقابل یعنی آمریکا هم به تعهدات خود عمل نکرده و از برجام خارج شده است. مقامات ایرانی هم این را بیان کرده اند که هر زمان که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها